Copyswede

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 29 mar 2011.

1. andysign

andysign Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab4 10.1
    Om inte så är det väl luften vi andas in som kommer skattas för

2. TazZy

TazZy Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Would not surprise me.. would not surprise me.. ><

3. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

Den skulle kosta 160:- extra, jag gissar att det sedan dessutom tillkommer moms på den kostnaden, d v s 200:- extra totalt. Nu hittar jag inte längre till sidan som beskrev nivåerna på dessa nya produkter, men den fanns någonstans bland senaste nyheter på www.copyswede.se. Nu har den sidan ramlat bort bland gamla nyheter.

[edit]Jag hittade sidan:
    http://www.copyswede.se/nc/news/artikel/nya-produkter-i-kompensationssystemet-foer-privatkopiering/
    [/edit]

m v h Henrik

Last edited: 30 mar 2011
  4. samster93

samster93 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Dessutom tar copyswede rätt mycket i omkostnader för att plocka ut ordentlig lön :(

Nä hade det varit en ideél förening hade jag kunnat gå med på att betala lite men jag tänker inte betala en massa till deras lön för min hårdisk, mobil mm där jag inte har varken film eller musik ytan det kommer från spotify och liknande!

5. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Snart kommer vi bli skattade för att vi andas och i övrigt rör oss.

6. swanden

swanden Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

tycker att detta är patetiskt! För det första borde avgiften läggas på minneskort och inte telefonerna, då blir det liiiiiiite bättre. men oavsett om det är telefoner eller minneskort tycker jag att det är skit! jag lyssnar på musik via spotify och de mp3 filer jag har på min mobil är ringsignaler från zedge.

P.S om man fortsätter så här lär man väll snart få betala extra för att få tillgång till youtube

7. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Grundproblemet är ju som sagt att man är tvingad att betala någon slags förebyggande skatt utifall man begår ett brott.

De utgår alltså ifrån att du gör fel och begår en brottslig handling.

Det är väl det som är sjukast i hela sörjan.

OliverG och mannyb gillar detta.
  8. tekken

tekken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    249
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    Sant det du säger, men tänk på majoriteten som sitter här inne, de laddar ner för otroliga mängder pengar. Och det upphovsrättsskyddat material man laddar ner har orimligt pris, det är sant, men man gör ändå en illegal handling och jag själv tycker det är ett bra sätt att ge en hundring extra för en telefon/hårddisk. Tycker inte det är någonting, bara för att ge upphovsmännen lite mer pengar så vi kan titta/lyssna på bättre/mer film/musik.

9. Sneaky

Sneaky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Kopieringsavgiften gäller vad jag förstått inte piratkopiering, utan tillåten privat kopiering, som säkerhetskopior, blandcd och dylikt.

10. Spaderess

Spaderess Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    Nja, tidigare så hade vi lagligen rätt att kopiera skivor till kassettband och ge bort dem till den nära vänner. Kassettavgiften kom till för att kompensera upphovsmän för denna LAGLIGA kopiering. Avgiften var aldrig tänkt att kompensera för piratkopiering och har ingenting med piratkopiering
    att göra.

Problemet är att numera har rätten till kopiering även för privat bruk i princip helt tagits bort och då kan man ifråga sig om kassettavgiften längre har ett berättigande?

Men det är ju klart, om jag måste betala för film/musik etc. varje gång jag köper en CD-skiva, DVD-skiva, Hård-disk, MP3-spelare, Minneskort, Mobil etc. varför skulle jag då inte ladda hem all den musik jag betalt för?

11. kanske

kanske Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Copyswedes VD ser ju ut som en glad prick..

Last edited: 30 mar 2011
  12. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Självklart är det så. Många av oss laddar säkert ner. Jag har iofs slutat med musik efter Spotifys intåg... Kom på mig själv efter ett tag. Tror det var nåt kvartal eller liknande. Det var som en uppenbarelse! Skönt är det i vilket fall...

Men till problemet.

Det är lite såhär. Ponera att du inte har en bil men ändå måste betala vägskatt eftersom du möjligtvis KAN köra bil. Du kan ju alltid låna någon annans.
    Eller att de lägger på 2:- per liter bensin då du eventuellt kommer köra för snabbt.

Det är det där med ordet "eventuellt" som är fundamentalt fel.

Man kan jämföra det med Spotify där mitt inlägg började. Jag betalar premium för en tjänst som gör det enklare för mig att lyssna på musik än att ladda ner. Jag tycker 99:- per månad är en vettig kostnad för att kunna ha musiken tillgänglig "i molnet" vart jag än är. Spotify har löst problemet. Jag betalar redan min avgift i form av Spotify.

Man måste också dra parallellen till TV-avgiften. Du betalar en avgift eftersom du möjligt kan se på en kanal. Inte för att du gör det utan eftersom du KAN göra det. Du betalar för möjligheten. En möjlighet som du kanske inte ens VILL HA. Däri ligger problemet.

I en blandekonomi som vi lever i accepterar jag att man betalar in till vitala samhällsfunktioner som sjukhus och polis. Det är för mig helt OK eftersom det hjälper allmännyttan. Men jag kan inte hur mycket jag än försöker få till det med antagande straffavgifter.

13. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Jag tycker alla ska betala för den musiken de lyssnar på. Men problemet som jag ser det är att dessa pengar ska gå till att kompensera för privat kopiering vilket är lagligt. Och jag vill inte behöva betala för något jag fick göra. Hade det däremot varit så att all kopiering även pirat kopiering hade varit laglig om man betalar till copyswed då är det inga problem(förstår så klart att det inte räcker). Problemet är dessutom löst eftersom spotify, itunes och liknande tjänster finns.

14. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Privatkopieringen är ju dock laglig genom att denna avgift finns, om man tar bort avgiften måste man även ta bort privatkopiering i lagtexten, det verkar vara ett ett undantag i upphovsrätten inom EU, jag försvarar dock inte skatten utan bara försöker förklara varför den finns. http://sv.wikipedia.org/wiki/Privatkopieringsersättning

15. MaZk

MaZk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Blir det lagligt att köra för fort då?
    Kunde inte låta bli. :)

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

16. Spaderess

Spaderess Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    Den privatkopiering som avgiften skall kompensera för är inte längre laglig. Därmed faller hela avgiften.

Ett av våra riksdagspartier uttrycker sig så här: (Obs: det är inte ett parti jag stödjer, jag vill inte göra detta till en politisk debatt. Använder dem bara som exempel.)

"Vi har tidigare i riksdagen röstat emot förslag till höjningar därför att vi tycker att det är motsägelsefullt att höja ersättningen på tomma cd- och dvd-skivor samtidigt som Riksdagen har beslutat att begränsa den lagliga kopieringen för privat bruk, vilket ersättningen är avsedd att kompensera för."

http://www.idg.se/2.1085/1.375740/har-ar-partierna-som-vill-stoppa-harddisksskatten

17. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Nej det sjuka är ju att det inte blir det. Det spelar ingen roll ifall vi betalar 160:- per bärbar hårddisk. Det är fortfarande olagligt att piratkopiera!