Busskort i mobilen?

Diskussion i 'iPhone Allmänt' startad av nu1mlock, 22 okt 2023.

1. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 771
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Vet London har det åtminstone, men du kan ha rätt i att hela Storbritannien inte har ett sådan system men det är ett system jag hade önskad så det faktiskt räcker med ha ett digital betalkort :)

Minska antal kort som behövs är en bra lösning och allting sker mer automatiskt.

Bonuskort och likande gillar jag också Hemköps/Willys där man kan registrera sitt kort.

Sådan typer av utvecklingar hade varit bra kunna koppla allt direkt mot kortet.

2. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Den lösningen blir dock krångligare i nutid när vi har mobila plånböcker, pga virtuella kortnummer. Det är nu vid fler tillfällen kunden måste komma ihåg att koppla kortet jämfört med tidigare, t.ex. om man installerar om sin telefon, installerar om Google Pay eller liknande. Har man fler kort i sin mobila plånbok blir det extra jobbigt, och jag tror det är vanligare att kunder har flera betalkort nuförtiden pga diverse fintech-företag.
    Tidigare var det arbetet att koppla ett kort sällsynt, kanske efter 4-5 år, nu kanske några gånger per år för vissa personer. Plus att en del inte har koll på att mobila plånboken får ett separat kortnummer, och då missar/glömmer att koppla.

Redan idag kan det vara svårt för mig att komma ihåg att koppla alla korten hos alla företag när jag ominstallerat telefonen. För mig är det väl Hemköp, Willys, ICA och några fler nog. Vissa butiker besöker jag inte regelbundet, så det är lätt att glömma, och då står man där och svär när t.ex. kvittot inte kom digitalt eller man inte fick sina poäng.

För framtiden skulle jag önska att man införde något smidigare system, typ att jag kan logga in på kortutgivarens eller VISA/Mastercards webbsida och där "tillåta" att mitt kortnummer ska delas till olika anslutna företag, så att det sker automatiskt utan att jag behöver göra något särskilt.
    För mig är det också otroligt konstigt att inte VISA och Mastercard kapitaliserat på en lösning där samtliga kvitton automatiskt överförs digitalt till dem för alla anslutna handlare, så att butiken slipper skriva ut kvitto, och kunden får tillgång till det via någon webbsida. Ett globalt sådant system skulle VISA/Mastercard lätt kunna implementera och tvinga på alla handlare, och det skulle ju kunna dra in många miljarder..
    Ursäkta OT.

Heleg gillar detta.
  3. fraxion

fraxion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    811

MINA ENHETER

Butikskedjorna borde göra det enklare att ansluta kort/mobil plånbok. Jag gör 99 % av mina köp via självscanning/självutcheckning. Där i menyn på skärmen skulle man enkelt kunna lägga till en ruta "koppla betallösning till ditt medlemskap".

Heleg gillar detta.
  4. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 771
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Självscanning maskiner är redan kopplade till medlemskortet, däremot plocka ut självscanningen borde räcka med kortet :D

5. fraxion

fraxion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    811

MINA ENHETER

Det vet jag men det var inte det min post handlade om. Utan att man själv ska kunna koppla sitt betalsätt (mobil plånbok/kreditkort) till sitt medlemskap i självscanningsmaskinerna. Så som det är nu (iaf på Willys, ICA, Hemköp där jag handlar) så måste man gå till en vanlig kassa för att kunna koppla ihop sitt betalsätt med sitt medlemskort.