Problem: CC Ultra + Comhem WiFi Hub C2 = Bra Ned / Dålig Upp

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av wrkdrojd, 16 dec 2020.

  1. wrkdrojd

    wrkdrojd Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2013
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag har en CC Ultra och drog den inledningsvis trådad till min Comhem Hub C2 i tron om att wired > wireless.

    Kom aldrig över 100mbps ned men låg bra till på uppladdning, och så klart bra ping. Till min förvåning så gör jag en enkel Google och enligt min inledande research så är begränsningen 100mbps?

    Nåväl. Kopplar in den via WiFi 5Ghz och den kör nu stabilt ~200-250mbps vilket jag är nöjd med. Dessvärre kommer jag *inte* över 3mbps på upload.

    Min inledande tanke är att jag har någon inställning i min Comhem C2 som cappar upload, men samtidigt så kommer jag på mig själv att 2 mobiltelefoner, en surfplatta och en laptop får ordentligt bra uppladdningshastighet - helt utan inställningar.

    (Samtliga ovan nämnda enheter är bortkopplade från nätverket när jag testar, för att utesluta problem).

    Jag har använt appen Chromecast Speed Test för testa hastighet.

    Vad säger er magkänsla, hur skulle jag kunna fixa upload-hastigheten? Har inte speccat CC ultran på detalj, men över 3mbps ska den fixa.
     
  2. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Grejen med Chromecast-enheterna är ju just att de aldrig skapar någon större trafik i utgående riktning då det enda som skickas ut är styrsignaler/förfrågningar eller den lilla trafik som en spelkontroller genererar om du lirar med Stadia. Så frågan är varför du ens jagar bättre fart på utgående.

    Det enda som egentligen är av vikt är ju att få så låg latens som möjligt från enheten, ut genom Comhems nät och ända fram till Googles nät, och samma sak tillbaks. För inkommande videoström är det däremot viktigt att du får bra nedströmskapacitet för att ta emot videoströmmar.
     
    wrkdrojd, SirHejsan och bernard gillar detta.
  3. wrkdrojd

    wrkdrojd Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2013
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Klokt resonemang! Det kanske är på så vis att att 3-4mbps upp räcker för spel via Stadia? Måste medge att jag ej har prövat ännu på wireless. Stadia, i övrigt, var en fantastisk upplevelse på wired.