Connectings fanclub-tråd

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Dirk Diggler, 14 mar 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Connecting

Connecting Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Det är väl inte OT då vi diskuterar WP och ev skillnader i kommande WP8?

2. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Nej, har jag ju sagt.

Det verkar som att fler än jag anser att det är olika namn för samma sak.

3. n_sandstrom

n_sandstrom Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Jag har sagt att det skulle dra mycket ström på enheter med vanliga TFT-displayer, och eftersom WP inte ställer krav på vilken typ att display telefonerna ska ha, så hade det vart svårt att implementera som en del av operativsystemet.
    Jag vet ju sedan tidigare att det fungerar bra på äldre symbian med TFT, men vet fortfarande inte hur dom har löst det där.

Vilket är ungefär vad jag misstänker. Att dom har delat upp bakgrundsbelysningen i flera olika sektioner, och enbart har en liten sektion tänd under det området där standbyskärmen visar information.
    Just därför undrade jag om allt befann sig på samma ställe,d et är en grundförutsättning för just den metoden.

Tja, jag vet lika lite som dig hur det faktiskt kommer fungera. Om man ska döma av youtubelänken du postade, så tror jag han syftar på just att man kan välja vilka notifications man vill se eller ej. Och jag antar att den listan även kommer kunna utökas med tredjepartsappar, vilket skulle vara en stor nyhet från WP7.
    Det är absolut ingen omöjlighet att dom lägger in en aktiv standbyskärm, men det skulle krävas ganska mycket riktlinjer i hårdvaran som gör mig tveksam.
    Just OLED har bättre förutsättningar för det, och att L920 har IPS-panel gör mig ännu mer tveksam.

4. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Men det är fel, det drar inte mycket ström.

Om du nu inte vet hur de har löst det, hur kan du säga att det drar mycket ström? Det drar inte mycket ström, hur ogärna du vill acceptera detta.

Skärmen vilar förutom några pixlar här och där.

Vad skiljer i hårdvaran på en Lumia 800 och en N9? Och när du inte vet hur detta fungerar, det har du ju själv sagt, hur kan du då säga att det skulle krävas ganska mycket riktlinjer i HV?

5. n_sandstrom

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Gah, vi talar verkligen om varandra.
    På Nokias telefoner med TFT-skärm tar det inte mycket ström. Det vet jag. vad dom har gjort för speciellt med dom vet jag inte.

På "vanliga" TFT-skärmar kan du inte ha "några pixlar här och där" som visas, då vanliga TFT-skärmar har en enda stor bakbelysning, som måste vara igång såfort någon pixel ska visa något.

Både Lumia 800 och N9 har däremot OLED-skärmar. OLED har ingen bakbelysning, utan varje pixel är en egen ljuskälla. Så där är det bara att tuta och köra.
    Den ända som hindrar det på en L800 är att det inte finns inprogrammerat.

6. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Varför säger du så här då?

Säger du inte där att det skulle dra mycket ström på TFT-displayer, något du i första quoten säger att det inte gör. Hur ska du ha det? :D

Hur som helst, de äldre symbianmodellerna hade grym batteritid, det var lite av deras signum. Så du kan släppa det med att den funktionen skulle vara krävande för batteriet.

7. n_sandstrom

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Notera att jag gör skillnad på "vanliga TFT-displayer" och "Nokias TFT-displayer"

En vanlig bil är värdelös på att köra i terräng, men slänger man på större däck och lite fyrhjulsdrift går det plötsligt bättre. Eller är en Landcruiser värdelös i skogen bara för att en Nissan Micra är det?

En bakbelysning på en 3"-4"skärm drar ström, så är det bara.
    Vill man kunna ha info visad konstant, måste man ta hänsyn till det i konstruktionen, tex genom att dela bakbelysningen på flera mindre plattor, och bara låta en av dom vara igång under standby.
    Dom flesta telefoner är inte gjorda så.

Stedad gillar detta.
  8. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Bra, för det är skillnad.

.

Men det är inte bakbelysning det handlar om i dessa fall.

9. n_sandstrom

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Uppenbarligen inte, eftersom dom inte drar mycket ström.

Jag säger bara att en hel bakbelysning för en smartphoneskärm drar ström då den är igång.

Det är en ljuskälla på ca 40 kvadratcentimeter, sådant förbrukar helt enkelt en del ström.

10. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Ok. Men nu är det inte det vi diskuterar.

11. Stedad

Stedad Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Du ser väl att HELA skärmen på den bilden är aktiv? Hur du än vrider på det kommer en skärm som är påslagen (som på bilden du länkar, inte som N9) att dra ohyggligt mycket batteri. TFT eller OLED spelar ingen roll.

Edit: Varför väcker du den här diskussionen gång på gång när det inte finns några belägg för att det kommer någon aktiv standby-historia i WP8?

Last edited: 9 okt 2012
  12. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Jag har hela tiden hävdat att lock screen-möjligheten blir densamma som på den aktiva passningsskärmen, och jag är tydligen inte ensam om att anse att Lock screen är en annan beskrivning för aktivt passningsläge eller stand-by skärm. Så därför tog jag upp det.

13. n_sandstrom

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Jo, det är det. Eftersom det är just den detaljen som gör att aktiv standby inte fungerar på dom flesta tft-telefoner, utan att få en katastrofal inverkan på batteritiden.

För att förtydliga: En helt vanlig TFT-skärm kan inte vara delvis påslagen. Det är hela eller inget som gäller.

14. Kimpan

Kimpan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Vad jag förstått så har inte lumia 920 någon HDMI utgång?
    Finns det nån risk för att man inte kommer kunna koppla upp telefonen till tvn och
    spela film/emulatorspel osv?
    Känns väldigt märkligt att det inte skulle gå på en high end mobil 2012..

15. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

samsung galaxy s 3 har inte heller hdmi... det är väl som allt annat.. adapter ;)

16. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Men vi diskuterar inte vanliga TFT-skärmar, så du behöver inte nämna dem. Skulle inte du klura ut hur det funkade? Du skrev det innan, åtminstone.

17. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Du kan inte ladda ner filmen och lägga på en sticka då?

Vad jag vet så kan 920 användas som typ en portabel hårddisk så du kan koppla in den visa USB 4.0 i TVn och göra vad du vill.

http://www.gsmarena.com/nokia_lumia_920-4967.php

(Yes, microUSB v2.0, USB On-the-go support)

Last edited: 9 okt 2012
  18. Kimpan

Kimpan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

film är väl inte det viktigaste kanske. Jag vill kunna dra upp telefonen på tvn och visa bilder snabbt och enkelt.
    Jag skulle vilja spela nes/snes/psx med mina ps3 kontroller genom telefonen till tvn.

19. Stedad

Stedad Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Lock screen/ - nuvarande skärmen med bakgrund, notifikationer, klocka osv. Du måste trycka på powerknappen för att se den.

Standby-skärm - svart skärm (avstängd).

Aktiv standby-skärm - som Nokia N9 svart skärm med fåtal lysande pixlar. Visas alltid utan att du trycker på powerknappen.

Kanske är de olika termerna som krånglar till det. Jag tolkar dem iaf så där. I WP8 kommer du själv kunna välja vilka notifikationer som syns på din lock screen, det är all info som finns just nu.

Bli medlem eller för att visa innehållet!

20. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 291
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Problemet är bara att det finns enbart NES/Mega Drive emulator till WP typ. Vet heller inte om man ens kan koppla in någon kontroll till dem. Det är därför jag är tillbaka på Android idag. 16-bit samt PSX emulator är ett krav för mig.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.