Fråga: Bra kontatkort med billig extradata?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Aene, 17 nov 2020.

  1. Aene

    Aene Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2013
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    334

    MINA ENHETER

    Har en backuptelefon med ett gammalt Universal obegränsat abonemang för 99kr i månaden. Brukade använda den om jag t.ex. reste i Sverige och ville ha koll på min mail. Men det här året har det inte blivit så mycket resande så jag började fundera på om man skulle byta till ett kontantkort då jag gärna vill ha kvar numret. Dock vill jag gärna ha möjligheten att lägga till extra data vid behov och då verkar kostnaderna skjuta iväg för data på kontantkort.
    Undrar därför om någon har ett tips på ett kontakort med relativt billig extradata vid behov. Gärna med bra täckning längs E4:an och Mälardalen.
    Ett alternativ annars skulle köpa data till mitt primära Fello-abonemang och bara ha ett enklare kontantkort.
     
  2. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jag skriver samma här som jag skrev i förra kontantkort fråga!
    Du kan enkelt portera ditt nuvarande nummer till denna.

    Wifog Zero kontantkort, ingen månadsavgift. Gratis SIM. Man köper paket enligt eget behov.
    Samtalspaket, 200 minuter, 39:- = 19,5 öre per min.
    SMSpaket, 400 SMS, 39:- = 9,75 öre per SMS.
    Datapaket, 10GB 149:-
    All påfyllning är giltig tills förbrukat OBEROENDE av tid. Inget går förlorat!
    Giltigheten på SIM kortet är ett år efter senaste aktivitet, mao, en valfri påfyllning per år.
    Jag har själv använt det i sju år, (sen dec. 2013), funkar utmärkt, dock används TREs nät, några klagar på täckningen.
     
    induktion, bernard och svenix gillar detta.
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Jag själv kan tipsa om Halebops kontantkort, där du dels kan ladda på hur liten summa som helst (från 1 krona och uppåt), väldigt behändigt om man använder kortet sällan, dels kan du köpa till enbart extra surfmängd utan att behöva betala för samtal/sms i onödan. Till exempel går det att köpa 0,5GB för 39 kr. Giltigt i 6 månader. Går även att köpa obegränsad data för 1 dygn eller 3 dygn (69 kr för ett dygn - helt okej pris), om man t.ex. tillfälligt vill ha mycket för att kolla på film i obygden eller nått.

    Du vill ha "billig extradata" säger du - men lite oklart om du behöver stor surfmängd eller liten surfmängd vid de tillfällena? Räcker det med liten extra surfmängd då och då så är ovanstående lösning väldigt bra, har rekommenderat den till äldre släktingar som använder sina smartphones sällan (typ vid enstaka utflykter men annars har den undanstoppad i en låda). Men om du vill köpa till rätt stor mängd extradata, så blir lösningen ovan inte så billig kanske, då är väl Fello som du redan har säkert bland de bättre? Halebop har fördelen att datan är giltig länge, 6 månader om du köper enbart dataladdning (183 dagar), tror det är ganska unikt. Perfekt för sällansurfare. Även möjligheten att surfa ett dygn helt obegränsat för 69 kr tycker jag känns bra - nu har jag aldrig använt den möjligheten ännu, den fanns bara till kontaktkort tidigare och det var först idag jag upptäckte att den verkar ha släppts till abonnemang nu också. Vid filmkväll på en kompis landsställe snart så lär jag komma ihåg detta.

    Surf | Halebop

    EDIT:
    Extra dygnsurf för abonnemang verkar jag kunna köpa i Halebop-appen numera, testade aldrig att göra köpet men verkar vara ett nytt val för abonnemang som dykt upp där. På webbsidan ovan står det dock fortfarande "endast för kontantkort". Tror dock sidan är ny, de hade separata sidor för surf för kontantkort respektive abonnemang innan tror jag, nu verkar de sammanslagna till en sida. De kanske har missat att ta bort den referensen till "endast för kontantkort" på det stället? Får undersöka.