[Comviq] Mystery Box

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av makikaltio, 20 januari 2023.

1. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3.795
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Frågan är om ARN kommer lyfta ett finger. Du har ju blivit erbjuden återköp och Comviq står för returfrakten så det är svårt att hävda att du lidit någon skada.

Dessutom är det ju inte svårt för Comviq att komma över 25k i värde genom att räkna med abonnemangsrabatt och Google AI. Även om de inte har gjort så tidigare så kan de ju dra det kortet nu...

Macki, frassedylan, galaxy81 och 2 andra gillar detta.
  2. rickards

rickards Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.136

MINA ENHETER

Den här tråden är rätt absurd om man är en vuxen människa. Köp grejerna eller lämna tillbaka.

Rospigg, tinyninja, Macki och 7 andra gillar detta.
  3. fantomen31

fantomen31 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Det handlar om att de marknadsfört boxen med ett värde som inte stämmer.

4. fantomen31

fantomen31 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Sant att jag kan skicka tillbaka boxen, men ångerrätt och reklamation är två olika saker. Här handlar det om att de utlovat ett värde på 25 000 kr (står till och med på följesedeln) som inte går att styrka med riktiga priser. Att i efterhand räkna in abonnemangsrabatter eller AI är inte seriöst. Därför tycker jag det är värt att låta ARN titta på det.

5. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2.029
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Men falsk marknadsföring kan det ju ändå vara. Bara för att man kan lämna tillbaka grejerna så betyder det ju inte att företag får marknadsföra hur de vill. Då är det ju bara att säga vad som helst och sen hoppas på att folk behåller prylarna ändå. Det oavsett om dealen är bra eller inte.

fantomen31 gillar detta.
  6. frassedylan

frassedylan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.137

MINA ENHETER

Tror också att det är ganska lönlöst med ARN i det här fallet. Men vem vet. Kanske mer rimligt att anmäla till Konsumentverket. Men det är nog mest om man vill göra det "bara för att". Tror inte man ska vänta sig några förändringar i nuvarande deal.

Anmäla till Konsumentverket | Konsumentverket

7. Emthe

Emthe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46
    Den här laddade någon upp tidigare i tråden

Bifogade filer:

fantomen31 gillar detta.
  8. AxxT

AxxT Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    298
    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB

MINA ENHETER

Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB
    En helt annan fråga.
    Säkert den var uppe tidigare,

"Rabatten på mobilabonnemanget gäller lika länge som du delbetalar mobilen."

Så om man väljer betala mobilen i 36 månader fortsätter rabatten?

Och om man väljer slutfaktura, får man betala full pris på abbonemanget istället, de resterande månaderna?

9. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3.795
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Högst osannolikt att ARN kommer anse att värdet på 25000 inte kan styrkas. I deras synvinkel så lär det vara helt okej att räkna med Google AI och abonnemangsrabatten. Då passerar vi 25000 med lätthet. Så rent objektivt har Comviq inte gjort något fel i marknadsföringen.

Subjektivt kan vi ju tycka annorlunda eftersom de normalt inte räknar med mjukvaru- och abonnemangsrabatter i Mystery Box. Men det är ju bara vår åsikt och knappast juridiskt hållbart.

Om ni verkligen känner er lurade och att dealen var bedräglig - anmäl. Men gör det inte bara för att ni är besvikna/bittra på att dealen var lite sämre än ni hoppades på. Det är slöseri med både er egen tid och ARNs tid. Skicka tillbaka, gå vidare, hitta en annan bra deal. Det handlar bara om värdsliga ting.

Macki gillar detta.
  10. Emthe

Emthe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46
    Helt ärligt, ingen aning. Allt är så sjukt luddigt och det är så mycket saker vi inte fått reda på, och antagligen inte kommer få reda på. Kundtjänst säger 100 olika saker om allt så jag tror inte ens att kundtjänst kommer kunna hjälpa med svaret på den frågan.

Förhoppningsvis tar någon här inne slutfaktura och kan berätta om var som FAKTISKT händer, så man inte behöver förlita sig på kundtjänst gissningar.

11. Emthe

Emthe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46
    En poäng är dock att Comviq själva har inte gått ut med en redovisning på vad som faktiskt avgör värdet. Har enbart vart gissningar från kundtjänst där dom motsäger varandra hela tiden, olika grejer och ovisshet.

Om det är någon som inte hänger här inne och läser, så är det helt enkelt så att dom inte har fått det utlovade värdet. Comviq har inte officiellt gått ut och sagt att "Det är AI pro som ökar värdet" eller "Abonnemanget är inräknat". Man öppnar bara paketet, ser tre grejer som inte alls når upp till värdet, och that's it.

Sen utlovade även Comviq den senaste flaggskepptelefonen, som bokstavligt talat betyder att det är det bästa, och oftast dyraste, som erbjuds. Fine, jag kan räkna bort Fold, den har inte officiellt släppts ännu och är mer av en "niche" telefon än de vanliga. Men Pro har mindre skärm, mindre batteri, långsammare laddning och lite annan småskit. Det kanske är bagateller för vissa men den ÄR inte deras bästa, deras flagship.

12. NiklasO

Mottagna gillanden:
    2.029
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Om det är ai så får man ju räkna in det i alla deals som alla andra också har eftersom att ett år ingår som standard.

Mitt paket ligger kvar på utlämningsstället till den 11. XL och Watch 4 hade jag varit nöjd med. De som inte ville ha XL kunde i alla fall ha bytt ner sig.

Last edited: 5 september 2025 kl 14:56
  13. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3.795
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Här håller jag inte med dock.

Definitionen av ordet "flaggskepp" har väl mest med pris och prestanda att göra. Priset är absolut flaggskeppsnivå på Pixel 10 Pro 256GB. Prestandan/hårdvaran är mellanklass, men det är den på XL också.

Jag har aldrig hört att man kallar t.ex. iPhone 16 Pro Max för flaggskepp medans iPhone 16 Pro inte skulle vara det.

Hade Comviq skrivit "Den största flaggskeppstelefonen" däremot hade det varit en annan femma.

De borde erbjuda Mystery Box och Mystery Box XL så att den som köper kan välja storlek på telefon och klocka.

Macki, bluppblupp och Coolman of course gillar detta.
  14. Aiswedr

Aiswedr Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Tjena! Någon som kan bekräfta om abonnemanget till klockan ingår?

15. NiklasO

Mottagna gillanden:
    2.029
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Abonnemang till klockan? Visste inte ens att Comviq hade det till Pixel Watch över huvud taget.
    Bara Samsung och Apple.

16. allerkrans92

allerkrans92 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    402

MINA ENHETER

Slutfaktura på mobilen kan du göra och fortsätta betala månadsvis för abb 24 eller 36 beroende på vad du valt. Innan har inte detta varit möjligt

17. karlkaka

karlkaka Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23
    Andra trådar och Googles egna hemsida säger att dom inte stödjer Comviq. Men intressant att kundtjänst eventuellt påstår att det ingår.

Haha vilken cirkus...

Last edited: 5 september 2025 kl 16:29
  18. NiklasO

Mottagna gillanden:
    2.029
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Ja, alltså det måste ju gå att få klarhet i exakt hur Comviq har räknat. Någon måste ju veta. Det är ju inte bara att mena på att kundtjänst inte vet något. De verkar ju själva spekulera hej vilt.

19. tinyninja

tinyninja Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    Pixel

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel
    Jag lägger in samma sak som andra skrivit innan.

Vi, som fått boxen, får en sprillans ny lur, hörlurar och klocka.
    Allt för 6480kr!!!

6

4

8

0

Jag fattar besvikelse... men är det inte dags att lägga ner gnället nu?
    Vi vet att det går att få värdet till över 25 000 med ett resonemang som inget företag skulle skämmas över. Sen att vi alla hade hoppats på en watch 4 och lite mer lullull... so what?!

Jag är en av dem som är nöjd med att det är en PRO och inte XL.
    Jag gillar den mindre formfaktorn och jag kommer aldrig vara stressad över att batteriet laddar någon minut långsammare...

Millwad och jiggidijens gillar detta.
  20. ozi

ozi Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Jag samt bekanta till mig kom åt 4 boxar totalt och samtliga ska i retur