1. Registrera ett konto och bli del av Sveriges förmodligen trevligaste och mest hjälpsamma community.
    Stäng notis
  2. Black Friday-rean har börjat. Tipsa och ta del av de bästa fynden i tipstråden. Se även diskussionstråden.
    Stäng notis

Fråga: Byta batteri hos iphonelagning.se Nexus 6P

Diskussion i 'Nexus 6P (2015) - Allmänt' startad av AnarkoBat, 4 nov 2017.

  1. AnarkoBat

    AnarkoBat Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2017
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Telefon 2:
    Iphone 7+
    Hej!

    Har alldeles nyligen köpt en BEGAGNAD Huawei Nexus 6P, på tradera. Fick inte med garanti/kvitto, då den förra ägaren ej hade kvar det. Köpte mobilen för 1900 kr. Har endast använt mobilen sedan torsdags kväll, men har redan märkt att batteritiden inte är som den ska.

    Telefonen dör så fort den når 15 %,(ibland 20 %) Mobilen kom med Android Oreo 8.0.0.
    Då jag inte använder mobilen är batteriförbrukningen normal, men INTE vid förbrukning. Procenten sjunker snabbt, trots att jag har batterisparläge på, lägsta ljusstyrkan på skärmen inställd osv.

    Har läst att byta batteri kan ge blandade resultat, men verkar också var den lösning med störst potential. Då undrar jag: Har någon positiva erfarenheter av att byta batteri? Vart hittar jag en bra mobilreparatör? (gärna i centrala Stockholm) och vad kan byte av batteri kosta i så fall?

    Efter lite egen research hittade jag företaget iphonelagning.se, som påstås kunna laga nexus 6P (byta batteri). länk: https://iphonelagning.se/laga-telefon/huawei/huawei-nexus-6p/batteribyte-huawei-nexus-6p/. De har goda betyg på facebook, samt byte av batteri ska kosta 599 kr. Är detta för bra för att vara sant?

    mvh AnarkoBat

    EDIT 1: efter lite närmare undersökning verkar www.iphonelagning.se inte vara pålitliga.
     
    Last edited: 4 nov 2017
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    6 274
    Mottagna gillanden:
    4 744
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10 Plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10 Plus
    Info:
    Nova Prime
    Om jag inte minns helt fel går Huawei på imei nr. (Någon får gärna bekräfta).

    Kontakta Huaweisupporten direkt för snabb hantering.
     
  3. AnarkoBat

    AnarkoBat Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2017
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Telefon 2:
    Iphone 7+
    Jag har kollat på Huawei's svenska hemsida, och garantin gäller fram tills januari 2018. Jag har kontaktat Huawei nu, men krävs det inte kvitto på att JAG har köpt in mobilen, för att ev. reparation ska gå på garantin? Som jag skrivit tidigare köpte jag mobilen begagnat och har inget kvitto.
     
  4. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    6 274
    Mottagna gillanden:
    4 744
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10 Plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10 Plus
    Info:
    Nova Prime
    Jag tror inte kvitto ska behövas. Ska höra mig för bland de andra moderator om de vet säkert.
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    15 025
    Mottagna gillanden:
    5 823
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 2:
    OnePlus 3
    Platta:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Platta 2:
    Chuwi Hi10 Plus
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 4, Google Home, Chromecast Audio
    Gällande garantin, så är det helt upp till Huawei vad dem själva bestämmer vad man måste visa för att få använda garantin. En reklamation är en annan sak, men den gäller bara 1:a ägaren, så det spelar ingen roll
     
    bernard gillar detta.
  6. hahadaoc

    hahadaoc Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2015
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia XZ1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia XZ1 Compact
    Det här med att man inte får med kvitto när man köper en begagnad telefon för att ägaren inte "hittar" det är sånt bullshit från den som säljer. Vet man vart tusan man köpte telefonen är det väl bara kontakta det företaget och be dem att skicka ett digitalt kvitto. Känns som det bara handlar om att den som köpte telefonen när den var ny inte orkar bry sig/ta sig tid, speciellt i sådana fall där telefonen har garanti kvar.
     
    Kristy och Ompan gillar detta.
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    15 025
    Mottagna gillanden:
    5 823
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 2:
    OnePlus 3
    Platta:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Platta 2:
    Chuwi Hi10 Plus
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 4, Google Home, Chromecast Audio
    Nja, man måste bevisa att man köpt det hos dem också. T.ex. ett utdrag från banken som visar när man köpte varan.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  8. hahadaoc

    hahadaoc Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2015
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia XZ1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia XZ1 Compact
    Det är sant, tycker fortfarande inte att det är speciellt mycket "extra" som säljaren behöver göra. I vissa fall kvittar det ju om garantin har gått ut men när det gäller telefoner som har kända fel där alla får det löst på garantin (såvida den inte har några skador) så tycker jag att säljaren kan ta sig tid att lösa det, men är det ju upp till den som köper att vara lite mera på och verkligen efterfråga det när man köper en telefon som kan råka ut för bootloop/batteriproblem eller annat.

    Jag är av den gamla skolan så jag kanske tänker på ett annat sätt när det gäller sånt här men men..
     
    Kristy gillar detta.
  9. AnarkoBat

    AnarkoBat Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2017
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Telefon 2:
    Iphone 7+
    Update:
    har kommunicerat med Huawei och dem kräver att man har kvitto för att de ska kunna laga något som går under garantin. Har inget kvitto, så då fortsätter jakten på en mobilreparatör som byter batteri på Huawei Nexus 6P.

    Vill alltså ha tips på firmor som gör detta för en rimlig peng, gärna i Stockholmsområdet. Tips mottages tacksamt . Undviker att byta batteriet själv om jag kan.

    Kan man be mobylife att utföra detta, om det INTE är garantiärende? Vad kostar det i så fall?
     
    bernard gillar detta.
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    15 025
    Mottagna gillanden:
    5 823
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 2:
    OnePlus 3
    Platta:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Platta 2:
    Chuwi Hi10 Plus
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 4, Google Home, Chromecast Audio
    Ja, det ska du kunna göra
    Vet ej då de inte brukar säga vad saker kostar innan dem gjort en undersökning vad jag vet
     
    bernard gillar detta.
  11. Ompan

    Ompan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    942
    Mottagna gillanden:
    549

    MINA ENHETER

    Visste du om förutsättningarna, hade säljaren beskrivit detta? Om inte så skulle jag kontakta honom och försöka få återköp eller kräva kvitto. Annars skriva ett dåligt omdöme.
     
  12. kylex

    kylex Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Köpte också en begagnad Nexus 6P för ett tag sedan. Den hade problem med fingeravtrycksläsaren. Öppnade ett ärende direkt på Mobylifes hemsida och skickade in. Garantireparation med byte av moderkort. Ingen frågade efter kvittot som jag i mitt fall hade. Nackdelen är att du får stå för frakten själv till verkstaden.
     
    Kristy, chraist och AnarkoBat gillar detta.
  13. kjab

    kjab Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    31
    Telefon:
    Pixel 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 3
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Platta:
    Nexus 7
    Jag har haft flera garantiärenden med 6P. Inget kvitto har behövts. Jag har aldrig behövt betala någon frakt till verkstaden.

    Så här har det gått till:
    Kontakt Huawei Sverige support -> förklara problem -> de kollar IMEI-nummer att garantiperioden är aktiv -> öppnar ärende hos Mobylife -> du får mail som du antingen kan skriva ut paketetikett från direkt eller så kan du vänta på att Mobylife skickar ut etikett och emballage och skicka in med det.
     
    Kristy, bernard och AnarkoBat gillar detta.
  14. AnarkoBat

    AnarkoBat Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2017
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Telefon 2:
    Iphone 7+
    Tack för konstruktivt svar!!

    Får väl prova och maila Huawei igen, och inte nämna att jag har köpt mobilen begagnad, så kanske de ej kräver uppvisning av kvitto för att genomföra garantiärenden. ;)
     
    Kristy och bernard gillar detta.