Boxer slutar med programkort

Diskussion i 'Mediaenheter & TV-apparater' startad av Holabanarne, 14 maj 2024.

1. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 904
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Det är min gissning. Men förstås bara en gissning.

2. Putte i Parken

Putte i Parken Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    175
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra,

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra,
    ROM:
    Xiaomi HyperOS Community. EU Stable
    ROM:
    xiaomi.eu community
    Platta:
    Samsung Tab S10 Plus 5G
    Och vad händer om orostiderna skulle förvärras och internet blir utslaget mer eller mindre, mobilmaster slocknar efter ett par timmar och marknätet för radio och tv är borta? Ett stor svart hål? Finns knappt några mellanvågssändare och kortvågssändare kvar i Europa överhuvudtaget, om nu någon vet vad det är och om man överhuvudtaget har en radio som har den mottagnings möjligheten. Man får ju hoppas att inblandade myndigheter och andra tänker längre än näsan räcker, men den kan vara ganska kort ibland...

3. Knorkas

Knorkas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30
    Tack för infon, detta hade jag ingen aning om. Jag trodde marknätet var "fredat" = skulle finnas kvar under förutsättning att kanalerna ifråga inte själv lägger ner sin verksamhet! Sånt har ju hänt, men då har det snart dykt upp nån annan kanal istället.

Efter vad jag kunde läsa mig till på Boxers sajt till så måste jag ha minst 10 Mbit/s (de rekommenderar 25) på mitt bredband, så det är inget för mig. Jag kör 4G både hemma och i sommarstugan, hemma går det oftast att tekniskt få ihop 10 Mbit, men i stugan mitt i sommaren har jag sällan 10 Mbit/s på mitt 4G på helgkvällarna. Ska alla andra stugägare titta på TV samtidigt som jag med sina 4G/5G-bredband, så lär det absolut inte gå.

Vad jag fattar så ska SVT och TV4 vara kvar i marknätet, och det räcker till mig! Boxer kommer nog att mista fler såna kunder som jag, dvs som tekniskt inte kan få annat än mobila lösningar och som inte har tillräckligt hög hastighet. Det är ju ofta på landet, där det inte finns fiber, som man har mobila internetlösningar och tittar på TV via maknätet!

4. adress

adress Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77
    Tele2 (comhem) har haft dongel ett bra tag nu. Tidigare var det Tivo.
    Fungerar bra i stort sett. Fick även behålla min Tivobox med HD och mängder med inspelat material.
    Nu finns inga inspelningsmöjligheter - vilket är det enda jag saknar.

5. Knorkas

Knorkas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30
    Det kostar slantar för Boxer att sända ut sina betalkanaler på Teracoms marknät, så ur kommersiell synpunkt förstår jag om de försöker bli av med kanalerna. Den berömda marknaden talar sitt tydliga språk, den som vill har betalkanaler och har tillgång till fiber, skruvar allt oftare ner takantennen och tittar genom fibern. Allt färre gör längre som man gjorde förr, när man kikade i tidningens TV-bilaga och kryssade i att "Idag vill vi se film/serie si och så", och bänkar sig framför TV:n när det programmet sänds. Man kollar efter vad som finns på sin streamingtjänst och tänker att "Nu finns detta och detta!" Så väljer man att se det man vill på en tid man själv bestämmer! Det är mest nyheterna och direktsänd underhållning eller idrott man ser på linjär-TV, men även linjär-TV finns ju på internet! På sikt blir nog bara SVT kvar i marknätet, eftersom de har ett samhällsansvar som public service-bolag att "alla" ska kunna se.

Kristy gillar detta.
  6. junkan

junkan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    176

MINA ENHETER

Vilket gör att 20-30% av befolkningen endast kommer ha SVT som TV-källa om ett drygt år…

Knorkas gillar detta.
  7. dallev79

dallev79 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Har denna boxer mini hub. Påminner om en Google tv enhet, men sämre. Inte ens USB-C, 2024....

Den är otroligt långsam och kopplar ner från mitt wifi ständigt. Jag hör klagosången dagligen från familjen. Har bredband från Bahnhof 100/100. Och wifi mesh nätverk. Har god täckning överallt och inget som strular, förutom just denna mini hub. Sämst...

8. junkan

junkan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    176

MINA ENHETER

Jag sa upp hela abonnemanget.

9. Duckface21

Duckface21 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Man behöver inte använda deras dongle alls själv använder jag chromecast och tele2 play appen allt finns i den med

svenix gillar detta.
  10. Knorkas

Knorkas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30
    Nu har det kommit ut ett datum när det ska vara helt slut med betalkanalerna i marknätet. Så Boxer tar tillbaka löftet att det skulle gå att se betalkanalerna i marknätet tills vidare för den som redan gör det.
    Boxer ändrar distribution av TV-tjänster
    Efter 31 dec måste man ha tillräckligt bredband, 5G eller fiber, för att kunna se. De lovar inget ang. frikanalerna, utan hänvisar till respektive programbolag. Nå, jag har inget Boxerabonnemang, men hade i tankarna att det kunde vara kul om jag sitter ensam i sommarstugan. Men nu vet jag att jag ska låta bli.

Holabanarne gillar detta.
  11. Knorkas

Knorkas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30
    Nackdelen är att även Chromecast kräver hyfsat internet. Bor man i glesbygden (vilket jag gör när jag är i min stuga) så får man låta bli betalkanaler, om man inte har snabbt bredband.

12. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Ur länken ovan:

Vad gör jag om jag inte har internet för att använda TV Hub Mini?
    Vi kommer erbjuda dig fast eller mobilt bredband till förmånliga priser. Om du inte kan ha bredband på den adress där du använder programkort idag, kontakta vår kundservice på 0771-211000

Den frågan som vore mest intressant att få besvarad, där hänvisar de alltså till kundtjänst. Någon här som inte har internet tillgängligt på en viss plats (dvs att täckning saknas där), som kan ringa och se vad de svarar om hur den situationen ska lösas?

Knorkas gillar detta.
  13. Knorkas

Knorkas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30
    Tyvärr har jag inget Boxerabonnemang, så jag är inte rätt person som ska ringa och fråga. Men om jag ska gissa, så svarar de troligen att då kan man tyvärr inte ha TV från Boxer. Det är nog en grupp tittare som man tycker att man lika gärna kan mista!

Last edited: 20 aug 2024
  14. DLS

DLS Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Boxer skickade ut brev till min far att hans kort skulle sluta funka redan den sista oktober o inte till årsskiftet.
    Min far ringde dom o frågade vad han har för alternativ när han inte har fast uppkoppling och då kunde dom erbjuda han mobilt bredband med obegränsad surf i 2 år för endast 49kr/månaden.
    Lockvara? Nån annan som fått det erbjudandet?
    Undrar vad det kostar efter dom 2 åren.

15. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 837
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Var det obegränsad trafik/hastighet, eller vilka var villkoren?

Det är ju fortfarande en rätt bra lockvara om det är över två år. Förhör er också om uppsägningstiden.

16. Beast

Beast Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

När kom det brevet?
    En i min familj fick brev om att kortet skulle sluta fungera typ ifjol eller före det men när man kontaktade kundtjänst så kunde man ändå fortsätta med kortet som vanligt.
    Men obegränsat mobilt bredband för 49kr/24mån är ju verkligen bra om det nätet fungerar där man befinner sig vill säga.

17. DLS

DLS Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Brevet kom nu i veckan. Jag ska ringa o dubbelkolla priset o se så man inte binder upp sig på nått.
    Tele2 obegränsad surf kostar just nu 399kr ord. 549kr så det låter otroligt billigt men jag tror ju att boxer måste erbjuda nått annars tappar dom bra många kunder.

18. Knorkas

Knorkas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30
    Får han mobilt internet under 24 månader för det priset så bör han nappa om hastigheten på uppkopplingen räcker till. Det låter som antingen en panikåtgärd för att inte mista kunder, eller att de för en gångs skull visar lite goodwill till den grupp TV-tittare som kommer att drabbas mest (de som tittar på betalkanaler bara på marknätet och inte streamar playtjänster via nätet alls).

DLS och Kristy gillar detta.
  19. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Det kanske redan har framgått, men vilken operatör skulle det vara för det mobila bredbandet? Net1?
    Är han på en plats med hyfsad mobiltäckning?

20. DLS

DLS Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Jag vet inte, utgick efter att det skulle vara tele2 eftersom dom hör ihop med boxer?

Kristy gillar detta.