Connectings fanclub-tråd

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Dirk Diggler, 14 mar 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Connecting

Connecting Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

På sidor där man uppmanas att installera Flash med 920, funkar iPhone. Så då blir det lätt att man gör den kopplingen.

2. baxee

baxee Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    108

MINA ENHETER

2-3 mån sen kanske.

Sent from my iPhone 5 using Tapatalk

3. Mekuso

Mekuso Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Visst. Men att de inte fungerar på WP har nog mest att göra med IEs begränsade HTML5-stöd, alternativt WebKit-specifika hemsidor, beroende på vilket perspektiv man har.

4. goranwik

goranwik Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56
    Telefon:
    Xiaomi Mi9

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi9
    Platta:
    HTC Nexus 9
  5. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

http://wmpoweruser.com/htc-found-to-be-using-nokias-proprietary-haac-microphones-in-htc-one/

HTC får på tassen av Nokia ännu en gång, undra vad detta kommer kosta dem. Nokia har stämt sönder de på ca 40 punkter och redan vunnit några som inbringar 100-tals miljoner. Återstår massa punkter där jag vet att Nokia kommer vinna några, helt otroligt att företag vågar kopiera och stjäla som vissa gör.

"NOKIA: HAR VUNNIT DOMSTOLSÄRENDE OM KOMPONENTER MOT HTC-RTRS (Direkt)

2013-04-22 20:25

STOCKHOLM (Direkt) Nokia har meddelat att bolaget vunnit ett domstolsärende i Holland mot konkurrenten HTC, vilket hindrar HTC från att använda mikrofonkomponenter tillverkade av STMicroelectronics i modellen HTC One.

Det rapporterar Reuters.

Nokia uppgav att komponenterna uppfanns av bolaget själva, och STMicroelectronics ska tillverka dessa exklusivt för Nokia"

6. Mekuso

Mekuso Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Fel tråd? Eller vad har det med WP att göra?

7. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Anknytningen till WP är att Nokia är ledande och står för runt 85% av WP-telefonerna på marknaden. Och denna teknologi som Nokia uppfunnit och som man ertappat HTC med att stjäla, kommer också att nyttjas i kommande Lumia-modeller som innefattar WP.

"Det handlar om de två mikrofonerna som sitter i HTC One, som är identiska med de som sitter i Lumia 720. Dessa mikrofoner kommer från ST Electronics som alltså både levererar mikrofonen till HTC och Nokia. Enligt Nokia är det ST Electronics som är den egentliga boven i dramat då Nokia, enligt Engadget, har en sekretessavtal med ST Electronics där det står att dessa mikrofonkomponenter är skapta exklusivt för Nokia.

Både HTC och Nokia har släppt varsit officiellt uttalande angående tvisten.
    - HTC är besvikna på beslutet. Vi ser över om detta kommer ha någon inverkan på vår verksamhet och vi kommer att titta på alternativa lösningar på en gång, säger HTC till Engadget.

I Nokias pressmeddelande skriver de att HTC inte har tillåtelse om att använda dessa mikrofoner och att Nokia ber HTC att börja konkurrera med egna innovationer och sluta kopiera från Nokia. "

Det gäller ju även i design, där HTC märkbart har tagit efter Lumia. Men där kan man nog inte klämma åt dem, men vad gör det när det finns massa annat att värna om, så länge.

Lumia 720 använder WP och dessa mickar sitter i den och den har uppfunnits av Nokia. Frågan är om inte det blir ST Electronics som får ta smällen här då de vet om att de endast ska tillverka denna mick till Nokias telefoner.

Kontentan blir hursomhelst att lanseringen HTC One kommer försenas en del och att detta kommer gynna WP.

Lumia 720 är för övrigt en fantastisk WP-lur som har en kamera som slår både S4 och I5. Och då är denna inte ens High End i WP-segmentet.

En annan intressant sak är att titta på bilderna i denna länken

http://www.engadget.com/2013/04/22/...utm_source=Feed_Classic&utm_campaign=Engadget

där tycker jag man ser lite skillnad i kvalite. Bilderna är inuti 720 och HTC One och man ser tydligt att 720 är bättre byggd och renare i sin konstruktion. HTC One ser slarvig och nästan lite 'hemmagjord ut'. En intressant iakttagelse, helt klart.

" Domstolen fastslog att det var Nokia som uppfann komponenten och att deras avsikt varit att använda dem exklusivt för de egna telefonerna. HTC saknar licens eller tillåtelse från Nokia att använda teknologin.

The Guardian skriver också att tillverkaren STMicro måste betala Nokia 50'000 euro för varje enskild mikrofon som säljs till andra parter, upp till en maximal summa om 1 miljon euro Problemen kommer minst sagt olägligt för den redan försenade telefonen HTC One."

http://evertiq.se/news/26230

Last edited: 23 apr 2013
  8. aikelo

aikelo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    334

MINA ENHETER

kommentar från Engadget länken ovan.

AHWH 19 minutes ago
    I think people really need to read the article and not jump straight from the title. The article clearly states that Nokia is going after STM not HTC. HTC was just caught between them for using the alleged chip. Whether HTC know it or not doesn't matter because STM is at fault here for offering the chip to HTC. HTC of course can choose to reject if they knew the chip was bound by NDA but if it means taking a risk to put the best mic into their phone, why not? Why give your customers second-rate components when you can offer them the best? I see no wrong in HTC part here, I see the wrong in STM for breaking the trust between them and Nokia.

Tl;dr version: HTC did not copy Nokia, they were offered the chip by STM and they took the offer. They don't owe Nokia a single cent, STM do. It is up to STM to decide if they want to counter-sue.

9. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Om du kan läsa så ser du att skulden hamnar på ST E. Det står tydligt i inlägget ovan ditt.

Men

"HTC lär också ha angett att de för diskussioner med STMicro om hur de nu ska gå vidare med ärendet och vilka lösningar som kan bli tillgängliga.

Problemen kommer minst sagt olägligt för den redan försenade telefonen HTC One. Sedan tidigare har HTC petats från ”tier 1”-status hos flera komponentleverantör, något som försvårat möjligheterna att hålla produktionen uppe på den nivå som krävts för att tillgodose order "

http://evertiq.se/news/26230

Så STE får betala men det drabbar HTC och framför allt lanseringen av HTC One.

10. Hänglås

Hänglås Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Får upp "ogiltigt-sim" på min Lumia 800, det är inget fel på sim-kortet. Vad ska jag göra?

11. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Fungerar det i andra telefoner? Är kortet nytt för telefonen? Är luren op-låst?

12. BjF

BjF Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Sonera
    Telefon:
    Oneplus 3

MINA ENHETER

Operatör:
    Sonera
    Telefon:
    Oneplus 3
    ...I förmodligen knappt märkbar utsträckning, vem det VERKLIGEN gynnar vet vi nog alla

13. fdacic

fdacic Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hade en HTC radar för ett tag sen, där kunde man inte köra appar i bakgrunden (skype), är detta fortfarande ett problem med WP?

14. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Tvärtom skulle jag säga, Skype har alltid kunnat köras i bakgrunden utan att synas i bakgrundsaktiviteter då det skrivits på ett sätt att det ska kunna vara aktiverat utan att kod belastar batteriet. Detta tror jag inte är specifikt till Nokia utan detta ska väl alla kunna som kör WP8.

15. fdacic

fdacic Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Tror HTC Radar hade WP 7.5, gillade telefonen, men jag tyckte den hade problem med sync av mail samt att den hade problem med att köra applikationer i bakgrunden, kanske ska ge WP8 en chans :)

16. Gryph

Gryph Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    986
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Ser inte ut som att det fungerar i bakgrunden. Endast i wp8 som det fungerar i bakgrunden.

"That is, it couldn’t run in the background to receive phone calls or IMs from friends and family."

http://www.wpcentral.com/understanding-skype’s-limitations-windows-phone

17. fdacic

fdacic Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

18. Gryph

Gryph Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    986
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Fungerar som det skall i wp8, oavsett tillverkare.

19. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

WP8 är på en helt annan nivå och räknade kallt med att det var det OSet du hade. Där funkar det så som jag sa.
    Det var WP8 jag trodde han hade.
    Yes, så nu vet du vilket OS du ska köra med om du vill både ha igång Skype men ändå inte belasta batteriet. Dessutom kan du ta emot samtal på Skype när du pratar på ditt vanliga abonnemang, detta kan endast göras på WP8.

20. fdacic

fdacic Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Ok, tack

Tack :)

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.