Så om vi går tillbaka till min första post och tittar på hur man löst detta i Danmark, så köper man abonnemang och telefon separat (fast på samma gång).
Abonnemanget kan bindas i max 6 månader, men telefonen kan man köpa på avbetalning där man väljer hur lång tid man ska betala av på. Du kan normalt sett välja att betala av allt direkt, eller på 6/12/24mån. Ofta avgörs priset på mobilen av abonnemanget du väljer när du köper den. Vill du jämföra så var totalkostnaden för min Nexus 4 (som jag köpte när den släpptes) 4200Kr, inklusive abonnemang, i 6 månader. Abonnemanget är ett prata-bäst-du-vill, gratis-SMS/MMS och 20gig data. Hade jag valt 24mån istället så hade det kostat mig ca 350kr / mån, men då hade jag efter 6 månader kunnat byta till ett billigare abonnemang. Varför skulle du inte vilja ha denna valfrihet?
Om du räknar på priser är det lite billigare att i Danmark köpa telefon på 24mån avbetalning + abonnemang. Fördelen är att man får välja själv, vilket dom svenska operatörerna tycks göra allt dom kan för att stoppa.
Är man som mig och vill byta telefon varje halvår så kan man göra det, eller så har man samma telefon i 2 år. Men... även om avbetalningen på telefonen ligger kvar i 24mån hos operatör X, så kan du efter 6 månader byta till operatör Y om du vill.
Att operatörerna skulle anpassa tjänsterna baserat på vad kunder vill ha tror jag inte det minsta lilla på, och det finns en lång rad med exempel på detta. Telia i Uzbekistan visar väl klart och tydligt hur långt operatörerna är villiga att gå för att maximera vinster. Även om man bortser från alla olagligheter dom håller på med så finns det en lång lista på saker som dom varit emot, men som ändå styrts via reglering, och inte lett till de hemska konsekvenser som operatörerna sagt att de ska.
Operatörerna är giriga bolag och det dom säger är till för att gynna dom själva. Som jag sa tidigare, var VoIP block och höga roamingavgifter saker som kunderna efterfrågade? När roamingavgifterna reglerades så skulle ju hela telekom-industrin rasa enligt operatörerna själva, resultatet som vi ser nu är att det inte gjorde någon skillnad alls.
... och att det skulle vara dyrare att bygga nät i Sverige jämfört med Danmark stämmer till en viss grad men skillnaderna är i princip försumbara, om man tar in skillnaden i befolkning... du borde kolla upp fakta innan du säger sådana saker.
källa:
http://www.vagbrytarenstockholm.se/hittasandarna/
(jag använde Tre's egna uppgifter om att dom ska ha 7400 4G master i Sverige för att täcka 98,5% av befolkningen för att jämföra med danmark, och antog att kostnad per mast var densamma)
Click to expand...