Diskussion: Brödbakningsmaskin / Brödmaskin

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av bernard, 5 jul 2022.

  1. Gizmokvack

    Gizmokvack Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    180
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    19e är en måndag. Du får lite träning, hitta inställningarna mm, så syns swedroid hos Bernard på lördagen den 24 klockan 9 på frukost med nybakat bröd och liverecension.
     
    Aene, Kristy, Asawi och 2 andra gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag beställde om Panasonicen då den gått ned i pris (1700 kr nu). Fick dessutom tidigare leveransdatum, står 6:e september framför 19.e nu.

    Återkommer som sagt så snart den kommit fram. Blir intressant att se om det blir något som används, eller som slutligen bara hamnar på hushållsapparatskyrkogården i källaren.
     
    Kristy och Gizmokvack gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hämtade precis upp maskinen. Inget fel på konstruktion eller byggkvalitet, känns rätt påkostad och gedigen i förhållande till priset. Slängde in en DVD som storleksreferens - var faktiskt inte fullt så stor som jag föreställt mig.

    Det följer med två olika degkrokar; en för vitt bröd och en för grovt. Följer också med lite olika mått. AC-kabeln mäter endast 1 m, vilket är lite kort.

    Skall börja med att provbaka något simpelt och tänkte även mäta hur mycket den drar samtidigt, och sedan försöka räkna ut vad kostnaden blir för några olika typer av limpor.

    Recepten de själva erbjuder ligger här: Recipes for SD-YR2550 | Panasonic Experience Fresh
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 5 sept 2022
    Kristy, MultiMan, milky81 och 3 andra gillar detta.
  4. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Ett tips är att leta upp eller omvandla recepten till vikt istället. Blir alltid rätt så som bagerierna bakar :-)
     
    Kristy, Heleg och bernard gillar detta.
  5. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Och dessutom väldigt behändigt när man lägger till ingredienser om man ställer bunken på en våg man kan tarrera!
     
    Kristy, Heleg, bernard och 1 annan gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nu är första satsen på G. "Basprogrammet" tar ungefär 4h allt som allt.

    Körde på det här receptet, tog väl 5 minuter att slänga ihop: Hard Crust White Bread Recipe | Panasonic Experience Fresh

    Maskinen kan ställas in på M (400 gram mjöl), L (500 gram mjöl) eller XL (600 gram mjöl) och sedan kan man välja hur krispigt det skall vara: lätt, medium eller max. Brödet ovan blev 400 gram (M) och valde maximal krisp till att börja med.

    Om man bakar med torrjäst kan man förvara en öppnad förpackning i upp till fyra månader i kylen vad det verkar. Går nämligen inte åt så mycket (1 tsk för en mediumlimpa).
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 5 sept 2022
    Kristy, milky81, Ugga och 2 andra gillar detta.
  7. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Spännande! Blir kul att höra kostnad och hur bra brödet blev :)
     
  8. Ugga

    Ugga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    1 072
    Mottagna gillanden:
    1 463
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja, en efterbild känns ju på sin plats @bernard@bernard
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Standardprogrammet är 4h. Jästen dimper ned efter ungefär 30 minuter, sedan börjar den knåda och ha sig ett tag, därefter jäser den fram till dess att ~50m återstår, innan gräddningen drar igång.

    Förbrukningen för standardprogrammet (program #1) är: 0,4kWh. Det är rätt hyggligt, tror det går åt 0.65kWh att värma en ugn till 200C.

    Under gräddningen blir vänster sida vid ventilen ca 70c varm, bak vid ventilen ca 60c och framsidan till vänster ca 50c. Man kommer inte att bränna sig om man bara snuddar vid även den varmaste delen, men den blir ju varm särskilt på vänster sida, så det behövs avstånd där man placerar den.

    Ingredienserna för ett vitt bröd i stil med det nedan går lös på ca ~7-8 kr. Räknar man med 5kr per kWh blir det runt ~10 kr per limpa, men det blir ju så klart mer om man ska göra mer avancerade recept.

    Brödet blir rätt fint gräddat, men jag skulle nog använt medium framför max krispighet så här med facit på hand. Det blev lite väl kripsigt. Jag hade också i lite mer smör än vad receptet sa, vilket nog var ett misstag, då det förmodligen slog lite mot jäsningen. Den här satsen blev en aning kompakt, mer i stil med ett rostbröd, än vad jag hade tänkt mig. Överlag blev dock resultatet fullt godkänt skulle jag säga och brödet smakade fint.

    Nästa gång skall jag nog vänta lite längre innan jag skär upp brödet också. Tror jag var lite tidig med det, utan man bör nog låta det vila först i en 30-45 minuter (...men det kanske någon mer kunnig kan svara på).

    Vikten på limpan nedan blev 600 gram (4 dl mjöl). Max kapacitet är satser med 600 gram mjöl enligt instruktionsboken, vilket bör ge ett bröd på 900-1000g eller så. Kapaciteten är nog inte tillräcklig för en hel familj om fyra personer, eller det är väl om man nöjer sig med att en limpa räcker till frukost kanske, utan passar väl bättre för upp till 2 personer om brödet skall räcka över en hel dag.

    Skall göra några justeringar och testa imorgon igen. Har även satt en surdeg att prova med. Om man kör programmet för grovt bröd verkar jäsningstiden utökas med 1h, så funderar på att testa det med och se hur stor skillnaden blir vad gäller luftigheten. Försöker förstås hålla tråden à jour med experimenterandet.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 6 sept 2022
    matssoderstrom, Kiddy, Matte_N och 11 andra gillar detta.
  10. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Kul genomgång! Har själv varit sugen, men vet att jag backat flera gånger pga att folk nämnt att det låter ganska ordentligt när den kör igång? Tänker om man sätter igång den så brödet ska vara klart på morgonen, har inte långt mellan kök och sovrum så tänker att risken är att man vaknar av det.

    Ser ändå ut som ett väldigt trevligt bröd som förstabak! Givet hur brödpriserna lär öka framöver blir detta ju än mer aktuellt. 10-15kr per limpa är ju dugligt, frågan är dock hur hållbarheten på hembakat bröd är som någon nämnde innan. Vet inte om man kan påverka det enkelt med enkla medel som hemmakock?
     
  11. Gizmokvack

    Gizmokvack Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    180
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    För en som gillar en lite tuffare yta på brödet ser det bra ut och skulle hålla fast vid "max" och istället laborera lite med jästiderna.
    Jag tror att lite ytterligare jästid eller en pigg surdeg skulle kanske kunna lyfta in lite mer luft i ditt bröd.

    Senare kanske man kanske skulle testa med en liten fördeg som kanske får skjuts på ditt bröd? Enkelheten försvinner ju såklart med att bara blanda och trycka på en knapp.

    Angående skära direkt så är det precis som du skriver lite känsligt direkt från ugn innan det satt sig. Jag brukar antingen vänta lite eller välja en vass "vanlig" kniv, dvs skippa brödkniven med taggar.

    Ett sista tips är om man som jag gillar lite hårdare yta på brödet låter man bli att förvara brödet i påse. Låt brödet stå framme och ställ det med snittytan neråt på skärbrädan. (det kräver iofs fler familjemedlemmar som äter bröd, i ensamhushåll med normalkonsumtion hinner det nog torka lite väl hårt).
     
    mannyb, milky81, Kristy och 1 annan gillar detta.
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Körde en ny sats. Denna gång med solrosfrön i. Detta är program #3. Valde "XL" då det verkar som det förlänger jästiden. Klart luftigare och mindre "formfraska".

    En annan skillnad från förra skapelsen var att jag rörde lite med en trägaffel när jag blandade ned ingredienserna i bägaren, vilket jag inte gjorde första gången.
     

    Bifogade filer:

    Yoko666, MultiMan, Kimball och 5 andra gillar detta.
  13. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Mycket luftigare i brödet till höger. Klar förbättring.
     
  14. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Om du har dörr att stänga till köket och/eller sovrummet tror jag inte det är så farligt. Ett tag sedan jag körde min maskin, men har inget minne av att ljudet varit något problem om man redan sover. Men när man vaknar till lite tidigare än man tänkt och doften av hembakat börjat sprid sig kan det vara svårt att somna om. ;)
     
    Kimball, Kristy och mannyb gillar detta.
  15. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Håller med. Få saker säger god morgon bättre än lukten, och smaken, av färskbakat bröd. Och det kommer från någon som vanligtvis inte ens äter frukost då jag helt saknar aptit de första 2-3 timmarna efter att jag har vaknat.
     
    Kimball, Kristy och Asawi gillar detta.
  16. jimel

    jimel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2019
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    397
    Hur är det med rengöringen på dessa maskiner? Det är det jobbigaste med att baka bröd tycker jag :)
     
    Kristy gillar detta.
  17. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    De jag har haft har varit superenkla att rengöra. Omrörare och kärl är nonstick.
     
    Kristy och jimel gillar detta.
  18. Håcke

    Håcke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2011
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Har en bakmaskin "Ideline" , tror den är från tidigt 90tal. Enda jobbiga är att det blir ett stort hål efter degkroken. Är ofta ett lotteri hur bra det blir, ibland reser sig degen så mycket att microbrytaren i locket slår av maskinen. Med samma ingredienser kan nästa bak bli totalt tvärtom.
    Brukar göra nåt bröd med solrosfrön, linfrön och russin samt lite sirap, annars mest rostbröd när det är akut.

    En till grej som aldrig funkat är att ladda ingredienser och köra timer så man skall vakna till färskt bröd, blir bara en seg klump .....

    Annars föredrar jag knåda ihop deg i min Elektrolux (Ankarsrum idag) assistent och baka i formbrödsformar, oslagbart bäst resultat.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  19. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Nu kanske inte du gör just det felet men det är jätteviktigt att torrjästen ligger ordentligt skild från vätska och salt när man kör på timer. Har själv aldrig haft det problem du beskriver.
     
    Kristy gillar detta.
  20. wirre

    wirre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    739
    Mottagna gillanden:
    528

    MINA ENHETER

    Trodde aldrig jag skulle gå och bli sugen på en bakmaskin. J*vla skittråd... ;)

    Har det hänt speciellt mycket på området egentligen? Tycker din sprillans nya maskin är ganska lik den som mina föräldrar hade för typ 30 år sedan. Kanske man ska prova den först eller är en ny väldigt mycket bättre?

    Edit: Jag tror baske mig det är en sån här dom har!
     
    Kristy och Aene gillar detta.