Bra telefon med dual-SIM?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av DeepThoughts, 28 jun 2017.

1. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 347

MINA ENHETER

Bara att slå till OP5.

bernard gillar detta.
  2. mobilapan

mobilapan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Det är ju inte så rationellt att tro att alla Huaweis uppdateringar är lika som för en modell som bara säljs i Norden och Kina. Då kan du ju på samma sätt anta att OnePlus är lika dåliga på att uppdatera som de är för OnePlus 2 som inte ens får Android 7.x?

Sen om du ska ha fullt stöd för svensk 4G år 2017 så behöver du faktiskt en mobil med LTE Cat. 9 och stöd för alla svenska CA-profiler. Detta gör att listan blir betydligt kortare än den jag citerat (och inkluderar t.ex. inte OnePlus 3T, Z/Z2 Play eller Axon 7).

Att acceptera dålig skärm, dåligt ljud och medioker kamera för 5000 kr bara för att få polsk inskickningsgaranti är inte en prioritering jag skulle göra heller, det är ändå pengar som räcker till ett riktigt flaggskepp.

3. DeepThoughts

DeepThoughts Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Nu känner jag att irritationen stiger här... Om vi börjar från slutet vilket flagskepp för 5k som inte är Huawei har föreslagits i denna tråd? De flagskepp jag kan se föreslagna är S8+ Dual SIM och XZ Premium.

Billigaste S8+ med dual-sim ligger enligt Prisjakt på ca 8800:- och inkluderar då ingen som helst garanti och är en icke-EU version. Låter som en kanon deal.

XZ Premium med dual-sim finns inte ens listad på Prisjakt.

Vilket är detta mytiska flagskepp med dual-sim som kostar 5k och vars finns det? Jag skulle bli enormt tacksam om du kunde berätta det. För jag kan inte hitta något som uppfyller min kravlista (vilket var en av anledningarna till att jag postade den här tråden).

Angående Huawei så nej givetvis så kan man inte dra alla modeller över en kam på det sättet. Men... Huawei verkar överlag vara långsamma på att uppdatera oavsett modell och har du otur och väljer en modell som de inte riktigt bryr sig om ja då kan du få vänta väldigt länge eller rent av förgäves. Vilket inte uppfyller mitt specifierade krav om uppdateringar. Är OnePlus bättre då iom att dom övergav OP2? Ja i mitt tycke så är de det. De har själva åtminstone sagt att det fuckade upp med OP2 (vilket visserligen bara är ord) men... Framför allt så är OP-telefonerna rom-vänliga. Det skulle gå att köra en customrom för att få en mer aktuell version. Är det optimalt? Nope. Men det är i alla fall en möjlighet. Huawei och customroms är väl inget jag fått intrycket av är en jättebäst kombination.

Angående 4G så pratar jag inte om att få jättesnabbast hastighet eller något sådant, jag talar om att i alla fall få det. Jag har Tele2 i jobbet och Telia privat och bor inte i en storstad utan i liten by typ i skogen. Enligt den information jag kan hitta så kör Tele2 med 900MHz och Telia med 800MHz när man inte är i en stad. Ergo behöver jag stöd för båda dom.

Slutligen är det inte utan att jag blir lite fundersam. Har du något specifikt emot OnePlus? Jag har nämligen sett dig raljera över "polsk inskickningsgaranti" i någon annan tråd också.

4. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 589

MINA ENHETER

Köpte en dual sim s8 från eu för 5kkr så den finns till vettigt pris, dock är det sisådär med garantin.

bernard gillar detta.
  5. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 372
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro
    Telefon 2:
    Motorola Edge 50 Neo
    Platta:
    iPad
    Lite generellt sett om Kinamobiler. Flera av firmorna som säljer såna TomTop, GearBest, CooliCool etc..Har numera Europa lager av de mest populära modellerna vilket gör det lite enklare och snabbare att beställa. Dock något dyrare.

Visst blir det mer jobb att kolla support för frekvenser. I och med den så kallade "kemikalieskatten" så är min gissning att det blir än mer lönsamt att kolla efter alternativ utanför Sveriges gränser:
    http://www.sweclockers.com/nyhet/23492-kemikalieskatt-pa-elektronikprodukter-infors-1-juli-2017

Blir ju en merkostnad för svenska handlare.

6. DeepThoughts

DeepThoughts Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Bara för att jag inte är intresserad av en generic kinalur så betyder det inte att jag inte vet hur det fungerar. Jag har köpt en Xiaomi Redmi Note 3 Pro åt min fru.

Jag är helt enkelt inte intresserad av det merjobb som följer med den typen av importlur. Varken att jaga rätt frekvensband, försöka lista ut om det är en tillverkare som tillhandahåller uppdateringar och i så fall i vilken takt eller att försöka lista ut vilken Miui-rom telefonen skickas med från just den försäljaren och om man måste flasha om med någon annan för att kunna få uppdateringar. Utöver detta så har jag även andra anledningar till att inte vara intresserad av en sådan just nu.

7. Jerpa

Jerpa Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    50
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T
    Info:
    Nova
    Platta:
    Lenovo Yoga tab 3 Pro
    Info:
    Nova
    Övrigt:
    Chromecast
    I Honor 8 kan du pressa i sim+sd på varandra. Hittade inte tråden nu, men har för mig att tråden finns här på sidan.
    Så han hade 2 SIM + 1 SD

8. easycure1974

easycure1974 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 368
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Sitter också och letar efter en bra dual sim men det är snudd på omöjligt. Jag vill dessutom ha den dual active och inte dual standby vilket nästan allt är idag. Dual standby tar ju bort en stor del av vitsen med dual sim enligt min mening. Huawei har kört med dual active men ha gått över till dual standby på sina sista lurar, vill väl spara pengar.

9. johanruda

johanruda Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    349
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+
    Blir förvånad av att ingen nämnt LG G6. Dual Sim-varianten finns dock inte i Sverige så du måste beställa från utlandet. Jag skickade efter min här:
    http://www.ebay.co.uk/itm/122463211426
    Löjligt bra pris! Du får dessutom LG's Quad DAC (som inte finns i den svenska varianten) för bättre ljud. Min är skickad idag och beräknas komma mellan torsdag den här veckan och tisdag nästa. Snabbt med andra ord.

Edit: Om jag fattat det rätt så är det Dual Standby som gäller på G6.

Last edited: 5 jul 2017
    bernard gillar detta.
  10. kissidor

kissidor Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 420
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Info:
    Jobbtelefonen
    Telefon 2:
    Diverse Androider
    Info:
    För att dom är roligare
    Platta:
    iPad Pro M4 11+13/mini 6
    Platta 2:
    Tab s9/Tab Xtreme+Legion/OP pad 2
    blir lite nyfiken på vad dual active används till, är det helt enkelt för att du vill kunna surfa samtidigt som du pratar eller? eller vill du kunna ta emot samtal på det andra numret medans du redan pratar på det ena? jag som använder dual sim för att slippa släpa på både min privata och jobbets telefon känner inte att dual active hade gett mig så mycket mer, jag pratar aldrig länge och ser inga problem med att ringa upp ett missat samtal på det andra numret ett par minuter senare. det är ändå vad jag hade gjort om jag fortfarande hade haft två telefoner.
    en P9/P9 plus verkar väl hursomhelst vara det bästa du kan få tag i som fortfarande känns relevant enligt vad jag kan se :ehm:

bernard gillar detta.
  11. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 793
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Bra fråga. Jag har också lite svårt att se det som en dealbreaker, men det beror kanske lite på hur man jobbar. Är du tex säljare och får ett inkommande samtal på SIM#2 vill du kanske inte låta kunden vänta, utan svara på direkten så att du kan boka ordern :)

12. easycure1974

Mottagna gillanden:
    1 368
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Ja jag kan sitta i tjänstesamtal i timmar på en arbetsdag och har man då dual active får man signal och kan växla till den privata linjen om det ringer på den. Annars ska man förlita sig på att det privata numret vidarebefordras till jobbnumret när det inte går att komma fram på det. Den funktionen finns i de flesta dual standby. Men efter att ha kört ett par dual standby lurar så märker man att det fungerar väldigt dåligt och opålitligt. Tar för lång tid och det blir helt tyst för den som ringer ibland och de tror att det blivit något fel och lägger på.

13. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 589

MINA ENHETER

Låter som 2 separata lurar är ett bättre val. Då kan du ju prata i båda samtidigt ;)

14. easycure1974

Mottagna gillanden:
    1 368
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Nej en med dual active är en perfekt lösning [emoji4] Men den sista vettiga med det är Mate 8

15. kissidor

kissidor Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 420
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Info:
    Jobbtelefonen
    Telefon 2:
    Diverse Androider
    Info:
    För att dom är roligare
    Platta:
    iPad Pro M4 11+13/mini 6
    Platta 2:
    Tab s9/Tab Xtreme+Legion/OP pad 2
    ja då förstår jag, då blir det ju stor skillnad om du har så långa samtal :). kanske tyvärr i framtiden att du får lov att nöja dig med att ha två telefoner då, men en kan ju vara liten iaf. på slutet innan jag gick över till dual sim så hade jag en iPhone 7 som jobbtelefon, och då tyckte jag det var skönt att den var så pyttig, i princip det enda jag gjorde på den var ju ändå samtal och sms. jag minns att jag funderade på att gå ner på en iPhone SE rentav som jobbtelefon. men så skaffade jag min moto z och testade att köra bägge simmen i den, och nu går jag aldrig tillbaks till två telefoner