Boxer IPTV, TV över fiber

Diskussion i 'Off Topic' startad av Jaman42, 18 aug 2017.

  1. Jaman42

    Jaman42 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2014
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter av Boxer och då främst deras IPTV. Detta är inte en uppmaning att undvika Boxer som pesten utan mer lite information om mina upplevelser så man kan få lite mer kött på benen när man ska välja sin TV-leverantör. Det kan ju vara så att det funkar jättebra för vissa med men man kanske tänker en extra gång först innan man binder upp sig någon längre tid.

    Jag hittade inte mycket information alls egentligen när jag Googlade runt för att jämföra dom olika leverantörerna. Telia och Viasat verkade väll som lite starkare kort följt av Comhem men jag hittade inte något direkt negativt om Boxer. Eftersom jag hade haft marksänd digitaltv innan från Boxer som fungerade bra hoppade jag på deras erbjudande med bredband, TV och telefoni.

    Installationen gick smidigt men snart därefter började problemen, flera gånger om dagen tappade boxen kontakt med programkortet, hängde sig och startade om sig. Under dom få perioder där jag faktiskt hade bild och kunde titta på TV upptäckte jag hur otroligt seg boxen var i menyer, EPG och vid kanalbyten. När man hade spenderat några minuter på att sega sig fram igenom playtjänsterna och väl kommit fram till något man ville titta på så hade man 50% chans att lyckas, antingen startade programmet eller så startade boxen om sig. Efter lite felsökning kom jag fram till att när boxen tappar kontakt med programkortet så kan man efter några försök få igång den igen genom att rucka lite lätt på kontakterna bak på boxen, det måste vara något glapp i den tänkte jag och kontaktade supporten.

    Första vändan med supporten gick väll lite sådär. När jag påpekade att boxen var väldigt slö och att det tar flera sekunder ibland när man navigerar i menyn så får jag bara svaret att det är bara den boxen dom erbjuder. Jag försökte luska lite i om det var någon ny hårdvara på gång men det verkade inte så. Jag förklarade även att jag ville att boxen alltid ska vara på så det är bild direkt man startar TVn men att det inte gick att stänga av strömsparläget på den vilket det stod i manualen att det skulle gå. Jag fick svaret: "Tänk dig själv vad fort den slits och blir dålig om den står på hela tiden, tänk om en dator hade stått på hela tiden då hade den ju blivit dålig på ett halvår". Och detta är alltså ett uttalande från en kille på ”Teknisk support”. Jag förklarade även om alla fel och felmeddelanden jag hade fått. Rådet jag fick var att alltid stänga av boxen när jag hade tittat färdigt. Jag kände ju att det inte kommer hjälpa ett skvatt men följde rådet tills dagen efter då jag möttes av samma felmeddelanden igen och pillande med kontakterna tills boxen hittade programkortet och jag fick bild.

    Nästa tur med supporten så fick jag frågan om jag hade gjort en fabriksåterställning, eftersom jag av tidigare erfarenheter visste att jag kommer att få frågan hade jag redan gjort det vilket jag förklarade men jag vet inte om supporten inte trodde på mig eller vad som var problemet, jag fick göra en till. Sedan fick jag instruktioner om att göra en hard reset, skillnaden mot en fabriksåterställning är väll att boxen laddar hem mjukvaran på nytt. Efter två försök med felmeddelanden om att mjukvaran inte kunde laddas ner gick det tredje gången. Vi kom överens om att jag provar lite till så skickar dom en ny box nästa dag om problemen skulle kvarstå. Jag tog upp frågan igen med strömsparläget och fick då till svar att den funktionen var avaktiverad på fiber-boxen för att spara bandbredd.

    Kan ni gissa vad som hände nästa dag? Jupp, samma problem och felmeddelanden, jag kontaktade supporten och dom skulle skicka en ny box. När jag fick den nya boxen hoppades jag på att allt bara skulle fungera. Problemen med programkortet verkade åtminstone vara borta men dagliga felmeddelanden fortsätter. Jag hade hoppats på att segheten vid kanalbyte i menyer och EPG också var p.g.a. att det var något fel på den gamla boxen men den nya var precis lika seg så det är helt enkelt så dålig boxen är. Boxens (Sagemcom Smartbox DTIW77) betyg 3,5/10 på Prisjakt säger ju en del och när jag läser omdömena där står det klart att Boxer skickar med jättedålig hårdvara.

    Jag kanske ställer för höga krav och att det är orimligt att 2017 tycka att man ska kunna byta kanal och navigera i menyer och EPG utan flera sekunders väntetid. Att man ska kunna använda playtjänsterna och lyckas starta program. Att man ska kunna använda boxen en hel dag utan felmeddelanden eller rycka ur strömsladden för att boxen hänger sig och inte svarar på signaler från fjärrkontrollen. Eller att man ska kunna starta boxen med fjärrkontrollen utan att behöva rycka ut nätsladden och sätta in den igen.

    Jag vill häva avtalet eftersom tjänsterna jag betalar för inte fungerar så jag skickar ett vädjande mail till Boxer.

    Jag fick ett standardsvar tillbaka:
    Så jag har lärt mig att aldrig mer ta bindningstid på obeprövade tjänster utan tillräckligt bra recensioner. Jag är riktig förvånad över hur dåligt det funkar och hur dom kan stå på sig och hålla fast vid avtalet när dom inte kan leverera det jag betalar för. Man känner sig lite handfallen men jag får väll försöka ligga på och se om jag kan få hävt avtalet. Som en sidnotis kan jag ju säga att telefonin inte heller är igång ännu men det har jag inte prioriterat så mycket vid min kontakt med supporten.

    Jag tänker att bindningstiden är till för att kunna erbjuda kunder ett bra pris som kommer att stanna ett tag. Inte för att lura in kunder med låga priser och hålla fast dem vid en tjänst som uppenbarligen inte fungerar. Vi ser lite olika på det där med bindningstid Boxer och jag.

    023002.jpg 023021.jpg 023603.jpg 023801.jpg 023802.jpg
     
    bernard gillar detta.
  2. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 157
    Mottagna gillanden:
    785
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Prova att reklamera ditt abbonemang, du ska inte behöva betala två år för en tjänst som inte lever upp till vad de lovar.
    ARN kanske kan hjälpa dig om det inte fungerar.
     
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 266
    Mottagna gillanden:
    6 969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det kan vara värt att prata med kommunens konsumentrådgivare också. De har koll på alla regler och vet vilka åtgärder man kan vidta.
     
  4. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Själklart är det fog för en reklamation, deras tjänst fungerar ju inte för dig.
     
  5. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 226
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Skumt att det funkade så dåligt. Jag har själv bara erfarenhet av Telias IPTV, där hade man ju inget programkort utan bara en kod man loggade in med (undrar varför inte Boxer valt den lösningen?). Min box (en Motorola, minns inte modelnummer) var la lite halvseg också (men så köpte jag den begagnad), så det fanns ju nyare boxar. Dock tyckte jag inte det var så störande.
     
  6. Jaman42

    Jaman42 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2014
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Jag har ju som sagt försökt till Boxer och där verkar det inte som att jag kom längre i och med svaret jag fick tillbaka. Jag kan ju prova där några gånger till i och för sig. Jag har kontaktat telekområdgivarna med som jag väntar svar ifrån men kanske ska kolla med kommunen med då och höra med hallå konsument.
     
  7. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Intressanta upplevelser, det påminner mig om Com Hems tidiga digitalboxar från den gamla goda tiden när den tekniken var helt ny.

    Nu lär det naturligtvis komma lite moralkakor (som i en annan tråd i detta forum) men jag kan bara konstatera att en tjänst som USTV Now fungerar perfekt (dessutom legal) via Kodi-plugin, utan något strulande med programkort, boxar, låga prestanda, skumma uppkopplingsfel etc. It just works.

    Samma gäller för alternativ distribution via t.ex Covenant, DeLorean och Bob. It just works. Måste påpekas för de "moralens riddare" som sitter och skriver om "bannade addons" och tycker att tjänsteleverantörerna skall ha rättigheter men inga direkta skyldigheter (det är ju en oinskränkt rätt att vägra distribuera innehåll o.s.v).

    Man kan ju tycka att en IPTV-tjänst snarare borde dumpa den traditionella digitalboxen till förmån för en Android TV-box eller Apple TV med rätt app installerad.

    Det verkar som att sensmoralen här är att "legal" media är ytterst krånglig och komplicerad att använda medan "alternativ" distribution fungerar bra.

    PS. Argumenten om "bannade addons" när jag nämnde Koditips.com i en annan tråd var roligt och den här tråden gör det ännu mer underhållande.
     
  8. nictc

    nictc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2010
    Inlägg:
    1 483
    Mottagna gillanden:
    269
    Telefon:
    iPhone 8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8+
    Har du TV från Telia så kan du få din TV via Play+ appen på Apple TV.
     
  9. Jaman42

    Jaman42 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2014
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Efter att ha varit i kontakt med telekområdgivarna fick jag en annan mailadress att skicka till [email protected]. Så 2017-08-18 skickade jag min reklamation dit och idag ska jag även lägga ett traditionellt brev på lådan så får vi se om det händer något. Angående segheten och att det är knappt användbart så tänkte jag försöka få lite tid till att filma några små klipp.
     
  10. Jaman42

    Jaman42 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2014
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Sammanfattning av dagens samtal med Boxers tekniska support. Jag ringde och förklarade att problemen jag har haft sedan början fortfarande är kvar.

    Bilden pixlar sig ganska rejält i intervaller, jag skulle uppskatta att det är var 20:e minut ungefär. Boxen hänger sig ibland, nästan dagligen, ibland blir man överraskad av att det faktiskt fungerar när man startar TVn. Sedan så har vi dom tre olika felmeddelandena som alternerar: "Ett fel inträffade vid uppspelningen, vänligen försök igen senare", "Denna tjänst ingår inte i ditt abonnemang" och "Anslutningen till tjänsten misslyckades, vänligen försök igen senare".

    Jag fick frågan om jag körde över wi-fi, -Nej trådbundet. Vi var inne i en servicemeny på boxen och kollade hastigheten och det var inget fel på den. Sedan fick jag frågan om det funkar bra just nu? -Jo som jag sa så kommer felmeddelanden lite då och då, ibland hänger sig boxen som sagt och svarar inte på fjärrkontrollen och så pixlar bilden ungefär var 20:e minut. Men det funkar bra nu? -Ja, just nu funkar det. Har du fabriksåterställt? -Ja många gånger. Håll i hatten nu så ska ni få höra på lösningen: Gör så att nästa gång bilden pixlar så gör du en fabriksåterställning så du ser om det blir bättre, är det bra nu kan du ju inte se om det blir bättre.

    Det känns inte riktigt som att jag når fram. Nu har jag i alla fall precis gjort en ny fabriksåterställning, jag vet att det inte kommer att hjälpa, gjorde det inte det dom första fem gångerna lär inget nytt mirakulöst hända denna gången. Jag får ju avvakta och se men det blir väll ett nytt samtal imorgon som det ser ut.
     
  11. Jaman42

    Jaman42 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2014
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Dagens 35 min långa samtal till kundservice med 20 minuters hissmusik gick bättre. Jag förklarade att felen kvarstod och att jag ville häva mitt avtal då problemet inte har lösts efter upprepade försök. Vi gick igenom alla steg igen, förklarade att jag körde trådbundet, alla fel, ja jag har fabriksåterställt o.s.v.

    Efter en lång väntan i luren så fick jag erbjudandet om att förlänga uppsägningstiden på TVn så jag kunde säga upp den och behålla bredband och telefoni som verkar fungera. Jag accepterade inte den lösningen utan förtydligade att jag har ingått ETT avtal med bredband, TV och telefoni. Alla tjänster fungerar inte efter upprepade försök att få ordning på det från så nu vill jag häva DET avtalet. Efter lite snack fram och tillbaks så fick jag vänta en lång stund igen och denna gången fick jag en bättre deal.

    Jag fick ange när jag ville att bredbandet och telefonin skulle avslutas och så skulle TV-abonnemanget avslutat så fort dom fick tillbaka utrustningen. Det är väll så bra som det kan bli tänker jag under omständigheterna så det kör vi på. Jag vet inte om jag orkar kräva några pengar tillbaka för tjänster som strulat sedan starten. Jag känner mig mest lättad att det snart blir ett slut på allt detta strul och samtal till supporten, det finns roligare saker man kan göra.

    I framtiden kommer jag att vara väldigt försiktig med bindningstider.
     
  12. Jaman42

    Jaman42 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2014
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Som en liten statusuppdatering kan jag informera om att Boxer nu har kopplat bort fiberanslutningen och jag lämnar in kartongen med router och tv-box idag. Det var lite strul i fredags då Telia skulle koppla igång för Boxer hade inte kopplat bort sig som vi hade kommit överens om att dom skulle göra.

    När jag ringde Boxersupporten för att få dom att koppla bort frågade jag varför det inte redan var gjort eller om hon jag pratade med kunde se om det var inplanerat, hon kunde inte riktigt svara på varför och sa att hon inte kunde kontrollera ifall det var inplanerat. Dom kanske hade fullt upp att mota bort arga kunder som har förlorat kanaler.

    Mina första erfarenheter av Telias fiber TV är väldigt positiva. Jag tänkte inte på att Boxer hade dålig bild när jag inte hade något att jämföra med men när jag körde igång Telia så reagerade jag över den skarpa bilden. Boxen är extremt mycket snabbare i EPG och i menyer, när man ska bläddra mellan playtjänsterna flyttar sig markeringen varje gång man trycker på knappen, helt fantastiskt. Dessutom kan boxen stå på som jag vill så när man trycker igång TVn så är det bara att börja titta direkt.

    Jag har märkt att ljudet ibland släpar efter när jag kollar på playtjänster, vet inte om det är överlag eller bara vissa program eller vissa kanaler ännu. Jag har inte riktigt fått grepp om det men det rättar oftast till sig igen efter en liten stund. Inget jag inte kan leva med om det är något permanent. Så än så länge är jag supernöjd med Telia och det är det jag kommer att rekommendera om någon frågar mig vilken TV leverantör dom ska välja om man vill ha TV via fiber. Allt fungerar!
     
    bernard gillar detta.
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har aldrig förstått varför det skall snålas på boxarna. Det är inte där de förlorar några större pengar, speciellt inte om man ser utgiften i relation till deras miljardvinster. Att köpa in en riktigt bra och påkostad box från början måste vara en betydligt bättre strategi än billigaste tänkbara lösning med dålig eller rentav urusel användarupplevelse.

    Alla som kommit i kontakt med dessa boxar har nog vid något tillfälle svurit över hur dåliga de är. Det är först på senare tid som det blivit bättring på den punkten. Hur många kunder har man inte förlorat till streamingtjänster på den tiden?

    Tack för rapporten gällande Boxer i alla fall. Då vet man vilka man under inga förutsättningarna skall rekommendera när någon frågar framöver :)
     
  14. Jaman42

    Jaman42 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2014
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Hade hoppats att jag var färdig med uppdateringar nu i ärendet men det fortsätter lite till. I måndags förra veckan när jag skulle lämna in paketet så fungerade inte fraktsedeln, jag frågade om jag kunde få betala frakten så jag fick iväg den men det kunde ombudet inte hjälpa till med. Jag tog kontakt med Boxer och dom skulle skicka en fraktsedel, det kom ingen fraktsedel så i fredags ringde jag supporten igen och frågade var fraktsedeln var. Killen jag pratade med då i supporten sa att han som hade beställt en fraktsedel till mig hade gjort fel så den var inte skickad. Strax efter samtalet i fredags fick jag en orderbekräftelse på beställd fraktsedel så nu verkar det vara registrerat i alla fall. Det har inte dykt upp någon än men den kommer nog idag förmodar jag.
     
    bernard gillar detta.
  15. Jaman42

    Jaman42 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2014
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Det kom ingen fraktsedel, jag pratade med supporten idag igen och den ska vara skickad i alla fall med beräknad leverans nästa vecka. Så om jag förmodar att den kommer nästa vecka så är det alltså en leveranstid på 2-3 veckor för en returfraktsedel. Om jag skickar ett traditionellt brev vart som helst i sverige är det framme dagen efter, förstår inte vilket fraktsätt som används här, kankse det är så att dom kör old school och springer hit med det?

    Ska väll även tillägga att avtalet inte bryts förrän dom får tillbaka sin utrustning så jag får välja om jag ska strunta i det eller bestrida nästa faktura som kommer. Jag börjar bli rejält trött på det här nu och vill egentligen bara bli av med dom men samtidigt känns det fel att bara betala.
     
    bernard gillar detta.
  16. Jaman42

    Jaman42 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2014
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Hurra! Idag kom returfraktsedeln, vilken makalös bedrift! Det kom en faktura i brevlådan med som jag inte riktigt har bestämt vad jag ska göra med.
     
    bernard gillar detta.
  17. Qui vivra verra

    Qui vivra verra Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2015
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    ROM:
    Android 9.0 Pie
    Info:
    Smart Launcher 5.0
    Telefon 2:
    Doogee Y6 MAX, Nubia m2, Xperia X
    ROM:
    Marshmellow 6.0, Oreo 8.0
    Info:
    Smart Launcher 5.0
    Telefon 3:
    Windows Phone Lumia 635
    Info:
    Nödtelefon
    Platta:
    Motorola Zoom
    ROM:
    Android 4.0
    Platta 2:
    Archos 70B (katt-platta)
    Info:
    Lek-platta för mina katter!
    Övrigt:
    Lenovo Chromebook 11
    Oj, oj, oj!

    Att du orkat strida mot Boxer så länge och så intensivt! Väldigt bra jobbat av dig!

    Och usel support som Boxer erbjuder, vad det verkar. Betydligt värre än vad i vart fall jag trodde var fallet.

    Så tack för att du nu räddat mig från att beställa denna dåliga produkt, fast än att jag var riktigt sugen på tjänsten i fråga!

    Och slippa få bannor av en besviken älskling!

    d:-)
     
    bernard gillar detta.
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, av beskrivningen ovan att döma låter Boxer som en veritabel mardröm att göra med. Jösses - att ens ordna en retursedel bjuder på rejäl uppförsbacke.
     
  19. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Finns samtliga TV kanaler med då? Tex dnaTV har inte NORRA. Dvs inget svenskt TV utbud.
     
  20. Jaman42

    Jaman42 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2014
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Igår blev jag lite förvånad, jag ringde till faktura-avdelningen och förklarade hur det låg till. Då blev jag kopplad till abonnemang där han jag pratade med såg över ärendet. Han förklarade för mig att han ser att allt jag säger stämmer och att det har varit lite strul med utskick av min returfraktsedel. Därför kan jag bortse från den utskickade fakturan och kommer dessutom bli krediterad det jag redan har betalat från och med det datum som jag ursprungligen försökte skicka tillbaka utrustningen på.