Byta operatör och ta med sig sitt gamla nummer

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Droid55, 8 apr 2015.

  1. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    15 572
    Mottagna gillanden:
    8 445
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om en Telenorsäljare skickar in en uppsägning i kundens namn, hur tänker du att den andra operatören ska veta att det är en Telenorsäljare som gjort detta? Inte som att man ser det på handstilen eller så..
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    31 366
    Mottagna gillanden:
    20 585
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Aha
     
  3. Json_81

    Json_81 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Jag vet inte vad du varit med om men samtliga gånger jag bytt operatör och tagit med mig numret har jag skrivit på och godkänt att den nya operatören får säga upp mitt abonnemang hos den gamla.
    Det har jag gjort åtminstone 4 gånger genom åren, har aldrig kontaktat den gamla operatören.
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    15 572
    Mottagna gillanden:
    8 445
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag har inte varit med om det, har jobbat hos operatörerna. :)

    Absolut kan alla operatörer säga upp det tidigare abonnemanget som har varit knutet till numret - men det genererar ALLTID en slutfaktura på uppsägningstiden om abonnemanget inte sägs upp.
     
  5. Json_81

    Json_81 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Givetvis blir det en slutfaktura, men man har det gamla abonnemanget aktivt tills uppsägningstidens tid slut och då porteras numret och det nya aktiveras.
    Kan operatörerna alltså inte göra så längre?
    Låter märkligt.
     
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    15 572
    Mottagna gillanden:
    8 445
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Du har inte det gamla abonnemanget aktivt till uppsägningstiden är slut. Det gamla abonnemanget stängs per automatik samma datum som numret flyttas till den nya operatören, alltså kommer du betala för en tid som du inte kan använda det tidigare abonnemanget.

    Så här går det till om man inte kontaktar sin befintliga operatör själv.

    Dag 1: det nya abonnemanget tecknas och en porteringsförfrågan skickas in.
    Dag 1: porteringen kommer att ske om tre arbetsdagar (dag 4 alltså).
    Dag 2-3: inget händer, du har ett tillfälligt nummer från din nya operatör och det befintliga abonnemanget och numret ligger kvar hos den tidigare.
    Dag 4: numret flyttas över till den nya operatören, samtidigt som detta sker genereras en slutfaktura på det tidigare abonnemanget, exempelvis då på en månadsavgift om uppsägningstiden är en månad.
    Dag 4: abonnemanget hos den tidigare operatören är avslutat, det går inte att ha ett abonnemang utan nummer.

    Nu är det klart. Men under en månad betalar du dubbelt, om inte den nya operatören ger dig en fri månad eller liknande. Abonnemanget hos den gamla operatören är avslutat mot en slutfaktura, samtidigt som numret har flyttats till den nya operatören.

    För att undvika slutfaktura och dubbel betalning behöver man själv kontakta sin befintliga operatör för att starta uppsägningstiden. Då får man ett datum från operatören när abonnemanget stängs ner. Ungefär två veckor innan detta datum tar man kontakt med den nya operatören och ber dem flytta över numret detta datum, i de flesta fallen går det även att ordna så att det nya abonnemanget aktiveras först då. I värsta fall blir det dubbel betalning i några dagar.
     
  7. Json_81

    Json_81 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Jag har ju gjort så flera gånger.