Mjo, i den mycket förenklade teorin så är det så. Tyvärr så har telefontillverkarna varit pigga på att vilseleda konsumenterna genom att prata om att man har en telefon med 2GHz beräkningshastighet och att som diagrammet visar bara skulle gå hälften med energi för att utföra samma arbete.
Tyvärr så är det så att det är omöjligt för processorn att utnyttja detta förhållande till max även om en applikation är optimerad för dubbla kärnor. I och med att man har två kärnor så måste dessa två kärnor också kommunicera mellan varandra för att hålla reda på vad den andra gör och den andra kärnan behöver också emellanåt vänta på ett resultat som den första kärnan håller på att räkna ut.
För appar som inte är optimerade för två kärnor så blir den egentliga förbättringen inte mer än max 20-30% eftersom att processorn själv måste dela upp beräkningarna på sina två kärnor.
Därför så är 50% belastning av två kärnor istället för 100% på en kärna ett rent önsketänkade och en mycket grov förenkling.
För mer läsning om Tegra 2 chippet rekommenderar jag Anandtech's Tegra 2 analys SoC jämförelse här:
http://www.anandtech.com/show/4144/...gra-2-review-the-first-dual-core-smartphone/3
Kan inte mer än hålla med dig till 100%. Det är galet att det ska vara så svårt att leverera en telefon där batteriet klarar åtminstone 1 dygn under normal användning med alla de funktioner som telefonen klarar av. Tyvärr så har batteritekniken hamnat så långt efter vad våra system kräver i dagsläget så man får nog bara gilla läget tills vidare.
Edit: Kan ha tagit mig vatten över huvudet med det jag påstår i detta inlägg, om så är fallet påpeka gärna detta.
Last edited: 20 mars 2011