bootloop

Diskussion i 'Galaxy Gio' startad av Shysstkille, 10 jun 2014.

  1. Shysstkille

    Shysstkille Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    332
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    jag skickar dig ett privat meddelande
     
  2. Shysstkille

    Shysstkille Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    332
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

  3. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Det där ser inte ut som ClockworkMod tycker jag.

    Jag tror att den kontrollerar om du har rätt telefonmodell. Den fil du laddat ned, är du säker på att den är för din variant av Gio?
     
  4. Shysstkille

    Shysstkille Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    332
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Japp det ska den vara,problemet är ju att efter jag har installerat och startat om så "fastnar" mobilen på samsung loggan,det som är på bilden är från "aroma installation" som är med i romen
     
  5. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Så den visar logon trots att du formaterade /boot?

    En teori är att din telefon just nu inte har någon rom. Jag tror jag hade liknande problem på min Nexus en gång. Numer tror jag de flesta romar formaterar /system där romarna ligger innan en ny rom flashas. Jag vet dock inte om det sker före eller efter telefonmodellen har kontrollerats, men det går att kolla i uppdateringsscriptet som finns i zip-filen som flashas. Det skulle alltså kunna vara så att /system formateras, men att ingenting flashas. Varför romen inte flashas om det är rätt modell vet jag faktiskt inte, men eventuellt kan zip-filen tänkas vara korrupt. Prova därför att ladda ned filen igen och kontrollera gärna om md5- eller sha1-summan överensstämmer med vad som står på sidan där du laddade ned den.

    I CWM, gick det att mounta USB storage så att man kan lägga över filer?
     
  6. Shysstkille

    Shysstkille Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    332
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej
    Kan du förklara lite närmare hur du menar med sha 1.summan mm?,jo det gick att lägga över filer i cwm men då behöver jag ngt som heter adb,vad är det?
     
  7. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    md5- och sha1-summor är summar man kan beräkna för filer. Många romutvecklare lägger ut en zip-fil med en rom och en tillhörande md5- eller sha1-summa. Då kan man som användare ladda ned zip-filen, beräkna dess md5- eller sha1-summa med ett program på datorn och sedan jämföra det som står på hemsidan. Om den beräknade summan och den summa som finns på hemsidan är identiska så borde även filerna vara det. Om summorna överensstämmer borde den nedladdade filen alltså inte vara korrupt.

    ADB är Android Debugging Bridge. Det är ett utvecklarverktyg som körs i terminal (kommandotolken i Windows). Med hjälp av det kan man flytta filer mellan telefonen och datorn, installera appar via datorn o.s.v. Det är dock inte speciellt användarvänligt eftersom det inte har något gränssnitt utan man tvingas arbeta i terminal.

    Men du borde inte behöva använda adb om du lyckas mounta USB Storage i CWM.
     
  8. Shysstkille

    Shysstkille Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    332
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej
    Var på den hemsidan brukar den infon stå?
    här är en länk till den romen jag provade att installera
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1654317
     
  9. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Dessa summor finns inte alltid, men i det här fallet verkar det stå under "Download & Changelog". Det står "MD5" strax under nedladdningsknappen.

    Notera också att romen snart är två år gammal.
     
  10. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag drar till med en snabb fastboot/adb förklaring då de kan vara knepiga att hitta på nätet. Jag utgår från att du kör windows, För linux får du googla lite för att hitta rätt filer. Annars i princip ingen skillnad.

    • Fastboot är ett verktyg för att kommunicera med en androidenhet när enheten är startad i bootloaderläge. Och enbart där. ADB är ett verktyg för att kommunicera med Android OS från en PC eller annan hårdvara. DVS endast när enheten har laddat operativet. Skillnaden mellan dem är att de alltså fungerar på olika nivåer i din enhet samt att den senare, adb, kan utföra en större mängd kommandon.

    • Det finns ett undantag från ADB regeln och det är när man har ett kustom-recovery installerat. De populära recoveries som finns ute idag har inbyggd adb-funktionalitet och man kan därför kommunicera med telefonen som om Android OS egentligen vore startat. Men, alla kommandon finns inte tillgängliga.

    • För att adb ska kunna kommunicera med telefonen behöver du se till att ha uppdaterade drivrutiner för din telefon i datorn. Sedan behöver du ladda ned ADB från google. För att fastboot ska fungera behöver du ha uppdaterade drivrutiner samt ladda ned fastboot från google. Länk:http://dl-ssl.google.com/android/repository/platform-tools_r19.0.1-windows.zip

    • För att göra iordning adb/fastboot på datorn kopierar du ut dessa filer från *.zipfilen du tankade från google.

      [​IMG]

      Och lägger dem i en egen mapp på datorn.

    • Låt säga nu att du har uppdaterade drivrutiner för telefonen på datorn, och du vill dubbelkolla att datorn och telefonen har kontakt. Börja med att aktivera USB felsökning (USB Debug) i telefonen. Sedan kopplar du in den via USB till datorn.

      Öppna sedan en terminal genom att hålla in skift och högerklicka i mappen du skapade för adb och fastboot. Samma mapp du alltså lade de fyra filerna i.
      [​IMG]

      Jag som kör windows på engelska väljer; open command window here
      Detta alternativ kommer bara upp om jag håller ned skift när jag högerklickar.

      Du befinner dig nu i terminalen och promten står på den sökvägen, eller i den mappen kanske man ska säga, där du har dina telefonfiler.
      [​IMG]

    • För att ta reda på om jag har kontakt med telefonen skriver jag
      Kod:
      adb devices
      Som svar får jag då min enhets serienummer:
      [​IMG]

    • Om jag nu vill gå till telefonens bootloader kan jag skriva:
      Kod:
      adb reboot bootloader
      Och telefonen stänger av sig och startar i bootloaderläge

    • I bootloaderläget använder du istället fastboot för att ge kommandon men principen är exakt likadan. T.ex. om vi ska dubbelkolla att enheten och datorn har kontakt via fastboot. Kan vi dubbelkolla med kommandot:
      Kod:
      fastboot devices
      Och svaret blir då enhetens serienummer precis som innan:
      [​IMG]




    Det jag föreslog tidigare var alltså att du skulle köra detta kommando för att komma ur bootloopen:
    [​IMG]
    Det behövs nämnligen när man byter rom. Fabriksåterställning från recovery gör precis samma sak, och lite till.

    Så nu när du vet hur man använder adb och fastboot, samt var man laddar ned det så handlar det bara om att hitta en ROM du vill ha. Använda adb för att få över det till telefonen och sedan starta installationen. Om jag uppfattat det hela rätt :)
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 17 jun 2015
    lassekongo gillar detta.
  11. Shysstkille

    Shysstkille Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    332
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej,tackar för hjälpen,nu funkar det :)
     
  12. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Skönt att det löste sig :) Hur gjorde du för att fixa det?
     
  13. Shysstkille

    Shysstkille Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    332
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag hittade en länk på xda-forumet och följde den :)