Comviq

Discussion in 'Tele2 & Comviq' started by Herrn, Mar 26, 2013.

1. darkshippo

darkshippo Professional Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1
    Tittar man på tidigare inlägg där man jämför Sverige & Danmark så ser du att Tre:s priser är lägre än Sverige, trots den kortare bindningstiden.

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

2. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Staff Member

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Totalpriset blir lägre ja, men månadkostnaden blir högre. Därav tycker jag att man ska kunna välja. Alla har inte råd att lägga ut hur mycket som helst varje månad utan tar det hellre med en lägre månadskostnad och lång bindningstid.

Enligt den tidigare uträkningen
    Danmark 1740kr/månad
    Sverige 498kr/månad

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Last edited: Mar 26, 2013
    SEW995 likes this.
  3. kenuswe

kenuswe Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Oj, långt inlägg :) Jag bara tänkte på den här intervjun med Telia där deras informationsansvarig säger att det kan bli dyrare för kunderna.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/telia-kan-ge-dyrare-mobilrakning_8011340.svd

4. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Hur jag än väljer att göra kommer jag aldrig betala mer än 195:- /mån för allt. Det inkluderar 1,5GB datatrafik. Under det senaste halvåret har jag aldrig kommit över 400 MB på en månad.

5. Herrn

Herrn Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Platta:
    iPad PRO 128GB
  6. orcophant

orcophant Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är klart att om man knappt använder nån data alls så blir det billigare :P
    Jag gör lätt åt med över 4GB/mån.

7. Dockland

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    På telefonen förbrukar jag runt 4GB i månaden jag också. Dock bara runt 200-400MB på mobilt data, resten WiFi.

8. urbanlarsson

urbanlarsson Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jo jag vet :)

Min poäng vara bara att det är ren dynga operatörerna spottar ur sig, och jämförelsen med danmark bevisar det.

Bor i Köpenhamn själv men jobbar i malmö, så har ett svenskt och ett dansk abonnemang via tre (inga roamingavgifter mellan länderna). Man blir verkligen ledsen när man ser hur dåliga dom svenska villkoren är jämfört med dom danska.

Nu betalar mitt arbete den svenska mobilen men ändå, i Danmark ligger jag på ca 700Kr i månaden men då får jag också en helt ny mobil vart 6:e månad (skulle förstås vara mycket billigare om jag slutade byta mobil varje halvår men är man beroende så är man).

9. Dockland

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Hej. Var skall jag skicka CV:t :D

10. Moby

Moby Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är ju svårt att jämföra två länder då de förutom lagstiftningen dessutom är geografiskt väldigt olika. Kostnaden för att bygga nät i Danmark är nog bara en bråkdel i jämförelse med att bygga nät i Sverige då Danmark är litet och platt och Sverige är stort och bergigt och glesbefolkat. Jag vill inte ha de månadskostnader som en 6 månaders bindningstid skulle innebära men jag är för valfrihet så definitivt borde den som vill kunna välja det. Men tydligen har ingen av de svenska operatörerna sett ngt kundintresse för 6 mån bindningstid då ingen erbjuder det. Det är ju inte förbjudet idag!

11. urbanlarsson

MINA ENHETER

Tror inte alls det är som du säger. Denna tråd handlar ju om comviq som numera inte har varesig bindningstid eller uppsägningstid, och ett väldigt konkurrenskraftigt prissatt abonnemang. Hur går det ihop om det är som du säger?

Operatörerna gör det som är bäst för dom själva. Dom kanske började på ett annat sätt men nu handlar det knappast om det längre.
    Exempelvis kan man ju titta på vad operörerna sa när EU reglerade Roamingavgifter, eller Telias "ingen Skype" påhitt. Höga Roamingavgifter och block på iptelefoni är knappast vad kunder efterfrågar.

Fanns en bra artikel på idg om just Roamingavgifter om du orkar leta.

Reglering är tyvärr det enda som biter på dom.

Sent from my Nexus 4

12. darkshippo

Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1
    Skulle jag driva mitt eget nät så vill jag ju ha maximalt inlåsning. Helst ett kontrakt på 36 månader och 500 kr i månaden. Så det där snacket om att det blir sämre för oss är bara snack. Tänk på att alla är AB, dvs vinstmaximering. Ingen välgörenhet här.

13. Moby

Moby Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Men alla operatörer har ju obundna abonnemang. Vi pratade ju om kortare bindningstid och många vill ju ha det så med en subventionerad telefon på köpet. Tittar du på Iphone 5 16gb med Comviq så har de i stort sett samma pris som alla andra operatörer på den och dessutom bara med 24 månaders bindningstid. Hade det funnits en önskan från kunder att få köpa den på 6 eller 12 månaders bindningstid med dyrare månadsavgift hade de ju erbjudit det. Men kunder efterfrågar som du själv inser ett så lågt pris i månaden som möjligt.

14. urbanlarsson

MINA ENHETER

Så om vi går tillbaka till min första post och tittar på hur man löst detta i Danmark, så köper man abonnemang och telefon separat (fast på samma gång).

Abonnemanget kan bindas i max 6 månader, men telefonen kan man köpa på avbetalning där man väljer hur lång tid man ska betala av på. Du kan normalt sett välja att betala av allt direkt, eller på 6/12/24mån. Ofta avgörs priset på mobilen av abonnemanget du väljer när du köper den. Vill du jämföra så var totalkostnaden för min Nexus 4 (som jag köpte när den släpptes) 4200Kr, inklusive abonnemang, i 6 månader. Abonnemanget är ett prata-bäst-du-vill, gratis-SMS/MMS och 20gig data. Hade jag valt 24mån istället så hade det kostat mig ca 350kr / mån, men då hade jag efter 6 månader kunnat byta till ett billigare abonnemang. Varför skulle du inte vilja ha denna valfrihet?

Om du räknar på priser är det lite billigare att i Danmark köpa telefon på 24mån avbetalning + abonnemang. Fördelen är att man får välja själv, vilket dom svenska operatörerna tycks göra allt dom kan för att stoppa.
    Är man som mig och vill byta telefon varje halvår så kan man göra det, eller så har man samma telefon i 2 år. Men... även om avbetalningen på telefonen ligger kvar i 24mån hos operatör X, så kan du efter 6 månader byta till operatör Y om du vill.

Att operatörerna skulle anpassa tjänsterna baserat på vad kunder vill ha tror jag inte det minsta lilla på, och det finns en lång rad med exempel på detta. Telia i Uzbekistan visar väl klart och tydligt hur långt operatörerna är villiga att gå för att maximera vinster. Även om man bortser från alla olagligheter dom håller på med så finns det en lång lista på saker som dom varit emot, men som ändå styrts via reglering, och inte lett till de hemska konsekvenser som operatörerna sagt att de ska.

Operatörerna är giriga bolag och det dom säger är till för att gynna dom själva. Som jag sa tidigare, var VoIP block och höga roamingavgifter saker som kunderna efterfrågade? När roamingavgifterna reglerades så skulle ju hela telekom-industrin rasa enligt operatörerna själva, resultatet som vi ser nu är att det inte gjorde någon skillnad alls.

... och att det skulle vara dyrare att bygga nät i Sverige jämfört med Danmark stämmer till en viss grad men skillnaderna är i princip försumbara, om man tar in skillnaden i befolkning... du borde kolla upp fakta innan du säger sådana saker.

källa: http://www.vagbrytarenstockholm.se/hittasandarna/

(jag använde Tre's egna uppgifter om att dom ska ha 7400 4G master i Sverige för att täcka 98,5% av befolkningen för att jämföra med danmark, och antog att kostnad per mast var densamma)

Last edited: Mar 29, 2013
  15. Moby

Moby Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag är insatt i de här frågorna men märker att du inte är det. Sverige är 10 gånger större än Danmark och har dessutom en svårare terräng för radioutbyggnad. De 7400 basstationer du hänvisar till måste vara 3g-master för så många 4g-stationer har inte tre i Sverige än. I Danmark täcker tre ca 50% av befolkningen med 4g nu. De har byggt 800 master för 4g. Dessutom är prisbilden annorlunda för tex termineringsavgifter i Danmark. Nästan halva priset där. Så priserna i Sverige skulle nog vara lägre än de danska på en jämförbar marknad.

I Sverige kan du ju köpa en telefon på avbetalning på 24 månader på tex Siba och sedan skaffa ett obundet abonnemang och välja hur du vill eller binda det en kortare tid och få rabatt. Det passar säkert några men inte det stora flertalet. Därför har operatörerna i Sverige inte valt den affärsmodellen. De flesta kunder prioriterar en låg månadskostnad och väljer 24 månaders bindningstid trots att både 18 och 12 månader erbjuds som bindningstid hos vissa operatörer. Jag tycker inte det är bra att lagstadga om vilka bindningstider operatörer skall erbjuda för jag vill kunna välja själv.

Om du sen tror att operatörerna är giriga så håller jag inte med dig. De försöker överleva på en konkurrensutsatt marknad. Och då är inte konkurrensen främst de andra operatörerna utan att allt tjänsteinnehåll passerar operatörerna utan att de får del av intäkterna men de förväntas betala för investeringarna i nätet på grund av den ökade datatrafiken som Facebook, Netflix och Spotify bland många andra medför. Du förväntar dig att kunna streama Netflix i HD i sommarstugan i skogen men du vill inte betala mer än några hundralappar i månaden för att få det löst. Du vet inte vad ett girigt företag är.

16. darkshippo

Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1
    Moby: Det känns nästan som du har intressen hos operatörerna. Mig veterligen så har reglering det enda som biter på operatörerna. Vinstmaximering så klart :) det är inte fel i sig, utan vi konsumenter kommer alltid vara en motpol.

17. urbanlarsson

MINA ENHETER

Om vi ska ta nätet så har du rätt, jag menade 3G master och inte 4G, och informationen om 7400 master var tagen härifrån: http://www.tre.se/Privat/Kundservice/Tackning--drift/Om-vart-nat/
    Jag räknade sedan ut antal master i Danmark mha sidan jag länkade och kom fram till att det skiljer ca 1500, men men, du tycks kunna mer om detta än mig så du har säkert rätt, den här delen är ändå inte så viktigt då det är svårt att veta hur stor del av avgifterna som avgörs av kostnaden för att bygga nätet.

Sen har vi delen om operatörerna är giriga eller inte. Ska vi se hur dom ligger till?

Telia 2012: http://www.affarsvarlden.se/hem/article3561147.ece
    Telia 2011: http://www.svd.se/naringsliv/vinstfall-for-telia-sonera_6563399.svd
    Telia 2010: http://www.dn.se/ekonomi/okad-vinst-for-telia-sonera
    Telia 2003 - 2009: http://sv.wikipedia.org/wiki/Telia_Sonera

Total vinst 2010 - 2012: 24,125 Miljoner Kronor
    Om man slår ut det på deras 30000 anställda så gör varje anställd en vinst på 804 000 kronor åt bolaget under denna period, mer egentligen då dom inte har 30 000 anställda.

... jag lider verkligen med dom, känns som om dom har det tufft i denna väldigt konkurrensutsatta marknad, helt galet att människor kan uppleva detta bolag som girigt.
    Det är fullt förståligt att dom ville blocka VoIP, med netto-vinter på mer än 7 miljarder kronor per år så kan man ju inte riskera något... för att inte tala om hela Uzbekistan-affären, ledningen svälter ju, deras bonusar kommer knappt upp i mångmiljon-belopp, klart som sjutton dom måste muta diktaturen där för att få in lite extra pengar.

Precis likadant lät det när det handlade om roamingavgifter: http://www.idg.se/2.1085/1.420788/roamingranet-ska-ta-slut---2015
    Dom "jobbar hårt för att sänka roamingavgifterna då dom vet att kunderna vill använda mobilen utomlands".
    Jag antar att jag inte ens behöver länka in en sida som visar kostnaden per megabyte inom EU före och efter reglering? Finns väldigt många artiklar som visar på hur gynsam en reglering skulle vara för konsumenter, och att påverkan på operatörerna skulle vara minimal.

Du kan säkert hitta girigare bolag än operatörerna men operatörerna passar absolut in i min definition av order girig.

acr likes this.
  18. Moby

Moby Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Det har jag inte, jag har ett genuint konsumentintresse men kanske har vi olika syn på fri företagsamhet? Jag tror att konkurrens är det bästa sättet att maximera kvalitet och hålla nere kostnader men reglering innebär i värsta fall minskad konkurrens då företagen måste få gå med vinst annars vill ingen investera i dem och då säljs de. Färre företag innebär mindre konkurrens. Detta ser vi hända i tex Australien där Tre och Vodafone gått samman och antalet nät har minskat. I Storbritannien har de fyra stora operatörerna gått samman i två nätbyggen och det finns egentligen bara två nät där idag. Vi skall vara glada att vi har 4 operatörer i Sverige då priset för telefoni sjunkit dramatiskt sen 2003 då den fjärde operatören öppnade sitt nät för allmänheten. Med hårdare reglering riskerar vi att någon eller några operatörer ger upp och så är det slut på konkurrensen med risk för sämre kvalitet och höga priser som följd. Det önskar inte jag!

19. Andresin

Andresin Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Denna marknad är oerhört speciell och kräver reglering för att fungera. Spektrumutrymme är en gemensam resurs som måste användas väl och som innebär att det inte finns utrymme för fri konkurrens. Dessutom krävs stora (sjukt enorma) investeringar om man ska slå sig in på marknaden. Resultatet av förutsättningarna är en oligopolmarknad som måste regleras för att fungera och för att den är så samhällsviktiga.

acr likes this.
  20. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Staff Member

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Den sidan du länkar till, om man klickar sig vidare till Danmark visar ju alla operatörers master i Danmark och inte enskilt 3 Danmarks master. I Sverige finns det betydligt fler master, de 7400 master som 3 skriver om är både 3G och 4G. Där 70% av antalet 3G-master är delat med Telenor under bolaget 3GIS AB. Resterande 3G-master är 3s egna. Jag vet inte om du tänkt på detta när du räknat ut antalet master?