Diskussion: Chromecast Audio (2015)

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av bernard, 29 sept 2015.

1. doktorn

doktorn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

Det lär i sådana fall bara aktiveras med den där betaltjänsten man pratat om, men som jag ännu inte sett röken av. Det ryktades om att man skulle kunna spela upp ljud utan att skärmen var på. Så länge det inte går så är det kanske inte så konstigt att youtube-streamingen inte fungerar heller när jag tänker efter... :)

Tobbis gillar detta.
  2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 363
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Säga vad man vill om Google, men inte kan de logistik. Deras expressfrakt är 2-3 dagar långsammare än deras standardfrakt, och nu visar mitt trackingnr dessutom att signaturen "Pedro" hämtat min Chromecast i...Spanien :D

Förmodligen har de väl rört ihop kollinumret på något vis. Får vänta någon extra dag på att aviseringen landar i brevlådan.

inact_0027 och doktorn gillar detta.
  3. maccis

maccis Ultra Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    752

MINA ENHETER

Någon mer än jag som har problem med ljudkvaliten från Spotify om man kör högsta ljudvolymen från enheten?
    Sänker jag ner den två "hack" så blir det mkt bättre, då låter det bra. Vid högsta så får man väldigt hög input i min stereo och alla mätare slår i taket.

Inget major problem men lite störigt innan jag kom på vad felet var.

4. mmr

mmr Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Inget jag märkte av när jag testade. Har du provat att ändra inställningen för HDR? Kör du analogt eller optiskt?

5. maccis

maccis Ultra Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    752

MINA ENHETER

Samma sak med HDR av eller på.
    Jag kör analogt.
    Bytte även kablage igår till nytt men samma sak, har inte det problemet när jag kopplar in en bluetooth mottagare på samma kablage och stereo.

Kan väl inte spela någon roll att de går på olika Wi-Fi dvs CCA går på ett eget medans min telefon går på ett annat.

6. inact_0027

inact_0027 Guest

Går det inte att ändra ljudvolym från Spotify på datorn? Jag hoppas Spotify löser det i en kommande uppdatering. I övrigt är jag riktigt nöjd med min Chromecast Audio.

7. bernard

Mottagna gillanden:
    47 363
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    spotify_computer.png

Nej, jag kan inte heller ändra volymen eller välja att stänga av ljudet från datorn. Jag ser volymkontrollen men inget händer när jag klickar på den. Hoppas också att det stödet kommer i någon uppdatering snart, för det var ju lite trist :)

Jag noterade förresten en annan sak i Spotify-klienten idag. Det går inte att välja ljudkvalitet när man kör via Chromecasten (blir gråmarkerat på luren). Används automatiskt högsta bithastigheten tror ni? Jag har inte DD-WRT installerat på routern just nu, så har inte haft någon smidig möjlighet att titta på hur mycket data som överförs för att få en ledtråd.

Deezer har ju också Chromecast Audio-stöd och erbjuder lossless. Hade varit intressant att veta också för deras del vad som gäller.

Rimligtvis borde väl bästa möjliga bithastighet användas beroende på hur mycket bandbredd som finns tillgängligt/uppkopplingens kvalitet? Det vill säga precis som exempelvis Netflix eller YouTube.

Last edited: 18 okt 2015
    inact_0027 gillar detta.
  8. inact_0027

inact_0027 Guest

Citerar en artikel om Chromecast Audi:o

"As for sound quality, the Audio streams at the highest bitrate the app will allow, so if you have Spotify streaming set to 'auto' and a half-decent broadband connection, it'll stream at 320kbps. There are certainly higher bitrates and lossless files to be had elsewhere, but for the outlay of time and money, Spotify's MP3s more than do the job."

Jag kan inte casta direkt från Spotify på min laptop (jag kan inte se min Chromecast), utan jag är tvungen att leta reda på min telefon och börja casta från den. Sedan kan jag byta låtar från min laptop om jag vill, men jag kan inte höja/sänka volymen från laptopen. Jag hoppas att det dyker upp en ny uppdatering som fixar detta snart.

bernard gillar detta.
  9. bjoma

bjoma Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Fick min CC Audio igår och testade den lite snabbt. Upptäckte att även i standby-läge så blir den märkbart varm. Någon som mätt hur mycket ström den drar i standby?

10. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 289

MINA ENHETER

Skaffade en CC audio igår, borde ha läst denna tråd innan . Upptäckte att det inte går att casta till den om man inte har ett premium abb hos Spotify. Jag har det men inte resten av familjen. Har en platta kopplad till ett surround system och hade hoppats att den kunde casta ljudet till CC:n men den kör Spotify free .

Det jag reagerade på att det var bra ljud när man streamade från mobilen. Bättre än från plattan som jag kör med 3,5 mm kabel. Tyckte också att den reagerade snabbt, ingen direkt fördröjning vid låtbyte osv.

bernard gillar detta.
  11. Sweden2

Sweden2 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Är det värt att köpa CC audio till en Bluetooth-högtalare?

12. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 289

MINA ENHETER

Det jag ser som en fördel är att jag inte behöver vara nära enheten som spelar upp musik. Jag kan vara i ytterkant av Wifi nätet men ändå byta låt eller höja/sänka volymen.

13. Sweden2

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Tänker också så, men bor på 25 kvm haha, så jag ser alltid högtalaren. Det som jag tänker kan vara intressant är Multiroom, dollarkursen har gått upp så Sonos har blivit rejält dyrt. Att ha en mindre bluetoothhögtalare i chatten (tänker JBL Flip) och tower-högtalare i vardagsrummet.

14. bernard

Mottagna gillanden:
    47 363
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tycker att ljudet är markant bättre än i Bluetoothmottagare. I alla fall av de jag testat.

15. Sweden2

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Det spelar mindre roll, är verkligen ingen audiofil ;) Är det helt värdelöst så skickar jag tillbaka högtalaren (beställde igår, kommer imorgon) :)

16. Sweden2

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Uddevalla Hall.png Uddevalla Hall.png Uddevalla tv.png Uddevalla mot hall.png

Typ såhär ser det ut hemma hos mig. Tog inte dom exakta möblerna, utan tog ett random skrivbord och satte där jag har mitt skrivbord. TVn ska stå på byrån vid fönstret. Till höger om den tänker jag mig en towerhögtalare (http://www.siba.se/ljud/hogtalare/bluetooth-hogtalare/andersson-idt-2-3-svart-119556). Om CC multiroom fungerar bra så tänker jag mig en till sådan, fast i hallen. Borde fungera väl? Har iallafall bestämt mig för att inte köpa CC förens multiroom finns. Känns spontant som att två tower spelar mer än en Play 1 :P

17. PeterEss

PeterEss Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    409
    Absolut!!
    Du kan använda mobilen till annat som ger ljud, ex YouTube eller telefonsamtal, och Spotify fortsätter utan inblandning av andra ljud i högtalaren med Chromecast

18. Spooky

Spooky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128

MINA ENHETER

Självklart. Använder du Bluetooth så ligger mobilen och sänder till högtalaren vilket drar batteri. Dessutom måste du vara i närheten hela tiden.

Med en Chromecast så tar den över ifrån mobilen. Du kan till och med börja spela på en spellista i Spotify och sedan stänga av mobilen. Din Chromecast kommer likväl fortsätta att beta av låtarna i spellistan.

19. Sweden2

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15

[emoji344] [emoji108]

Spooky och bernard gillar detta.
  20. bernard

Mottagna gillanden:
    47 363
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har du hunnit testa den ännu? Jämför gärna med Bluetooth om du har möjlighet. Jag upplever som sagt skillnaden som riktigt rejäl till Chromecastens fördel, och då är jag inte heller någon HiFi-kalle :)

Vore intressant att höra om andra delar samma erfarenhet, eller om min Bluetooth-högtalare bara har ovanligt dåligt BT-ljud.