Men hallå, vi säger att en film är uppladdad av en användare på nätet. Den har inte tillstånd att lägga upp filmen. Men jag kan fotfrande kolla på den filmen. Att streama film är lagligt, det är bara olagligt för den som har laddat upp filmen. Jag bär inget ansvar för att ha kollat på filmen.
Grooveshark är ett annat exempel. Användarna laddar upp musiken vi lyssnar. Det är dem som har laddat upp musiken som får skulden. Så länge jag inte laddar ner något så är det lagligt.
Gratis film på nätet - Plus | svt.se
Här är en artikel om gratis film på nätet. Tvivlar på att det inte är sant.
Ni som inte orkar gå in och läsa står det.
Lagligt
Streaming av film, alltså att titta på filmen utan att ladda hem hela filmen till sin dator, ligger i något av en gråzon. Det är olagligt att publicera en film utan rättighetsinnehavarens samtycke men det är inte olagligt att titta på filmer eller tv-serier.
- Det är publiceringen som är olaglig. Det är inte olagligt att titta på streamat material, säger Sara Lindbäck, Antipiratbyrån.
Som media konsument behöver man alltså inte oroa sig så mycket över vem som driver en sajt, var den ligger eller hur sajtens avtal med filmbolagen ser ut, så länge det är frågan om streaming. (texten lånad från svts artikel)
Olagligt
Att ladda ner film eller TV-serier, dvs spara ner en kopia på den egna datorn är olagligt om den som publicerat materialet har gjort det utan medgivande från den som äger rättigheterna. Det är dessutom så att du, som mediakonsument, förväntas ha ett "sunt förnuft" dvs om nya filmer upplåts för nedladdning för 1 kr styck då är det uppenbart att något är fel och därmed finns ett uppsåt till upphovsrättsbrott. (texten lånad från svts artikel)
Så anklaga mig inte för att göra en tråd om något som är olagligt, för det är inte vad jag håller på med.
Click to expand...