Fråga: Bra 5G router?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av monavis, 14 augusti 2025.

1. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Staff Member

Mottagna gillanden:
    8.589
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Alltså hastigheten i nätet varierar. Du bör dock kunna få mer än 200Mbps om du testar på fler ställen.

Tre har en begränsing på 250Mbps på sina abonnemang. Telenor har också begränsning på 100Mbps på alla abonnemang förutom de två dyraste.

2. monavis

monavis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    182

MINA ENHETER

Nej, nu pratar du mobilabonnemang inte mobilt bredband.
    Vad gäller med mobilt bredband är:
    • Telia = upp till 600 Mbps
    • Telenor/Tele2/Comviq = upp till 1000 Mbps
    • Tre = upp till 150 Mbps eller upp till 1000 Mpbs

Last edited: 15 augusti 2025
    night77 och bernard gillar detta.
  3. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8.589
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jaha sorry, tolkade som att du testat med Telenor och Tre men max fått 200Mbps. Normalhastigheten i alla nät är väl 200-600Mbps - anledning till att Telia säljer en lägre hastighet är väl för att minska besvikelsen som kan uppstå.

bernard gillar detta.
  4. Gyllenb

Gyllenb Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    106

MINA ENHETER

Tp-link deco X50 5g. Har en sådan. Har inte haft problem med den. Samt att för en tid sedan kunde jag lägga in matter kompatibla produkter i den så man slipper andra gateways, dock bara lampor och kontakter samt brytare står det.

bernard och monavis gillar detta.
  5. monavis

Mottagna gillanden:
    182

MINA ENHETER

Till slut har jag nappat på Telenor hos Costco. Det kostar 259kr/mån i 24 månader. Jag får också 50 kr/mån rabatt eftersom jag har också mobilabonnemang.

Jag betalar 209kr/mån och får en ZTE MC888 Ultra. Man kan ångra sig i 30 dagar som hos Telia.

Bra deal tycker jag.

6. monavis

Mottagna gillanden:
    182

MINA ENHETER

Jag har haft min ZTE MC888 Ultra i ungefär 2 månader nu. Overall funkar den som det ska men mjukvara kan vara bättre. Själv skulle jag inte köpa denna router dock.
    • Easymesh funkar men man kan inte se det i webbgränssnitt alls och appen alltid säger att mesh är inte aktiv.
    • ZTE säger att routern stödjer wifi AX5400 men det är inte så. Det står "160 Mhz bandwidth" men jan kan inte få mer än 2402 Mbps vilket betyder AX3000.
    • Det står "4G Frequency 6400" (för band 20) eller "5G frequency 644640" för N78. Förstår inte vad det betyder.
    • Kör en Telenor firmware: BD_TLNSEMC888ULTRAV1.0.0B15
    • 5G hastigheten är känslig för vinkeln

Last edited: 4 november 2025
  7. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.731
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Siffran är EARFCN, vilket pekar ut både bandet och den exakta frekvensen inom bandet. Du kan fylla i siffran på denna länk så får du information om frekvensen:
    4G LTE frequency band

monavis gillar detta.
  8. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8.589
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Är du säker på att det inte är din hårdvara som inte har stöd för 160MHz? Är det aktiverat i inställningarna för routern?

9. monavis

Mottagna gillanden:
    182

MINA ENHETER

Ja, det är aktiverat. Var bara 80MHz när jag fick routern. Jag har en iPhone 16 och en wifi 6E laptop som kan 160MHz.

10. cactus99

cactus99 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

@monavis@monavis, vilka hastigheter får du i 5G+-nätverket (Download / Upload)?

Anledning till att jag frågar är att jag nyss blivit delägare i ett fritidshus och jag håller på att undersöka vilka möjligheter som finns för uppkoppling. Huset har visserligen indragen fiber, men det är dyrt eftersom det är GlobalConnect som äger fibernätet.

Det finns en Telenor/Tele2 mobilmast (utbyggd till 5G+) bara 300 m från huset, så jag funderar nu på om bredband via 5G+ kan vara ett realistiskt alternativ.

Detta är ett typiskt fritidshusområde, så antalet användare i 5G+ nätet varierar nog rätt stort beroende på årstiden.

11. monavis

Mottagna gillanden:
    182

MINA ENHETER

Mitt hus har också GlobalConnect med dyr fiber. Det är därför jag använder 5G istället. :)

Jag är inte lika nära till mobilmast som du. På Telenors karta står det bara “god 5G+” inte mycket god. Iaf får jag mellan 250+ och 450+ mbps beroende på belastning på nätet. Det räcker för mig. Inga problem att streama 4K Atmos.

Man kan alltid prova i 30 dagar hos Telenor. Vet ej om Tele2 gör samma sak. Du kan också kolla comviq som kan ha bra deal ibland.

Jag är inte helt nöjd med ZTE routern som ingår dock och funderar på att köpa en annan. Jag har problem med min HomePod för att spela musik och jag misstänker att problemet kanske kommer från routern.

Last edited: 25 november 2025
    cactus99 gillar detta.
  12. monavis

Mottagna gillanden:
    182

MINA ENHETER

Jag har haft problem med ZTE routern och kortare drop out. Det var mest tydligt på Teams och det var svårt att spela musik på HomePod.

Jag ringde Telenor och de har avaktiverat en 4G frekvens som var typ av/på hela tiden. De har också uppdaterat firmware. Jag kunde inte göra det själv även om det finns en check update knapp…

Jag hoppas att det blir bättre! Uppgradering pågår just nu. Han sa att de har fixat massa i mjukvara.

13. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8.589
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Låter konstigt att de skulle ha en 4G-frekvens som är av/på hela tiden, det händer att vissa frekvenser stängs av nattetid dock - men inte speciellt vanligt dagtid.

Kan du själv i mjukvaran se vilka frekvenser som används?

14. monavis

Mottagna gillanden:
    182

MINA ENHETER

Jag menade att routern försöker hela tiden att använda en frekvens som den kan inte hålla. Sen går det av/på på routern. Inget som Telenor gör på mobilmast. :)

Ja det går att se vilka frekvens som används. 5G har bara n78 men 4G kan ha 1, 2 eller 3 frekvenser ibland.

Jag är inte hemma nu men jag ska kolla vad han har gjort och mjukvara version.

Cupcakes gillar detta.
  15. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8.589
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    För just 5G så räcker det ibland med endast ett frekvensband för att du ska behålla hastigheten och få en stabil anslutning. Om nätet är bra utbyggt kan det räcka med typ b7 (2600MHz) och n78 (3500MHz). Ibland kan fler frekvenser dra ner hastigheten och stabiliteten, oftast då någon av de lägre frekvenserna då de ofta täcker större yta och har högre belastning.

monavis gillar detta.
  16. monavis

Mottagna gillanden:
    182

MINA ENHETER

Routern kör nu BD_TLNSEMC888ULTRAV1.0.0B17. Den funkar nu med nyare app ZTE smart life (istället för ZTE link) och det finns något om mesh på web sidan.

Jag ser inga ändringar från kundtjänst när det gäller band. Men jag har tittat lite närmare. B7 verkar inte ha så bra täckning här. B3 verkar mycket bättre så jag provar med B3+N78.

Last edited: 26 november 2025
    Cupcakes gillar detta.
  17. monavis

Mottagna gillanden:
    182

MINA ENHETER

Jag har fortfarande problem med internet. Kort sagt Telenor säger att jag har 2 alternativ:
    1. De byter min inomhus router mot en utomhus gratis => vet inte om det kommer vara mycket bättre. Jag får alltid minst 4/5 signalstyrka. Jag har inte en jättebra plats för den ute inte på övanvåning iaf.
    2. Fiber istället för 5G => kostar typ 300kr/mån extra
    Jag kan också prova en annan 5G router. Jag har sett andra som hade problem med ZTE routern med inte Huawei, TP-Link, osv. Jag är inte helt säker om problemet är med 5G eller något med LAN/wifi. Jag behöver mesh så kommer den kosta ca 3000kr.

Vad tror ni är bäst?

Last edited: 1 december 2025
  18. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8.589
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vilken modell av utomhusrouter är det?

19. monavis

Mottagna gillanden:
    182

MINA ENHETER

ZTE MC889 tror jag.

20. SEVVK

SEVVK Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Jag hade stora problem med ZTE routern som man blir påtvingad av Telia när man köper deras Mobilt Bredband Hemma. Fick 3 stycken utbytta av Telia. Hade en gammal Zyxel NR5101 liggandes hemma, slängde i sim-kortet och allt började funka klockrent, inga konstiga avbrott som med ZTE routern. Har idag en TP-Link Deco BE65-5G i ett Mesh nätverk som också funkar kanon.

monavis gillar detta.