Byte.. [till Xperia Arc från Xperia X10?]

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av Kenjie79, 6 jan 2011.

?

Kommer du att byta till Xperia Arc från Xperia X10?

  1. Ja

    27 röst(er)
    26,2%
  2. Nej

    49 röst(er)
    47,6%
  3. Kanske

    27 röst(er)
    26,2%
  1. Xaphod

    Xaphod Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Sony Xperia Z3+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z3+
    ROM:
    Sony Stock
    +1

    X10 var SE's första android. Kom ihåg det och jämför med alla tillverkares första produkter eller första gången... inte så himlastormande första gången va? Learning by doing mistakes. HTC har gjort sina misstag. SE' var sena in i android racet, men har nu gjort sina missar, precis som HTC, Samsung, etc. SE underskattade suget/behovet av MT (även om jag personligen inte bryr mig om MT), men de har faktiskt hållit vad de lovat.

    De hade när den kom ut den bästa kameran och största upplösningen på 854x480 pixlar - och det har de ju fan fortfarande! Inget krångel med GPS eller App2SD, den bara funkar! Stryktålig är den också.

    Sen är det viktigt att ha en snygg design också, som inte efterliknar iPhone utan går sin egen väg och även där ligger X10 i topp. Arc'en ser tom ett strå vassare ut även designmässigt. Hade väntat mig betydligt mer av tex Nexus S desginmässigt.
     
  2. youknow

    youknow Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    264
    Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Jag valde nej pga att jag har bindningstid som säkert många andra oxå har. När bindningstiden har gått ut så har det säkert släppts nya modeller.
     
  3. taz

    taz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Normalt så är det en och annan som har "otur" med en produkt och lyckas få ett så kallat måndagsexemplar, i detta fall så verkar det vara omvänt, en liten skara har fått en fungerande telefon och är nöjda

    Slumpen ja kanske, men jag skulle i alla fall akta mig om det är 80% risk att jag blir missnöjd med en produkt från en tillverkare.

    Om jag sade till dig att 80% av alla som köper en Volvo har flera saker att klaga på och 50% skulle inte ens kunna tänka sig att köpa en volvo igen Skulle du då välja en volvo, Ja kanske, men risken att du också blir missnöjd är ganska stor.

    Nu är detta inget unikt för just Ericsson, andra telefoner är lika "kassa" men det finns dock flera som är betydligt bättre, och modernare ;)
     
    Last edited: 8 jan 2011
  4. aalx

    aalx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    301
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Här tänkte jag bara ge dig ett förslag att tänka efter om en sak.
    x10 är SE''s FÖRSTA Android mobil... FÖRSTA - tänk efter själv hur bra dom har kommit (till slut). Tänk efter och inse de.

    Sen, alla lyckas inte första gången, utan när man väl har släppt nått/gjort nått jobb etc. etc. då lär man sig massa nytt och lär sig nya saker av sina misstag.
    Det är samma sak för dem som redan har och styr något i flera år, men t.ex. bilföretag, de kan släppa ut en ny version av någon modell, men sen när den väl är ute på marknaden så ser de problemen som de sedan måste uppdatera och fixa så att folk är nöjda.

    Såklart, man är ju sur på SE med det som de har lovat och sedan har det kommit upp förseningar... MEN det är deras FÖRSTA Android mobil.

    Sen när du skriver modernare, då är det helt dumt tänkt (eller allt beror på vad för individ man är OCH vad man håller på med i livet)
    Är du en som leker mycke med datorer etc. etc. så vill man ha t.ex. en Desire pga. den ser mer ut som en "lek-telefon", medans resten av all befolkning vill ha en snygg design på sina telefoner. x10 är riktigt stilig, den är som en kostym, helt neutral men den har ändå något i sig som gör att man gillar den på "modernhet"

    +Jag har inget emot Desire (tog upp den i texten), den är riktigt grym.
     
  5. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Kamma dig nu :)
    Inte fasiken är det väl så att majoriteten har telefoner som krånglar?
    Och i förhållande till de andra tillverkarna så tycker jag det verkar vara omvänt, alltså att SE X10 är den som är stabilast, men som vi alla vet inte 'senast'.
    <3

    Ang liknelsen med Volvo, så skulle jag kolla på vad de som klagar, klagar över.
    Ungefär som här, där mycket av klaget handlar om att vi 'bara' har 2.1 medans andra snart - ingen än (mer än Nexus S än va?) har 2.3. :)

    För övrigt kan man väl likna X10an med en, åtminstone äldre Volvo, startar och går, kanske inte snabbast, förmodligen inte snyggast eller sportigast - men den är som Dr Alban skulle sagt - stabil. ;)
     
  6. Lungberg

    Lungberg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nej kommer aldrig mer köpa en sonyericsson telefon, man blir bara besviken denna x10 är den absolut sista se produkt jag köpt och då har jag köpt ett 20 tal av deras mobiler, dessutom tycker jag att den är aldeles för stor, och smal men ändå för stor..
     
  7. Cap_a

    Cap_a Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    550
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    +1 (tom nya LG Opimus 2X ser ut som en enkel kopia av iPhone4).
     
  8. taz

    taz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Kan inte, rakade skallen förra veckan :P


    Finns det nån som har en x10 som är helt felfri? Av vad jag läst så har majoriteten här problem med att ljudet är kasst exempelvis. Vi har runt 20 stycken x10 på vårat jobb, de flesta är returnerade pgr av problem med just ljudet resten av andra orsaker.

    Om jag jämför de telefoner jag har, HTC, Samsung, Iphone och X10 så är min erfarenhet att x10 är den som krånglar mest. Men det är min erfarenhet.

    Och om du läste vad jag skrev innan, så sade jag att detta är inget som är unikt för SEMC, dock så finns det bättre androidtelefoner än x10 enligt _mig_


    Snart finns inte i min värld, antingen så har man det eller inte. Folk som gnäller över vad andra telefoner har för version på mjukvaran borde kollat det innan.

    Jag tycker man tar upp problem med ljudet, kameran, batteritiden, flertalet programvaror som ingår i bundlingen, ja ja det är inte SEMC som gjort vissa program, men det är SEMC som packar med skiten. Så då får de bita i det sura äpplet också.

    Snyggast kan jag tycka, men stabil håller jag definitivt inte med om, men det är min personliga åsikt det. Min samsung, den är däremot stabil. Har inte startat om telefonen på nästan två månader.

    Dock så kan jag ge x10 kredit för nåt som många klagat på, batteritiden. Min är överlägsen i batteritid, 5 dagar ca vid normalt telefonerande och sparsamt surfande, inget annat,
     
  9. taz

    taz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Ok Jag tänker efter, jag inser.... Detta är SEMC's första Android.....Aha då är det OK att den krånglar.

    Skämt å sido, kanske i din värld, men inte i min. Köper jag nåt för dyra pengar, då förväntar jag mig att det skall fungera också oavsett om det är deras första produkt eller deras tvåhundrafemtionde

    Jaha, och då undrar jag varför SEMC inte lärt sig med exempelvis P10 där man begick massvis med misstag, en het telefon som vart "omodern" när den väl kom ut, massvis med buggar och grymt dåliga programuppdateringar.

    Eller är det så att SEMC begår misstag med varje ny modell de släpper, och konsumenten skall bara vara en betalande betatestare?


    Kanske skall man då ta och se över sina rutiner för hur man testar sin produkt om man först ser problemen då den är ute på marknaden.

    Ta problemet med Iphone och den tappade anslutningen beroende på hur man håller telefonen, eller x10 problemen med ljudet.

    Det märker man först när produkten är ute:eek:

    En miss eller medvetet bara för att få ut produkten skulle jag säga.
    Och finns det något bättre än att ha tusentals betalande betatestare som är jätteglada för att citera dig själv "så ser de problemen som de sedan måste uppdatera och fixa så att folk är nöjda."

    Varför är det dumt tänkt? Det finns telefoner som har bättre funktionalitet, varför lägga pengar på en "gammal" produkt om jag kan få en nyare?

    Men det är klart, det finns folk som köper begagnade tv-apparater med bildrör på blocket också, har man inget behov så visst.

    Prioriterar man design framför funktionalitet, då är x10 nummer ett, det håller jag med om. :)
     
    mortuus gillar detta.
  10. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Varför skulle det inte finnas det ?

    Ja, den åsikten får givetvis stå för dig. Kollar du hos försäkringsbolagen så är det trasiga IPhones som rapporteras in mest. :eek: :)
     
    mortuus gillar detta.
  11. taz

    taz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Det jag skrev..."Finns det nån som har en x10 som är helt felfri?" är en fråga, inte ett påstående


    "Men det är min erfarenhet" var vad jag precis skrev

    Men tack för att du påpekade det så att jag kan förtydliga ;)
     
    mortuus gillar detta.
  12. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Har inte påstått något annat. Tyckte bara frågan var felformulerad. Finns väl ingen produkt som säljs där preciss alla enheter är trasiga (nä alla med X10 har inte problem med ljudet). ;)

    Däremot finns det produkter där en stor del enheter är behäftade med fel och det kanske var det du var mer intresserad av.

    Bättre på vilket sätt då menar du ?
     
    Last edited: 9 jan 2011
    mortuus gillar detta.
  13. taz

    taz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag har inte påstått att _alla_ x10 har problem med ljudet, många har dock problem med ett undermåligt ljud i sina x10.

    Ser jag bara till de 20 enheter vi returnerade så hade de flesta problem med ljudet vill jag minnas. Då är det ingen slump eller något måndagsexemplar det handlar om.

    Enligt utsago så skulle det vara en av sakerna som skulle åtgärdats i senaste versionen av android, men jag kan inte påstå att jag märkt någon skillnad i de x10 jag kollat.

    Det finns andra telefoner anser _jag_ som har ett bättre stöd/programvara som ingår för exempelvis exchange, kalender, telefonbok mm.


    Tyvärr så är det allt för många saker som ställer till det i x10 för att jag skall kunna kalla det för en "bra" telefon. Ta bara röststyrningen som exempel, rena rama skämtet.

    Det man får höra är...Ööö, men använd inte programmen som levereras med i telefonen för de är värdelösa, det finns program som är bra mycket bättre på market.

    Eller, men roota telefonen och kör vad du vill...

    Jo men visst, det var därför jag skaffade en x10, för att jag var tvungen att roota den och slänga ut all skit som inte funkade.

    Lite som att köpa en mac där det medföljande operativet och dess programvaror inte fungerar som tänkt, så att jag blir tvungen att köra Windows på den.

    Själv väljer jag min Samsung eller Iphone före min x10, om min samsung och iphone fungerar klanderfritt, Nix det kan jag inte påstå, men de funkar bättre än x10:an i alla fall.
     
    mortuus gillar detta.
  14. Cim-Inc

    Cim-Inc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Du beskriver nästan exakt så som jag uppfattar saken! Skillnaden är att jag inte har någon annan telefon som jag kan använda - vilket jag önskar jag hade nu, har gjort det mesta jag kan för att förbättra min x10 utan att roota osv. har bytt launcher, kör minimalt med onödiga widgets, inga live wallpaper, stänger av datatrafik när det inte används osv. men den är långt ifrån problemfri....

    Det suger verkligen att man inte kan utnyttja prestandan som mobilen har (hårdvarumässigt) eftersom det först sker stora förändringar vad gäller den biten i 2.2 och 2.3.....
     
    mortuus gillar detta.
  15. Kenjie79

    Kenjie79 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har en X10i helt orginal och är nöjd med den för det jag använder den till, problemet är att jag hittade denna sidan för verkligen se potentialen för telefonen för sent. Men som lite prylidiot så är man ju alltid sugen på en ny mobil. Min X10i kommer nog gå i arv till nån i familjen. Så det kommer bli ett byte till Arc för mig. Det jag fått fram är att Arc är bättre på alla avseende än X10i vilket vore väldigt konstigt om den inte var det. Dock ska tilläggas att jag är ganska sugen på att köpa ut en LG 2X för att hands-on jämnföra de båda.
    Men jag har kört SE sen gamla GA628 tiden med en ända telefon som avstickare och det va en Nokia 3310. Ser ingen anledning att byta märke. Möjligen byta telefon på sin höjd.
     
    mortuus gillar detta.
  16. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Vad man anser är bra stöd/programvara är väl högst individuellt. Finns väl ingen telefon där alla supernöjda. Finns ju tom. personer som bytt ut sina IPhones mot Android (i vissa fall X10 faktiskt :eek: ). Din erfarenhet av X10 är ju trist, dock inte nödvändigtvis representativ.
     
    mortuus gillar detta.
  17. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Nu ska vi se...

    Bootar om mitt i telefonsamtal.

    Processen init ligger å tar 98% cpu och ger batteritidsproblem. Prestandaproblem med.
    (försökt spåra vilken child det är men hittar inget konstigt nog. Måste nog ha vettigare ps).

    1/5 samtal resulterar i förvrängning av rösten i andra änden. Låter skitilla.

    Telefonen blir varm vid användning, även bara smsande.

    Touch som reagerar 5mm ovanför skärmen ibland.

    Touch som ibland laggar och trycker på home/back/menu trots att man var 3mm från.

    Touch som har svårt att bestämma sig och kan ligga å rycka som en tok trots att man
    är på samma ställe hela tiden.

    Utseendet är inte ombonat. Man känner inte sig jättevälkommen.

    Vid 15% batteri och/eller dålig mottagning så blir telefonen mycket märklig. Saker slutar
    fungera, laggar, saker måste dödas manuellt.

    Vibratorn står och surrar i 5 sek mellanåt i tangentbordet. Finns inget vettigt tangentbord
    heller såsom Skandinavian (FC).

    Jag kan fortsätta :)
    Och jag pratar om min Nexus S. Dessa problem ovan hade jag aldrig med min x10.
    Saknar SE's innovativa ändringar och deras lösningar. Bättre helhet.
    Blir nog en Arc alt. liten koll på vad de har på G mer.

    // A
     
    mortuus gillar detta.
  18. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 647
    Mottagna gillanden:
    621
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Det är uselt att överge en sån telefon efter så kort tid, den var ju inte billig direkt när den kom visar ju bara hur mycket dom bryr sig om sina gamla telefoner.
     
  19. taz

    taz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Individuellt, Precis vad jag sade. Jag uttrycker min åsikt inget annat.

    Min erfarenhet av X10 är trist ja, det är lika trist att många (mitt antagande) har liknande problem som jag.

    Vad som är bra stöd för mig är i alla fall en programvara som fungerar, i mitt fall så kraschar den så pass ofta att jag inte kan förlita mig på den.

    En telefon som alla är supernöjda med, det tror inte jag heller finns eller kommer att finnas. Vad jag uttryckt tidgare är att alla telefoner har sina fel och brister/buggar, tyvärr så sticker x10 ut lite extra med sina fel som är aningen allvarligare anser jag
     
  20. Kenjie79

    Kenjie79 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Av alla er som tycker att det enbart eller har varit mycket problem med X10i.
    Har ni funderat på och kollat insidan av handen?