Civilpolis-sök

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av Dalarna, 8 jul 2010.

  1. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Men grundtanken här har väl inte varit att skapa någon databas utan att göra förfrågningar mot bilregistret (vilket är fullt lagligt)?

    Men självklart är det så att om man börjar bygga upp en egen databas, antingen med uppgifter från användare eller genom att mellanlagra sökresultat, så blir det betydligt värre.
     
  2. Dalarna

    Dalarna Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Min första grundtanke var att gå via en databas, det skulle vara betydligt enklare men lite halvmycket mer olagligare också. Det skulle absolut funka med en app som läser ifrån transportstyrelsens hemsida, bara infon blir densamma. Då är det ingen fara för app-skaparen. Med tanke på att Apples Appstore har godkänt en likadan för iPhone så är det nog ingen fara för Androidskaparen. ;)
     
  3. roxpace

    roxpace Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Faran finns visst kvar ändå, Transportstyrelsen måste minst enligt lag informeras att deras data som är upphovsrättsskyddad återanvänds i ett annat syfte i en applikation på Android mobiltelefoner.

    Kan garantera att om Transportstyrelsen upptäcker detta efter en viss tid och ser en viss större användning kommer de göra minst två saker.
    1. De informerar Google om olagligheten att appen har inte frågat om rättighet.
    2. De bannar i sin webbserver alla webbläsare som de själva inte godkänt, dvs godkänner enbart IE, Firefox, Safari, Opera mm och därmed fungerar inte appen.

    Sen måste jag fråga en sak, om denna app blir verklighet vilket kan både vara bra och dåligt, beror på vem vi frågar :) Så vore det inte underbart att man skulle kunna läsa nummerplåtar med kameran, skanna och identifiera ?

    Sedan en sista fråga, Transportstyrelsen avslöjar väl inte ägare på sin webbsajt, när jag söker mina bilar står inget om mig, men däremot är det väl deras SMS tjänst som kan avslöja det och då lär inte en app kunna injhämta data enkelt via webben ?

    Utgår ifrån deras information här:
    https://www21.vv.se/fordonsfraga/

    De skriver lite om hur de tillåter länkning till deras innehåll på sajen här:
    http://www.transportstyrelsen.se/sv/Om-webbplatsen/Bilder-lankning/
    Denna ovanstående text är mest avsedd för andra webbsajter, men kan ses som vägledade då de inte tillåter iframes mm för att maskera deras adress osv, fast bäst är alltid att fråga tror jag så man inte får en obehaglig överaskning i framtiden.
     
  4. Dalarna

    Dalarna Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Du får endast info om privatpersoner om du väljer info via SMS eller fax, annars får du inget namn. Däremot om bilen står på en myndighet eller företag så får du namnet. Alltså så funkar det kanonbra att använda webben om det endast är till för civilpoliser.
     
  5. Arias

    Arias Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    483
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Vad heter appen till apples skit ?
     
  6. Dalarna

    Dalarna Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  7. twisted1

    twisted1 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    2 549
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER


    Just precis det vore ju själv grejen, mest att ha som en kul grej. Polisbilar eller ej :)
     
  8. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Visst vore det snyggt med en sådan app:

    1) Identifiera nummerplåtar i kameran
    2) Kör OCR över nummerplåtar för att läsa registreringsnummer
    3) Slå upp ägaren i något register
    4) Sök på t ex hitta eller eniro för att få fram ägarens mobil-nr
    5) Lägg upp en knapp med en telefonlur i displayen som ligger intill registreringsnumret

    Om användaren klickar på knappen ringer man upp föraren i bilen framför :-)

    De flesta av ovanstående punkter är dock icke-triviala att implementera.

    m v h Henrik
     
  9. delofson

    delofson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    jag blev stoppad av en VW Golf för några år sen, bil hemmahörande hos polisen kungsholmen.

    Sen vet jag att Nacka-snuten har en Volvo 850 sedan, en Volvo S70 samt den mer klassiska SAAB 9-5 kombi.. dom jag vet iaf..

    Men ett problem som kan vara är ju om appen ska kopplas mot hemsidan, är hur den ska lösa den unika sifferkombinationen som ska knappas in..
     
  10. Dalarna

    Dalarna Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Att kunna läsa via kameran vore grymt! Ska se om man inte kan få sin Google App Inventor-invite snart så kanske man kan fnula ihop något själv.
     
  11. Dalarna

    Dalarna Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ingen som är sugen?
     
  12. roxpace

    roxpace Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det finns ju en app idag för att hitta Stulna Bilar, varför inte göras gemensam aktion med utvecklaren bakom den, den är störande jobbig att man måste mata in bilnumret varje gång och med skanning vore den perfekt, sen kan den ha extra som detta som civilpolis kanske (om det är lagligt?) och mer generell sökning på Transportstyrelsen ?
     
  13. twisted1

    twisted1 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    2 549
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    Scanning vore ju hur coolt som helst, kan dock tänka mig att det kan bli lite problematiskt iom att det skakar ganska mkt när man kör en bil. Kanske svårt att få en skarp bild som är tydlig nog.

    Men jag skulle tycka att det va kul om man kunde scanna på stillastående fordon, alla reg. skyltar har väl i princip samma typsnitt. Det borde väl underlätta något iaf, kanske :)
     
  14. Dalarna

    Dalarna Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  15. roxpace

    roxpace Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Den är fin, dessutom liten, bara tillföra skanning och ta bort den störande captcha koden
     
  16. Dalarna

    Dalarna Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Scanning, absolut! Skulle däremot Captcha-koden bort så är vi tvungna att betala 3kr per sökning, exakt som via sms.
     
  17. simon

    simon Banned - Scammer Bannlyst

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    489
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    låter vettigt!