[Comviq] Tråden om Comviq

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av Cupcakes, 28 jan 2020.

1. darkshippo

darkshippo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 209
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1
    Testade Comviq:s kundtjänst precis. En och en halvtimme i kö. Sen 30 minuter samtal. Jag gick från ett Comviq kontantkort -> Comviq abonnemang. Nu kan jag ringa, skicka och ta emot meddelande. Försöker man ringa till mig så står det att numret inte är i bruk. Jag får inga missade samtal. Så det är ju inte så roligt. De kunde inte lösa problemet innan helgen. Så det är himla drygt nu. Fick 6 GB i kompensation. Helt jävla värdelöst.

2. darkshippo

Mottagna gillanden:
    1 209
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1
    Surfade vidare och det verkar som att det är en glitch i deras system. Jag porterade numret från Tre till Comviq kontantkort och hann aldrig ladda kontantkortet med pengar. Då får man felmeddelandet att numret inte är i bruk. Grejen är att det meddelandet borde ha försvunnit när ett abonnemang har aktiverats. Vilket det tyvärr inte har gjort.

3. Arn83

Arn83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Jag valde att skaffa Comviq. Har dock bindningstid kvar hos Tre till slutet av oktober dvs ca 3,5 månader.

Eftersom jag inte kan välja aktiveringsdatum så långt fram så tänkte jag pausa abonnemanget så fort jag får mobilen och sim-kortet och sedan aktivera det när datumet närmar sig.

Kundtjänst nämnde att man inte kunde portera över numret till ett pausat abonnemang är så antingen behöver jag öppna upp pausen ungefär 10 arbetsdagar före önskad flytt eller så får jag skaffa ett kostnadsfritt kontantkort som numret porteras över till och tar bort pausen när abonnemanget ska börja användas. Tycker detta alternativ lät lite krångligt och vill inte riskera stå utan mobiltelefon om det strular.

4. darkshippo

Mottagna gillanden:
    1 209
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1

Om du väljer kontantkortsvägen så måste du se till att ladda kontantkortet med 100 kr så att det aktiveras. Det saldot som blir kvar kommer att användas till att betala fakturan för Comviq Abonnemanget. Under någon dag eller två så kommer du sitta med på linjer (kontantkortet och abonnemanget). Sen ber du Comviq lägga abonnemanget på numret från kontantkortet.

Arn83 och Herrn gillar detta.
  5. ad72

ad72 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    489

MINA ENHETER

Hade Telenor många år men gav upp dem pga dåligt erbjudande när jag även hade fiber och bytte de till Comviq som jag haft 18 månadern nu, tycker allt funkat bättre i Sverige men fungerar inte i Turkiet, frun mellanlandade i schweiz tror jag det var, ingår inte heller så man får kolla noga om man ska ut. Vi kör ett familjeabbonemamg där jag själv skaffade 100gb vid en kampanj först och sedan lade till min familj. Man kan spara en månad så man kan då ha max 200gb. Övriga har 30gb och kan max ha 60. Inte superbra utomlands jag kan surfa 20gb övriga 15gb.
    Tänkte nog själv byta till 3 eventuellt nu under black Friday månaden, alla operatörer brukar ha bra deals då. Känner några som har 3 nu och de verkar väldigt nöjda, alternativ byter tillbaka till Telenor då jag jag kan få halva priset på allt då en i släkten jobbar där. Ang att jag tycker att Comviq funkade bättre än telenor innan kan dock ha att göra med att den mobil s20fe jag hade då inte var något vidare, upplevt nätverk nu är klart bättre med s23 ultra.
    Men ett tips är helt klart om man kan vänta med att byta är att göra det runt black Friday.

6. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Mellan Comviq och Telenor borde det inte vara någon skillnad alls rent täckningsmässigt då de bygger själva täckningen tillsammans. Men ja, vilken telefon man har kan absolut påverka täckning

7. Knorkas

Knorkas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30
    Jag har själv aldrig haft Tre, men har haft Comviq länge. Comviq har sämre öppettider i kundtjänsten än Tre, men när man väl når dem så har de varit lika bra som andra att prata med. De har löst mina problem under öppettiderna, men får man problem och behöver prata med dem så kan man bara ringa mån-fre 9-17. Chatta kan man göra tis-fre 9-17 och lör 9-15.

Bättre eller sämre täckning är beroende av var du är, det går inte att säga generellt. T.ex. i min sommarstuga gick enligt bybor varken Telia eller Tre bra förr, medan Comviq hade okej täckning. Nu har grannen köpt Tre, och säger att han är nöjd. Hemma i lägenheten är det hugget som stucket. Jag är iaf nöjdare med Comviq än när jag för många år sen hade Telia.

Kan du vänta tills bindningstiden går ut, så gör det. Jag vågar nästan lova att det dyker upp fler kampanjer. Om inte hos Comviq, så hos andra! Så bör du ringa Tre och säga att du har fått en bättre deal hos nån annan, då brukar de ofta kunna hyfsa till priset!

Arn83 gillar detta.
  8. monavis

monavis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Jag förstår inte varför så många pratar bara om täckningen. Numera är det ofta lika viktigt med kapacitet.

Det spelar ingen roll om man har full täckning men en överbelastad nät.

9. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Grunden är täckning liksom, utan täckning ingen kapacitet alls. När man har täckning så kan man börja diskutera kapacitet.

Gorgeous, eastbound och jnsson gillar detta.
  10. Arn83

Arn83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Ringde Tre och sade upp mitt abonnemang.Man erbjöd då 199kr/mån för 40gb. Knappast intressant. Jag föreslog 99kr men då kunde man bara erbjuda 5gb, för 149kr 10gb. Inget att stanna kvar för

11. monavis

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Man kan få den bästa täckningen men det är helt värdelöst utan kapacitet också.

Det kan vara så att man får en bättre upplevelse med en mindre bra täckning men en bättre kapacitet. Det händer till exempel att få ca 10-30 mb/s med 4/4 signalstyrka men det också går att få 50-80 mb/s bara med 3/4 eller kanske även 2/4 i min erfarenhet.

12. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Jag tar dock hellre längre hastighet, än att inte ha täckning överhuvudtaget.

13. monavis

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Ofta i livet är det lite mer komplicerat än så. Allt är inte svart eller vitt.

Ingen täckning alls är ju extremt. Då kan man också säga: jag tar hellre mindre signalstyrka än att inte ha kapacitet alls.

Poängen var att man behöver båda. Man kan enkelt titta på täckningskartor men det finns inga kapacitetskartor!

14. Chesluk

Chesluk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Någon mer som upplever störningar i Comviqs när runt södra Stockholm?

Bifogade filer:

15. Arn83

Arn83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Men vilken operatör erbjuder snabbast surf? Bör man kunna komma upp i hastigheter runt 100 mbit med Comviq i medelstora städer?

Är det förresten någon skillnad i surfhastighet mellan Comviq och Tele2 om man blir bortser från hastighetsbegränsning som finns på Comviq?

16. Metalstorm

Metalstorm Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    47
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung S23

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung S23
    Bonusway verkar erbjuda 250 kr.

17. Öland4ever

Öland4ever Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Ericsson R310
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S3 9.7" SM-T825
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab A 10.1" SM-T515
    Nu använder jag ENBART mobiltelefonen till att ringa med. Dvs att ta emot telefonsamtal med samt att ringa med. Har både Comviq (Tele 2) och Halebop (Telia) och inne i samhällen där masterna står hyfsat tätt är det ingen skillnad alls. Däremot ute i glesbygd och på landet funkar Halebop och deras Telianät avsevärt... nåja, hyfsat i vart fall... bättre.
    Samt minst lika viktigt - att SMS kommer fram. Syftar naturligtvis på SMS från fraktleverantörer som Schenker, DHL och PostNord. Har nog inte på 14 år själv skickat ett SMS.
    VIKTIGT att påpeka är kanske att jag fortfarande ENBART använder gamla 2G GSM och 3G UMTS mobiler och äger inte ens en smartphone. Är datoranvändare! Vad som irriterar mig mest är att man än idag inte på ett smidigt sätt kan få alla SMS levererade till sin emailadress!??

Men jag har faktiskt köpt på mig bortåt halvdussinet 4G mobiler tills den dag de släcker 2G nätet så jag är förberedd. Men den dagen misstänker jag att de jävla skitbatterierna som sitter i dagens mobiler har slutat att funka då de inte gillar att ligga oladdade år efter år.

Men som sagt, Comviq (kontantkort) funkar bra för mig. :)

18. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Comviq är ett varumärke från Tele2. Det är ingen skillnad. Det finns hastighetsbegränsningar hos Tele2 också beroende på abonnemang
    Det är svårt att säga då det är så många olika faktorer som spelar in. En operatör på ett ställe kan vara bäst, men på ett annat ställe sämst
    Liknar svaret ovan, men är också svårt att säga, beroende på belastning på nätet i område.

19. monavis

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Frågan är inte om kan komma upp till 100mb/s men hur ofta man faktiskt gör det.

Jag fick 40mb/s i Lund idag framför basstation och 6mb/s för några dagar sedan på Bromma flygplats (4G). Var i Halmstad med massa folk och hade ingen surf alls men Tre funkade bra.

I min erfarenhet är Telia och Tre ofta snabbare men N4M uppgraderar 4G i samband med 5G så blir det troligtvis bättre i framtiden.

20. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Och för mig har jag varit på många ställen där 3 inte ens haft någon mottagning alls. Det senaste halvåret/året skulle jag säga att jag ofta får höga hastigheter. Och sedan maj i år så har jag en hastighetsbegränsning på 100 mbit/s och nu med 5G telefon så får jag nästan alltid min hastighetsgräns. Med Tele2