Bra med fysiskt qwerty? [diskussioner om tangentbordet]

Diskussion i 'Desire Z' startad av Gotten, 15 sept 2010.

  1. Axer

    Axer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2009
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Om man vill ha qwerty är ju Nokia E72 bäst men den har inte android :(((.
    Trist utan å ä ö. Men det här nya sättet att "flippa ut" tangentbordet tycker jag ser ganska hemskt ut. Ser ut som att det kan gå sönder hur jävla lätt som helst :( . KAN INTE BESTÄMMA MIG! E72,Z,Desire? Hm...
     
  2. Näslund

    Näslund Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    322
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Att med samma hack flytta upp ! och ? till sekundärer på Ä och Ö ska ju inte vara några problem om du vill det.

    De två anpassningsbara genvägarna är väll nästan garanterat garanterat ett resultat av att alfabet som våra kräver fler knappar, medan A-Z får några över. Men det går väll att skapa hot-keys av vilka knappar man vill? om inte så kommer det en app som tillåter det, det är ju inte en ap....
     
  3. agent00soul

    agent00soul Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tangentbord Z mot HD

    Jag undrar hur stor betydelse den ökade skärmstorleken på Desire HD har för on-screen-tangentbordet.
    Jag menar, en Desire HD är ju både lättare och betydligt tunnare än en Desire Z så frågan är om den större skärmen på HD kan göra det fysiska tangentbordet på Z mindre intressant. Jag menar, gummiknappar är ju inte precis state-of-the-art, så frågan är hur mycket bättre de är än ett riktigt stort on-screen-tangentbord.
     
  4. Ritte

    Ritte Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    HTC ska ju göra marknadens bästa fysiska tangentbord, så även om knapparna är gjorda av gummi lär den vara rejält mycket bättre än HD:s touch -tangentbord.
     
  5. agent00soul

    agent00soul Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Ja, det tvivlar jag inte på. Men allt är ju kompromisser och min fundering var om man ändå inte föredrar en större skärm och tunnare lur med tanke på att den rekordstora skärmen bör göra on-screen-tangentbordet bättre än alla andra on-screen-tangentbord. Jag menar, ett fysiskt tangentbord har man ju bara nytta av när man skriver text medan en större skärm är en fördel i så många andra sammanhang.
     
  6. Näslund

    Näslund Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    322
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag stör mig på att tangentbordet tar upp sån stor plats på skärmen, man ser ju inte vad man håller på med.
     
  7. Jannis

    Jannis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Desire HD är utan tvekan en grym lur. Eller jag skulle kalla det en media spelare. Men har man som mig använt fysiskt tangentbord så är man fast. Det gör skrivandet mycket lättare , lär man sig knappsatsen behöver man inte ens titta när man skriver. Sen tycker jag att en 3,7 tums skärm är precis lagom, inte för stort och inte för litet .Själv vet jag att jag kommer ha mycket större användning med en Z. Ser HD som en större Desire, sen vill jag inte ens veta vad batteritiden är på HD hoppas dem gjort stora förbättringar. En annan fördel jag ser med Desire Z är om man nu skulle hacka den. Eftgersom det har ett tangentbord är det en stor fördel.

    Ps Hade en desire , sålde den såfort jag såg Z:an . Nu är jag tillbaka med SE P1i .. den är kung haha
     
  8. Jannis

    Jannis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag ringde PcCitys kundtjänst och fick informationen om att dem kommer sälja den engelska versionen av htc desire Z , det vill säga den utan ÅÄÖ
     
  9. AndreasA88

    AndreasA88 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2010
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vill man spela emulator på sin telefon så är ju i alla fall fysiska knappar en stor fördel.
     
  10. Qrypt

    Qrypt Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Om man inhandlar en Desire Z från USA, visst bör det gå att installera en svensk ordlista då?
    Det lär väl inte finnas någon spärr som blockerar den möjligeheten? vill inte gärna vara utan ÅÄÖ helt och hållet :P
     
  11. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Ja självklart.
     
  12. joelbitar

    joelbitar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2009
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det enda telefon-qwerty tangentbordet jag har provat att skriva på är X10 Mini Pro och då fick jag intrycket att har man ett fysiskt tangentbord är det bra med åäö tangetnterna. Visst man skriver inte dom så ofta men det är tillräckligt ofta för att om man inte har dom så sänks skrivhastigheten mot att ha ett mjukvarutangentbord.

    När jag provade skrev jag liiiite snabbare på det fysiska tangentbordet men hade det inte haft äåö tangentger hade det ju gått betydligt långsammare
     
  13. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Här är en bild på den "Svenska" layouten..
    [​IMG]
    Som ni kan se har dom offrat tre funktionstagenter, "?" och en söknapp. Sen de har de inte satt ÅÄÖ i rätt ordning (varken alfabetiskt eller qwerty) :(
     
    Last edited: 29 sept 2010
  14. hobs0n

    hobs0n Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Synd men som sagt, bäst att ha öäå iaf, slöar ner skrivhastigheten rejält annars.

    Hoppas man kan ställa om så man får vissa special tangenter att göra vad man vill med dom istället för dom tecknen som syns lixom :)
     
  15. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Frågan är om det verkligen går fortare med å, ä och ö än genom att använda a och o med tanke på den knepiga placeringen.
     
  16. glimbrink

    glimbrink Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2010
    Inlägg:
    529
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Fan va skönt att vi får åäö i sverige det är ju en stor fördel och ja men tjänar på det om du ska skriva "går så använder du båda fingrarna om du ska skriva "gar" är det bara en hand eller tumme som är aktiv alltså tar det längre tid tycker jag iafall..
     
  17. Dawe

    Dawe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Nu blir det verkligen till att överväga om det blir ett köp av denna telefonen eller ej när de gjort sådär. Dels att de tagit bort knappar jag ville ha som de 2 programmerbara knapparna och sedan frågetecknet och sök. Frågetecknet kan jag leva med att trycka på en funktionsknapp innan men sök knappen vill jag kunna ha tillgänglig lätt och snabbt. Sedan att de inte ens har placerat teckena i åäö är bara jävligt dåligt. En funktions knapp kan jag förövrigt leva utan så det är inte hela världen för mig.

    Man får hoppas att det ser annorlunda ut på det svenska tangentbordet för det där ser ju ut att ha 2st danska tecken också.....bort med dem och sätt tebax genvägsknapparna och sätt åäö i den ordningen så skulle jag bli nöjd.

    I värsta fall får man väl ta och importera telefonen om den känns bra och rätt i övrigt.
     
  18. Näslund

    Näslund Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    322
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag är helt övertygad om att de danska knapparna kommer gå att använda som genvägar bra man vill. Man har sparat lite pengar på att utveckla ett gemensamt tangentbord för de nordiska språken, men det hindrar ju inte att de eller någon annan fixar till mjukvaran så att de knappar man inte använder går att göra nått annat med.
     
  19. sluden

    sluden Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei mate 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei mate 9 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy tab 2
    ROM:
    Cyanogenmod
    Hur säkra är de här bilderna, att det verkligen kommer se ut så här på det svenska?
     
  20. G4il1

    G4il1 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    1 004
    Mottagna gillanden:
    340

    MINA ENHETER

    Jag ser ärligt talat inte problemet med att tangentbordet har ÅÄÖ lite fel eller att genvägarna är borta. Det är ju inte som att man kommer kunna skriva på detta tangentbord med rätt finger i sättning i vilket fall
    Har haft en HTC TyTN och där satt ÅÄÖ så man var tvungen att använda fn tangenten för att få fram dem och det tog max 2 sms så gick det som en dans att hitta rätt. Jag föredrar helt klart att ha ett tangentbord med ÅÄÖ också än att lita på att ordlistan skall hitta rätt för det är allt för ofta som exempelvis var - vår, att - ätt, har-här osv strular i min Hero