Problem: Bootloop problem?

Diskussion i 'Nexus 5X (2015) - Allmänt' startad av PEE, 20 okt 2016.

  1. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Abonnemang eller inte borde inte spela någon roll. Man kan fortfarande reklamera eller lämna in på garantin. Ta kontakt med återförsäljaren :)
     
  2. Tobbis

    Tobbis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Min dog i veckan, med de typiska symptomen som har beskrivits i denna tråd.
    Inköpt på SIBA November 2015.

    Såg eventuellt några tidiga tecken, men kan också ha varit inbildning. Telefonen var ovanligt slö och laddades ovanligt långsamt sista veckan. Sen dog den plötsligt. Dog vid bootanimationen ett par gånger efter det men fick igång den igen. Men dagen efter dog den igen och nu är den stendöd. Som tur är så har jag ingenting på telefonen som inte finns i något moln någon stans.

    Tänkte försöka utnyttja reklamationsrätten och se om det går igenom.
     
  3. Cblucher

    Cblucher Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2016
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

  4. Tobbis

    Tobbis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Egentligen ska du inte behöva kvitto, men du måste kunna "bevisa" att du har köpt telefonen i just den butiken (t.ex. via kontoutdrag), går olika smidigt beroende på hur justa de är i butiken. Annars är det nog enklare att gå direkt till LG, och de kan nog inte neka dig. Att du har telefonen är ju ett bevis på att du på ett eller annat sätt har köpt den från LG, även om det har varit säljare emellan (butiken). Och lagen säger att du har samma reklamations-rätt mot LG som du har mot de andra säljarna i ledet (butiken)

    Fel i vara - kan man reklamera utan kvitto? - Konsumentköplagen - Lawline
     
    Cblucher gillar detta.
  5. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    När telefonen säljs scannas lådan, vars streckkod innehåller IMEI-numret för telefonen. IMEI är unikt för alla telefoner. Så om du kan hitta vilket IMEI telefonen har borde butiken kunna hitta kvittot. Om ni har kvar originallådan så står IMEI även på den.

    IMEI kan man hitta i telefonens inställningar, men de är ju svåra att komma åt om man är i en bootloop... Annars finns de även på ett litet rektangulärt klistermärke som satt på telefonens baksida när den var ny.
     
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jo, men det förutsätter ju att personen inte köpt telefonen beggat, då reklamationsrätten bara gäller 1:a köpare
     
  7. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Reklamationsrätten gäller väl den köpta varan och borde därför alltid vara tre år? Däremot gäller den inte mellan köparen och säljaren om båda är privatpersoner
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nej, det gör den inte, då konsumentköpslagen inte gäller mellan privatpersoner och därmed så följer inte heller någon reklamation med varan Konsumentköplagen | Hallå konsument
    Konsumentköplag (1990:932) Svensk författningssamling 1990:1990:932 t.o.m. SFS 2014:11 - Riksdagen

    "Köper du från en privatperson har du inte rätt att reklamera. Det gäller alltså även om du köper från en privatperson på Blocket eller Tradera. " Källa: Konsumenträtt om du handlar begagnat | Testfakta

    "Begagnade varor
    Begagnade varor som du köper av en säljare omfattas också av den tvååriga reklamationsrätten, men inte varor som du köper av en privatperson eller på en offentlig auktion." Källa: Garanti och reklamation: reparation, byte eller pengarna tillbaka
     
  9. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Precis, man kan inte reklamera en vara hos säljaren om säljaren är en privatperson. Men lagen gäller mig veterligen fortfarande om man går till den ursprungliga återförsäljaren
     
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nope, inte vad jag vet. Vad jag vet är det den PERSON som köpte varan från början som har reklamationsrätt.

    Enligt vad DN skrev, visserligen ett bra tag sedan men vad jag vet har inte detta ändrats, så skrev de så här: "Det beror på om det är en tillverkargaranti eller en säljargaranti, säger Peter Gustavsson, jurist på Konsumentverket.

    Det är vanligt med säljargaranti, alltså en garanti som butiken upprättat. Den är inte tvingande, butiken väljer vad som ska gälla.
    Oftast betyder det att garantin bara gäller ursprungsköparen, eftersom garantiavtalet ingåtts mellan butiken med den ursprungliga kunden." samt "Enligt konsumentköplagen har man rätt att reklamera en vara som gått sönder inom tre år sedan man köpt den. Men, återigen, det gäller bara ursprungsköparen." Läst här: Se upp för begagnad garanti vid ditt nätköp - DN.SE
     
  11. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag tolkar det som att det gäller den garanti som butiken ger där butiken själv bestämmer villkoren. Sedan finns det en lagstadgad reklamationsrätt som gäller för varan i tre år och den tror jag fortfarande gäller oavsett om man säljer produkten vidare eller inte :-) men jag kan ha fel också.

    Men konsumtionrätt kan vi ta in en annan tråd :-)
     
  12. Cblucher

    Cblucher Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2016
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    Tack for era engagement i mit problem. Netonnet berkede inte att vilja hjälpa utan kvitto (som dom verkligen försökta att gitta) skal Killa med LG service partner om dom kanksk kan hjälpa.
    Om inte är det då någon som har testet det fix som er tillgänglig?
     
  13. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Tyvärr inte, jag skickade in min på garantin. Men som sagt, IMEI borde de verkligen kunna hitta kvittot med hjälp av
     
  14. Cblucher

    Cblucher Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2016
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    Tack
    Verkan emei, datum, namnet på köpare hjalp Netonnet.
     
  15. Tobbis

    Tobbis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Då var även min telefon lagad. Den var en bit över 2,5 år gammal så jag åberopade reklamation och hävdade att det var fabrikations-fel. Den var inköpt på SIBA, inte av mig, utan av min gamla arbetsgivare som sedan lät mig behålla telefonen när jag slutade. Så den var i teorin "köpt" i andra hand och inga av mina uppgifter stod på kvittot.

    Körde reklamationen via NetOnNet och allt de ville ha var order-numret från SIBA. NetOnNet skickade i sin tur vidare den till Mobylife.

    Enligt statusrapporten idag så är reparationen klar och utfört arbete är "Byte av kretskort,nya imei:XXXXXXXXXXXXXX. Funktionstest,samtal,kamera,laddning och hörlur. Anm:kantstött runt om mobilen.".
    Pris: 0kr (så de måste ha godkänt reklamationen).

    Skickade in den till NetOnNet 29:e april, idag den 9:e maj blev den färdiglagad, och sedan tar det väl ett par dagar innan jag får hem den igen.