Byta ifrån PC till MAC

Diskussion i 'Off Topic' startad av Yoshien, 24 nov 2011.

1. frippz

frippz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

WTF indeed. Var har du fått denna idé ifrån? Jag sitter här med mkv-filer i storleksordningen 35 GB och "hanterar" dem utav bara helsike. :D

Att Ascii påstår att MacBooks är dyra låter mest som taget ur luften. Visa mig en s.k. "ultrabook" med samma byggkvalitet (chassi från ett stycke aluminium), lika bra styrplatta och samma prestanda (läs recensioner för bövelen!) som en MacBook Air för samma eller lägre pris! Inte? Nä, tänkte väl det.

Att en MacBook Air sedan råkar köra OS X är ju bara en fet bonus. ;) Ge det en vecka eller två och återkom sedan om du fortfarande inte gillar det. :)

Last edited: 26 nov 2011
  2. Sneaky

Sneaky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Från wikipedia
    "The maximum possible size for a file on a FAT32 volume is 4 GB minus 1 byte or 4 294 967 295 (232−1) bytes. This limit is a consequence of the file length entry in the directory table and would also affect huge FAT16 partitions with a sufficient sector size.[1] Video applications, large databases, and some other software easily exceed this limit. Larger files require another filesystem."

Jag har fått för mig att man måste använda FAT32 i OSX. Tror det var någon i en logic-tutorialvideo från macprovideo.com som sa det. Verkar som jag har fel. Vad använder du för filsystem?

3. Iamfree

Iamfree Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Instämmer i att Finder helt klart är sämre och besvärligare att jobba med än Utforskaren. Den andra stora nackdelen med Mac är att om du vill utföra en lite ovanligare uppgift som t.ex. konvertera ett gammalt (eller ovanligt) filformat till ett nytt eller liknande så hittar du en uppsjö gratisprogram till Windows men till OSX så hittar du om du har tur en enstaka betalvariant. Detta beror så klart på att Windows är mycket mer utbrett och därmed så snickras det många fler sådana program än till OSX. Flera gånger har jag fastnat på detta sätt i OSX och tvingats gå in på min PC för att lösa problemet för att sedan fortsätta i Macen. Marknanden för Mac-datorer växer dock och det lär även programutbudet göra i samma utsträckning.

I övrigt är jag mer än nöjd med min Mac. Bara för att Android är grymmare än Iphone så betyder det inte att allt Apple gör är dåligt.

4. frippz

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hehe, nej verkligen inte. :) Mac OS använder sitt eget filsystem som heter HFS Plus (eller HFS+). Det har lite bättre kapacitet än FAT32 kan jag lova dig. ;) T.ex maxstorleken på filer är 8 EiB (exbibyte, dvs 8 388 608 TiB).

HFS Plus - Wikipedia, the free encyclopedia

Däremot så kan OS X läsa både FAT32 och exFAT out of the box. Stöd för NTFS finns via tredjepartsmjukvara.

5. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

menar du inte exabyte och terabyte?

6. Sneaky

Sneaky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Mitt råd till TS: testa och se om du gillar det. Om du inte gör det har Apple-burkar bra andrahandsvärde, så du kan sälja den igen och få tillbaka det mesta.

Offtopic:
    Om du har problem att vara seriös vid datorn rekommenderar jag programmen
    Freedom (OSX, Windows)
    Freedom - Windows and Mac Internet Blocking Software
    eller det ännu bättre
    Self control (OSX):
    SelfControl*|*Steve Lambert

De stänger av allt roligt på internet så att du inte kommer åt det under ett tidsintervall du bestämmer. Med Self Control går det inte ens att reboota och surfa igen.

Sen hjälper det ju att OSX är så pass dåligt för spel om man vill få något gjort. :)

7. Iamfree

Iamfree Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Haha, har en kompis som använder Self Control för att han inte kan låta blir att surfa. Känner att måste tvinga sig själv att göra annat ibland.

8. frippz

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

9. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Heter det då inte terabit och exabit? Bit heter det väl om det är en multipel av 1024?

Alltså 8 megabit = 1 megabyte

Kilo-
    Mega-
    Giga-
    Tera-
    Peta-
    Exa-
    Zetta-
    Yotta-

10. frippz

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nope, läs artikeln. Såg för övrigt att jag skrev fel innan. Det ska vara tebi, inte tibi. :)

1024 Byte == 1 Kibibyte
    1000 Byte == 1 Kilobyte

Kilo betyder tusen.

11. Yoshien

Yoshien Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Tackar för bra inlägg...
    Nu grubblar jag lite mera =o)

/ Freddan

12. mikil

mikil Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Watch Active 2
    Läs om läs rätt...jag skriver ingenting om dig.

13. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Underförstått gör du det :P

14. mikil

mikil Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Watch Active 2
    Tolka det hur du vill...har man använt Mac så kommer man inte med ett sånt uttalande som du gjorde.

15. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Fast så har jag använt Mac.

En iMac G7. Väldigt fin måste jag säga, men fan jag håller mig hellre till Windows-burkar då jag tycker att de flesta Macar har kass hårdvara i jämförelse med vad man kan få om man bygger en Windows-burk i förhållande prestanda-pris.

Noteras bör dock att jag har aldrig sagt att jag ägt en iMac/Mac, utan jag har endast använt en sådan.

16. Facemeat

Facemeat Köttfejset Medlem

Mottagna gillanden:
    550
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Fast många köper ju inte en laptop för prestandans skull heller.
    Man brukar köpa en laptop för smidighetens skull, och för att vissa är så satans snygga (macbooks)

17. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Jag köpte min laptop för prestandans skull då jag inte hade pengar att köpa en bra speldator.

18. Matenrou

Matenrou Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Som tidigare sagt i tråden, köp en och testa. Om du inte gillar det så är andrahandsvärdet väldigt högt. Har själv en 13" MBP och den fungerar helt ok, touchpaden är i en klass för sig själv. Otroligt skön :P

Om du tänker spela mycket så köp en dator med windows, det finns spel till mac men det kan inte jämföras med windows, om du ändå vill spela på en mac så finns det ports till många av de nya spelen (T.ex. The Porting Team) men dessa är inte alltid 100% spelbara.

19. Hartsner

Hartsner Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Själv har jag haft min iMac i snart 5 år (?) Den är i princip lika kvick och alert som dagen jag köpte den. Om du inte redan har läst om "att byta till mac" så rekommenderar jag: Switcher - Byt till Mac

Tror inte du kommer bli besviken

20. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

Ojdå, nu håller vi på att röra ihop begreppen ordentligt här. Jag tänker inte försöka förklara skillnaden mellan 1000 och 1024, det finns det andra här som gör ett mycket bättre jobb med.

Dock skall jag försöka förklara skillnaden mellan bit och byte. Det är precis som du skriver att 8 megabit = 1 megabyte. Detta brukar förkortas 8 Mb = 1 MB.

En bit är minsta beståndsdelen av ett binärt tal. Den kan bara ha två värden, 0 eller 1. En byte består av 8 bitar och kan då ha 256 olika värden. Ibland uppstår det förvirring då hastigheten anges som MB/s eller GB/s då man i själva verket menar Mb/s eller Gb/s.

m v h Henrik