Diskussion: Brödbakningsmaskin / Brödmaskin

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av bernard, 5 jul 2022.

1. wirre

wirre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    631

MINA ENHETER

Hur går det med brödbaket? Jag lånade föräldrarnas Luxor och har precis smaskat i mig min första limpa. Simpelt recept med vetemjöl och rågmjöl.

Jag blev förvånad över hur litet brödet var men gott blev det. Nästa gång blir det lite mer vätska :)

2. kissidor

kissidor Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 397
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Info:
    Jobbtelefonen
    Telefon 2:
    Diverse Androider
    Info:
    För att dom är roligare
    Platta:
    iPad Pro M4 11+13/mini 6
    Platta 2:
    Tab s9/Tab Xtreme+Legion/OP pad 2
    Hahaha, det här är ju helt otroligt - så har man av okänd anledning plötsligt snöat in sig på att skaffa bakmaskin igen (hade en för ca 25 år sen) i ett par veckor nu och googlat som en galning - fastnat lite extra för just den här panasonicen och börjat fokusera sitt googlande på just den - och var hamnar man då om inte på gamla kära swedroid :D! swedroid levererar alltså som vanligt, ni är bäst :-*.

Hur är status nu @bernard@bernard - bakar du på fortfarande eller har du ställt ner den i källaren och funderar på att sälja den :innocent:?

3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 884
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den används än idag, dock inte lika frekvent, och sedan nu när elen sjönk så har jag nästan mer använt den som en assistent än något annat. Den är rätt enkel att rengöra så det är liksom snabbt gjort att få ihop en knådad deg, sedan snabbar den på jäsningen lite då den förstås värmer också om man sätter den på "jäsprogrammet".

Akilleshälen är egentligen att den saknar ett element i locket. Om det funnits hade gräddningen blivit jämnare. Annars är det en fin maskin.

Japanska Zojirushi har en maskin med fler element, som gräddar jämnare, men nackdelen är att de inte verkar säljas med 220V/inom Europa. <i>Home Bakery Virtuoso</i>® Plus Breadmaker BB-PDC20

kissidor gillar detta.
  4. kissidor

Mottagna gillanden:
    2 397
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Info:
    Jobbtelefonen
    Telefon 2:
    Diverse Androider
    Info:
    För att dom är roligare
    Platta:
    iPad Pro M4 11+13/mini 6
    Platta 2:
    Nej jag har faktiskt tänkt på det, att jag skulle nog hyfsat ofta göra bara degen i den för att slippa tröttna på den där typiska bakmaskinsbrödformen, och samtidigt slippa kladda ner hela Ankarsrumen till förbannelse - bara tidsbesparingen i diskande utgör ett ganska stort mervärde tänker jag mig (om man nu alls vill baka så klart).

Men jag har ett problem, och det är att jag belagts med nyinförskaffandeförbud av köksmaskiner hemma. Jag har lyckats kringgå det ett par gånger genom kvinnlig list och utrymmesoptimering i köksskåpen, men den där smyger man väl knappast in obemärkt :ehm:.
    Så jag vacklar lite fram och tillbaks och tänker ibland att jag kanske ska nöja mig med en budgetmaskin som verkar vettig, som tex den här: https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/koksmaskiner/bakmaskin/andersson-bdm-b2000/1027403.9426/. Och kanske till att börja med iaf rentav installera den på kontoret :P. Om jag sen verkligen blir helt hooked på det får jag väl utarbeta en plan för nästa steg :teeth:

Zawaq och Heleg gillar detta.
  5. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    Tack för dagens skratt!

Zawaq och kissidor gillar detta.
  6. kissidor

Mottagna gillanden:
    2 397
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Info:
    Jobbtelefonen
    Telefon 2:
    Diverse Androider
    Info:
    För att dom är roligare
    Platta:
    iPad Pro M4 11+13/mini 6
    Platta 2:
    Uppdatering ett par veckor senare - här har man inte legat på latsidan. Det blev till att börja med en budgetmaskin från NetOnNet som står på kontoret - till kollegornas förnöjelse (dels tycker dom det är hysteriskt roligt att jag släpar dit köksmaskiner, och dels tycker dom att det är gott med nybakat bröd ibland). Den upplevelsen jag haft av budgetmaskinen fick mig att bli klar över dels att jag verkligen ville ha en bakmaskin hemma, och dels att där ville jag kosta på mig nånting vassare.

Det var en av dom där top of the line Panasonicarna jag hade mitt öga på också, och för mig föll valet på SD-YR2540 till skillnad från Bernards 2550. Jag vet inte riktigt hur dom har tänkt med nomenklaturen men dom enda två skillnaderna som finns är att 2550 är i rostfritt och 2540 i gunmetal gray och att 2540 har ett program fler än 2550. Hursomhelst så var det väl mest utseendet jag gick på, gunmetal passar bättre in där jag tänkte ha den.

För köket där vi iofs har mycket rostfritt kan jag fetglömma att jag får ha den i - men det är öppet från köksbänkshöjd upp i taket en bit mellan köket och vardagsrummet, och på vardagsrumssidan där har jag på vad som en gång i forntidens grå dimmor var en stereobänk ställt min skrivare och min espressomaskin. Med lite röjning och flyttning av skrivar- och kaffemaskinstillbehör så satte jag min onda plan i verket idag i samband med att jag jobbade hemma, och gjorde med god marginal plats för bakmaskinen som jag beställde från Amazon för några dagar sen.

Har sålunda bakat mitt första bröd i den, körde menyn Whole wheat raisin med Fullkornsvetemjöl special, och frön istället för russin. Hittade en ask blandade frön som dom kallade för salladstopping, med pumpa, solros och cashew och tyckte det lät alldeles förträffligt. Och det var det också, jag är jättenöjd! (Katterna var dock en hårsmån från att springa till skogs när dispensrarna laddade ur sig - det lät typ som upprepade pistolskott.)

Med reservation för att jag inte gjort just exakt det här brödet i budgetmaskinen så tycker jag redan jag känner en märkbar skillnad på resultatet i och med den ökade kontrollen och precisionen som Panasonicen ger med alla dessa menyval och med dispensrarna för jästen och för frön/nötter/russin.

Fast jag lyckades göra plats för den utan att den är i vägen i köket och har betalat den med egna surt förvärvade slantar räknar jag ändå kallt med att bli idiotförklarad ikväll när gubben kommer hem och ser den :teeth:. Men det kan jag ta eftersom jag själv är övertygad om att jag har gjort nåt bra ;). Det var stinky eye när jag först skaffade espressomaskinen också, men nu springer han där stup i ett och tar sig en kopp :D

milky81, bernard, nyx och 1 annan gillar detta.
  7. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 904
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    "Vill du ha en smörgås på nybakat bröd till kaffet älskling?" kanske löser det. :D

bernard och kissidor gillar detta.
  8. bernard

Mottagna gillanden:
    46 884
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur går det @kissidor@kissidor?

Jag använder fortfarande min mest som en assistent. Den får knåda och sedan jäsa (uppvärmningen gör att det går fort).

Brukar göra en sats innan jag går till sängs och låter bullarna kalljäsa i kylen sedan. Det går snabbt att jäsa degen i maskinen iom uppvärmningen som sagt, så en bulldeg blir ju klar på kanske ~60 minuter (10 min plocka ihop allt, 20 minuter knådning+ 30 minuter jäsning i maskinen), sedan in i ugnen bara i 15 minuter eller så.

Senaste batchen:
    P_20230731_130455.jpg

Last edited: 31 jul 2023
    matssoderstrom, Zawaq, Puttesson och 2 andra gillar detta.
  9. kissidor

Mottagna gillanden:
    2 397
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Info:
    Jobbtelefonen
    Telefon 2:
    Diverse Androider
    Info:
    För att dom är roligare
    Platta:
    iPad Pro M4 11+13/mini 6
    Platta 2:
    Jag hade faktiskt tänkt skriva lite om det, hade bara inte kommit till skott än! Det kom en galaxy unpacked emellan som tog lite av mitt fokus från detta :D.

Jo men det går riktigt bra! Men jag har nog bara bakat ett eller max två bröd färdigt i maskinen, annars gör jag som du att jag låter den göra i ordning degen. Jag menar bröden blir ju bra om maskinen bakar klart, det är inte det - men formatet är lite knivigt att införliva i en svensk brödätande vardag.

Tycker iaf det var helt värt det ändå ganska mastiga priset för den här otroliga bekymmersfriheten - jag är jättenöjd! Set and forget, och sen när den är klar lite snabbt och slarvigt bara forma en eller ett par limpor eller ett gäng frallor på en sån där silikonbakduk som knappt behöver nåt mjöl och som man bara skakar av efteråt. Och sen bara låta maskinens degbunke stå med varmt vatten i en stund och skölja ur. Det är precis så enkelt som jag hoppades! Jag ryser vid minnet av att diska alla degmojängerna till köksassistenten istället - det slutade ofta med en sjö diskvatten över diskbänken och köksgolvet och degbitar som dök upp lite överallt efteråt.

En sak som jag fortfarande prövar mig fram med är hur mycket jag ska knåda och hur länge jag ska jäsa - jag har nog kommit fram till att jag ska hantera degen rätt lite, i stort sett bara dela och forma den - och sen att den behöver jäsa längre än man varit van vid med helt "handgjorda" degar. Vad är din uppfattning om detta, du som hållt på mycket längre? Kalljäsning låter ju fö idealiskt, men vår kyl är ständigt proppfull så det är bara att glömma :(. Det har istället blivit att jag bakar färdigt allt men lägger det mesta i frysen direkt även om det ska ätas redan nästa dag.

En annan sak jag funderar på är hur pass mycket man törs gå ifrån receptens mängder när man gör deg. För en basic dough står det ju 500 gram i receptet, men jag skulle helst vilja göra mindre än så - törs man det tror du så länge man följer själva proportionerna?

Kristy och bernard gillar detta.
  10. zosma

zosma Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold4

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold4
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S20 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Note 8
    Platta:
    Samsung Galaxy tab S 10.5
    Platta 2:
    Samsung Galaxy tab 10.1
    Då har man skaffat en bakmaskin också. En OBH Nordica Breadmaker Inox 6544. Har inte haft den så länge än. Har bara gjord två enkla recept, ljust formbröd och nobisbröd. Dom tyckte jag blev bra.
    Skulle gärna ha någon brödskivare, eller en mall så att man får ungefär lika tjocka och raka skivor. Det vore bra om man fryser bröd. Just nu håller jag på att skriva ut en på min 3d skrivare, får se hur den blir, tar bara lång tid.

11. kissidor

Mottagna gillanden:
    2 397
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Info:
    Jobbtelefonen
    Telefon 2:
    Diverse Androider
    Info:
    För att dom är roligare
    Platta:
    iPad Pro M4 11+13/mini 6
    Platta 2:
    håller verkligen med om att det skulle göra den än mer användbar! som det nu är så använder jag bara min till att göra deg, för jag tycker det blir så ohanterliga bröd när maskinen själv bakar klart dem. har kollat på både mallvarianten och diverse "skivningsmaskiner" både manuella och elektriska - men alla verkar ha en rejäl dos riktigt dåliga omdömen också och då blir jag tveksam och drar tillbaka fingret från köpknappen. du får väl berätta om du får till din egen mall så småningom :)

12. zosma

zosma Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold4

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold4
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S20 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Note 8
    Platta:
    Samsung Galaxy tab S 10.5
    Platta 2:
    Samsung Galaxy tab 10.1
    Det är den här modellen jag håller på och skriver ut Bread Slicer Guide with Crumb Catcher by lendot - Thingiverse
    Men det tar sin tid, håller på med bottenplattan som ska snart bli klar, den andra delen får jag vänta till jag är hemma en längre tid, vill inte köra den när jag inte är hemma.

kissidor gillar detta.
  13. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 486

MINA ENHETER

14. kissidor

Mottagna gillanden:
    2 397
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Info:
    Jobbtelefonen
    Telefon 2:
    Diverse Androider
    Info:
    För att dom är roligare
    Platta:
    iPad Pro M4 11+13/mini 6
    Platta 2:
    ja precis. och det är just där jag framförallt som jag skrev har kollat men inte kommit till skott med att köpa - för att varenda en jag tittat på förvisso haft positiva omdömen, men också ganska stor andel negativa omdömen av den sorten som känns väl värda att beakta. har du själv provat någon av dem och är det isf en som du kan rekommendera :)?

15. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 486

MINA ENHETER

Hej, nej, brukar mest köpa skivat bröd men får väl ta en titt på jigg om jag slår till på en bakmaskin

kissidor gillar detta.
  16. bernard

Mottagna gillanden:
    46 884
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Sätter man den på ”Jam” funkar den utmärkt till gröt.

Denna sats är 4dl ris och 1,5l mjölk och 2dl vatten.

Räcker röra om lite extra i början bara, sedan sköter det sig själv.

Inget bränner fast, bara skölja ur efter man är nöjd med hur mjukt riset är.

Tar lite längre tid än i kastrull då den värmer långsammare, runt 2h.

IMG_0580.jpeg

Last edited: 1 jan 2024
    Asawi och svenix gillar detta.
  17. Dj Mastergrind

Dj Mastergrind Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    OnePlus Open

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    OnePlus Open
    Lade en beställning på en likadan maskin som @bernard@bernard har och väntar på leverans. Det verkar som om att det finns olika typer av torrjäst? Panasonic rekommenderar "Easy blend", "Fast Action" or "Easy Bake”. Vilken torrjäst har ni använt som fungerar bra?

bernard gillar detta.
  18. bernard

Mottagna gillanden:
    46 884
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag kör vanliga kronjäst bara, har inte varit några problem. Brukar ha i lite mindre jäst än angivet och låter det jäsa längre ibland.

Dj Mastergrind gillar detta.