USB hubben har kommit, och tillsammans med Xiaomi Mini routern och ethernet-till-USB 3.0 dongeln, eller vad man ska kalla den, ger faktiskt lika snabb internet till USB 2.0 ingången på min gamla Sony laptop som den får via den riktiga ethernet kontakten. Ryska Windoze XP pro kopplade upp direkt, jag behövde inte ens ägna mig åt någon handpåläggning.
Men jag hade missat att beställa rätt sorts kabel för att kunna koppla in min Hi8 Pro till uppstreams kontakten på hubben, så jag har inte kunnat testa den mot USB 3.0 internet än. Och hårddisken jag köpte har visat sig inte fungera, måste skicka tillbaka den.
Så, rätt kabel kommer i nästa vecka, ska vi se vad som finns för krut i typ C kontakten på Hi8 pro.
Men vad finns det för klassificeringar för USB 3.0 kablar? Inget så långt ögat når . . .
Man ska nog fundera en del innan man beställer dem billigaste USB kablarna, tydligen.
Sedan har Hi8 pro:n fungerat problemfritt hittills, kör den just nu mot min nya Marshall Kilburn högtalare via bluetooth från min egen molntjänst, dvs via wifi från media filerna lagrade på en USB minnesstick på routern.
Men jag lade märke till att Hi8:an hade ätit nästa 1GB mobildata (har inte fiber härute) under kvällen, utan att ha haft någon anledning att göra det. Efter en del undersökningar hittade jag boven -
Windoze 10 hade gjort 3 misslyckade försök att uppdatera sig till "Anniiversary Edition".
Och den hade inte ens bett om lov!
Och när jag kollar i setup, så kan man inte välja bort uppdateringar! Om man inte har Pro, Business, eller Education versioner.
Windoze 10 förtjänar sitt dåliga rykte, helt klart.
Men man kan spärra uppdateringar genom att ange sin wi-wi som "pay-for", så det finns en väg runt eländet.
.
Last edited: 8 oktober 2016