Diskussion: Chromecast 1st gen (2013)

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av mupp, 24 jul 2013.

1. Holabanarne

Holabanarne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    577
    Telefon:
    Xiaomi 11T

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Redmi Pad Pro 8GB 256GB
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Mina usb-portar är upptagna på tv:n så det får bli en annan lösning. En sån här som ger 1 Ampere borde väl funka? http://www.kjell.com/sortiment/dato...-tillbehor/usb-laddare/reseladdare-usb-p44040

En annan fråga jag kom att tänka på: Kör casten netflix med 1080p eller klarar den bara 720?

2. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 046
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Ja, den lär räcka.

Du får 1080 om filmen är märkt HD och om du har 5Mb/s eller mer.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Holabanarne gillar detta.
  3. Holabanarne

Holabanarne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    577
    Telefon:
    Xiaomi 11T

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Redmi Pad Pro 8GB 256GB
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Nice! Tack för hjälpen!

4. tompe17

tompe17 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

När jag köpte min CC på webbhallen fick jag med en svensk USB-laddare. Ganska praktiskt att få en extra då den med US-kontakt är användbar på resor.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

5. spigo

spigo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag har 1.3 GHz processor , är det för mesigt för att transcoda 720p?

6. spigo

spigo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Har jag förstått det rätt , när man cc:ar från youtube netflix så läser cc:n en fil från nätet. När man kör plex med lokala filer (mkv ex) så avkodar plex filen och skickar den till cc:n ? youtube och netflix funkar felfritt för mig, Plex inte så bra, cpu:n går i taket och det hackar då och då.

Detta beror väl säkerligen på min klena cpu 1.3.
    Är det ny laptop som gäller ?
    När jag spelar en film med vlc så ligger cpu:n i ca 30% varför tar plex så mkt cpu?

Hoppas ngn orkar ta sig tid att svara på detta..

7. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 046
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Om inte Chromecast kan avkoda formatet direkt så måste din dator göra det antagligen. VLC kanske använder någon hårdvaruavkodning som Plex inte gör..

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

8. Highfoot

Highfoot Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Plex fungerar super. Inga problem att köra mkv i 1080p t.ex. kan även upplysa om att det bara är i början som CC-funktionen i Plex ligger bakom prenumeration. Detta har bekräftats av utvecklarna. Så antingen betalar man så länge eller har is imagen. Nu hoppas vi på att fler appar får stöd snart ☺

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk

9. Jöns

Jöns Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jag har stött på lite problem.
    När jag kör netflix och ska ha barnprogrammen på svenska så hänger sig allt.
    Kan inte minnas att netflix uppdaterats men däremot uppdaterades cc:n igår eller vad det var. Var nog i den vegan problemen började..

Någon annan som upplever samma problem?

10. Konstigt

Konstigt Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    143

MINA ENHETER

Har kört en del från Plex idag. Appen har kraschat massor av gånger och allt har hängt sig några gånger. Fast spelar man lokal media fungerar det nästan alltid bra, problemen har mest varit med Play-kanaler. SVT fungerar inte alls, Kanal 5 fungerar de jag testat och TV4 Play har inte fungerat.

Går tyvärr ej att casta foton.

11. spigo

spigo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Vad har du för dator,cpu?

12. Highfoot

Highfoot Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

En desktop-PC med en i5-processor (ca 3 GHz). Tyvärr kan din dator vara lite klen för transcoderingen eller så är det strul med din router. Det kanske kan vara värt att kolla inställningarna i appen också. Där kan man ställa in vilken upplösning som skickas.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk

13. Vicious

Vicious Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    Honor 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Honor 8
    När du spelar upp via vlc på din dator så används datorns grafikdel för att avkoda den komprimerade videofilen.
    Själva serverdelen i Plex (den som används när du skickar till chromecasten) använder endast CPU för att avkoda filmen och sen koda den igen i ett format som går att skicka till chromecasten (kallas transcoding).
    Jag har själv en Plex server hemma som kör på en Intel i3 2120 (2 kärnor, 3.3 GHz med HyperThreading) och den duger mer än väl till att koda om 1080p filmer. Om jag inte minns fel så rekommenderar Plex att man har minst en 2.x GHz dual core processor eller bättre för transcoding.

14. spigo

spigo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Så vad jag har ställt in på respektive enhet jag har (nexus 4,7) påverkar kvaliteten på det som skickas till cc.

15. spigo

spigo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Ok, synd att det är på det viset. Ngn som har en aning om vlc kommer implementera cc stöd ? Det hade ju varit "bättre" för oss med klenare datorer..

16. FlügelBullen

FlügelBullen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Någon med en cc som vet om jag kan köra genom hotspot wifi på mobilen och connecta cc genom telefonen. Har tänkt och ha den på jobbet och se serier genom telefons mobila internet

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

17. mupp

mupp Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Det handlar ju om att CC inte har stöd för alla format. Det plex gör är ju att koda om till ett format som CC kan spela upp "on the fly" därav att det tar "mycket kraft". Om VLC får CC stöd kommer det bli samma problem. Om du däremot kodar om alla dina filmer till format som CC stöder "offline" så bör inte plex behöva koda om medans den skickar, och då borde du kunna köra från din dator... ej testat dock om så är fallet .)

18. mupp

mupp Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Hmm, borde inte vara några problem men du behöver ev ytterliggare en enhet som konfigurerar CC. Vet inte om du kan köra tethering samtidigt som du "ad-hocar" CCen. Kan ev också bli problem att telefonen som delar ut nätet till CC inte kan se CCen, och då kanske det också krävs en telefon/dator till kopplade mot det utdelade nätet

Last edited: 12 dec 2013
    FlügelBullen gillar detta.
  19. spigo

spigo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Aha, då är ju frågan om cc kommer kunna läsa fler format i framtiden.

Annars är det väl ny laptop med mer kraft som gäller.

Eller finns det andra smidiga lösningar? finns det billiga små datorer eller NAS:ar som kan göra transkodningen? som man skulle kunna lägga in plexservern på.

20. Vivadata

Vivadata Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

root

Vet inte om det varit uppe i tråden tidigare. Om ni vill roota er Chromecast är det viktigt man försöker göra det före enheten kopplas till Internet. Så fort enheten har internet kontakt uppdaterar den sig själv automatiskt och blir omöjlig att roota även om den möjligheten fanns före internet koppling.
    Chromecast med serie nummer som startar från 3922 och nyare är redan vid leverans omöjliga att rootad med nuvarande prg.
    Om man rootar gör det till en version som inte auto-uppdaterar från Google typ PwnedCast. Efter det kan man säker koppla upp sig till internet.
    Jag fick min andra Chromecast från Bazula häromdagen och den hade ett serie nummer under 3922 och skall kunna rootas.