Costco öppnar i Sverige

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av art0101, 19 sept 2022.

Taggar:
  1. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 899
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag har 10-15 minuter till Costco med bil men nej, det har aldrig tilltalat mig och sortimentet verkar inte så värst roligt eller billigt. Nu har de ju ingen soppa i Arninge dock..
    Har käkat lite av deras billiga tårtor i alla fall, ingen hit för min smak.

2. night77

night77 Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    8 717
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    för vissa med större familjer kan det vara bra alternativ att handla på Costco medan för mindre familjer blir det inte så lönt. Det är i princip samma som med medlemskapet man har hos Amazon exempelvis...

3. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 899
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Av det jag brukar se i de svenska Costco-grupperna på Facebook så är det inte bättre priser jämfört med andra butiker i närheten där man inte måste köpa storpack. Det som är annorlunda är utbudet och märken. En del säger ju att man betalar för en upplevelse också. Mina barns/ungdomarnas mor är medlem men hon handlar till en verksamhet också, det är därför jag har råkat på deras billiga tårtor några gånger men det är mest socker och inte speciellt gott (men smaken är ju delad). Jag förstår att olika personer har olika behov och kan se att det kan vara värt det men rent prismässigt är jag tveksam. Jag förstår väl att alla har olika tankar om var de väljer att handla men för mig är det absolut inte värt ett medlemskap. Kanske om de också hade haft billig soppa här som sagt.

4. night77

Mottagna gillanden:
    8 717
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Vad jag såg själv där så var det ändå rätt många svenska varor dock hade de också rätt många amerikanska varor med översatt svensk innehåll klistrad på baksidan varorna, vissa varor tyckte jag priset var för högt på men andra var ju bra, exempelvis Chevron motorolja som var riktigt billig, Vanish gel i en stor förpackning 2,4 liter som kostade typ 129kr eller fräsch avokado som var billigare än de flesta Svenska matbutiker, så egentligen det gäller att göra klipp på varor de sänker priserna på varje vecka, dessutom kan man tanka bilen billigare, köpa däck till bilen och få de monterade på plats som är billigare, skaffa nya glasögon som kostar mindre än många andra butiker, så det finns saker man kan handla som man spar pengar på.

5. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 992
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
  6. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    690
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Man måste handla rätt mycket för att det ska löna sig, och ja man måste ju ta bilen dit. inte så man åker dit och köper 2 chipspåsar och en liter cola till fredagsmyset..

Måste nog vara en liten % som orkar sånt där amerikanskt system..

Förstår att i usa sparar man rätt mycket handla bara där men i lilla sverige är det rätt tveksamt, vem vill köpa en dator där ens?

Dom kunde ju bjudit på en månad gratis medlemskap och inte tvinga till ett om man vill handla där eller titta en gång ens

7. danne_00

danne_00 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    141
    bra att dom finns och sätter lite press på övriga aktörer, bensin priser som är 4kr lägre än monopolet som preem har är ju kanon, dessutom visar ju cosco att det finns goda marginaler på matpriser m.m.. så alla ica och axfoods butiker kan stå där med lång näsa

8. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Preem har inte monopol? Finns många bensinbolag

9. Ko900

Ko900 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    I stort sett alla köper väl sina produkter från preem raff?

"
    AI-översikt
    I Sverige är det främst Preem som raffinerar råolja till drivmedel som bensin och diesel. De har två raffinaderier, ett i Lysekil och ett i Göteborg. Preem är det största raffinaderiföretaget i Sverige och står för en stor del av den svenska och nordiska raffinaderikapaciteten. Utöver Preem så köper även St1 och Qstar in och säljer drivmedel, men de raffinerar inte själva i samma utsträckning som Preem. Qstar köper exempelvis det mesta av sina drivmedel från Preem och St1.
    Några andra aktörer som är involverade i distributionen av bränsle är: Circle K, OKQ8, Bilisten.
    Det är viktigt att notera att många företag, som t.ex. Circle K och OKQ8, köper in sina drivmedel från raffinaderier snarare än att själva producera dem.
    Sammanfattningsvis: Preem är det stora raffinaderiföretaget i Sverige, medan St1 och Qstar är andra aktörer som köper och säljer drivmedel, men i mindre omfattning raffinerar de själva. "

Jag tror också att costco kan vara en frisk fläkt där, bara de får öppnat på fler ställen.

Helge67, night77 och danne_00 gillar detta.
  10. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 294
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Var på Costco idag. Det är väldigt mycket halv- och helfabrikat samt kakor i enorma förpackningar (i princip inget har smör, allt är palmolja/rapsolja eller dylikt, fast det skall sägas att det är så på ICA och Coop numera med). Hittade dock bagels med kanel, vilket jag saknat i Sverige, så det blev enda fyndet från bröd/kak-avdelningen.

De hade en rätt intressant fruktavdelning däremot, med lite annorlunda utbud/mer exotisk frukt. Hittade bland annat Nishipäron och Mangostan billigt, så det var trevligt. Nötter etc. fanns också till rätt bra priser.

Ett problem är att kundvagnarna är helt enorma vilket gör det onödigt jobbigt att ta sig runt, och det finns inga små vagnar att välja på. Tanken är förstås att man skall handla i bulk, men om man inte behöver det får man ha helt enkelt ha med sig en egen korg.

En annan besvikelse är att utbudet av olika läskdrycker var väldigt knapert. En mindre ICA-butik har större variation i sitt utbud än vad Costco i Malmö har för närvarande. Hade hoppats på att hitta tex Dr Pepper Cherry Zero och dylikt, men inget sådant fanns. Det var i princip Pepsi, Coca-Cola och Cuba Cola. Kan för all del bero på att de inte hunnit bygga ut utbudet ännu.

Tankningen på Costco fungerade rätt fint, men det var lite knepigt att skanna streckkoden på det digitala kortet, särskilt som det är en bild på en QR-kod på automaterna, så försökte frenetiskt få fram en sådan i appen utan framgång (i USA har de en QR-kod, så googlade man på det visar alla exempel en QR-kod, men i Sverige kör man streckkod av oklar anledning). Man får stå och vinkla telefonen lite för att få den att skanna streckkoden. Man behöver ev. lägga in ett betalkort i appen också. Betalade 14,3 kr litern idag, medan bästa priset enligt beninspriser.nu var 15,74 kr.

I steget efter man skannar streckkoden var det också lite förvirrande, då står det att man skall välja hur mycket man vill tanka för. 400kr, 750 kr, 1250 kr osv. Man debiteras förstås inte mer än man tankar för, så det är taket för vad man max kan tanka per session som avses.

Om man inte tankar vettetusan om det är värt det, men om man ha rnytta av den biten betalar sig ju ett kort relativt snabbt. Tankade man tex 50 liter idag så var det 715 kr vs 787 kr på billigaste macken (diff på 72 kr). Det innebär med andra ord att kortet betalar sig på runt sju tankningar om deltat nu är någorlunda konsekvent över tid.

Last edited: 10 jul 2025
    Ko900, Helge67, svenix och 1 annan gillar detta.
  11. DanielÖ

DanielÖ Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 095
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Jag var inne idag i Malmö och shoppade loss. Vi räknade ut att vi sparade in ca 600kr bara idag, så ca 100kr sparat totalt borträknat medlemskapet.

Det vi köpte idag är givetvis enormt mycket mer än vi hade köpt vid ett tillfälle vanligen men ändå saker som vi hade köpt ändå men då på Maxi och till högre pris.

12. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 294
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    En lustig aspekt jag glömde nämna är att många, om inte merparten (?), av personalen verkade tala amerikansk engelska. Jag antar att det är ett strategiskt beslut för att ingen skall missta butikens identitet för något annat än nordamerikansk.

En annan punkt som också är väldigt typisk för USA är att man inte får packa sina egna varor, utan det står en person invid kassan som sköter den biten, vilket nog leder till en viss obekvämhet hos många, eftersom det inte riktigt tillhör normen. Anledningen till att de gör det är för att de kan ha färre kassor på så vis, då det tydligen skall vara 30% snabbare mot om kunden själv packar.

Last edited: 10 jul 2025
    Helge67, svenix och Salvion gillar detta.
  13. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Är det verkligen så fortfarande i USA? Trodde det dött ut där också vid det här laget

14. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    690
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Bra? Varför vill du få hit en amerikansk skräpkedja ? jag förstår inte hetsen med att importera hit alla märken från usa.. kan vi inte skapa något eget? vi behöver en ny kamprad.

15. night77

Mottagna gillanden:
    8 717
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Ute vid kön till medlemskapet stod det två personer som talade "brittisk" engelska och det som var jobbigt när man fyllde i ansökan via mobilen (på Svenska) att de som skulle hjälpa till inte kunde hjälpa till vid felmeddelande och dylikt, de visste inte heller om man kanske fyller i felaktig adress eller liknande, de hade bara färdiga svar och bara på engelska, inte alls bra tyckte jag, därför drog jag därifrån utan att skaffa medlemskap och tänkte att sånt verkar inte vara optimalt, åtminstone nu i början.

16. night77

Mottagna gillanden:
    8 717
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    vadå 4kr lägre på bensinpriser? det är knappt nån krona i skillnad mot andra aktörer! Men annars Costco är en "Wholesale" alltså om man köper i mängd, inte för de som handlar smått eller för små familjer/singlar.

mortuus gillar detta.
  17. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 805
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Billig bensin när jag tankar 50 liter, så är det runt 800:- runt 16:- ibland är det typ 16,90 litern.

18. DanielÖ

Mottagna gillanden:
    1 095
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Ang engelsktalande personal, är det inte så enkelt som att de tagit in folk under öppningen för att hjälpa till att få det att flyta plus utbilda nyanställda?
    Jag frågade två snubbar om hjälp, en pratade flytande svenska och en annan såg ut som en fågelholk så den sistnämnda var nog inte svensktalande alls.

Intressant om personalen också är att det stod två killar som kollade kvitton på vägen ut också. Det är ju ett sätt att skapa arbetstillfällen men kanske inte det jag hade föredragit.

mortuus gillar detta.
  19. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 899
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Men kvittokontrollen är för att kunderna inte ska råka betala för mycket. Så att inte saker råkar läsas in två gånger i kassan osv. ;)

20. DanielÖ

Mottagna gillanden:
    1 095
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Japp såg det med, jag är nog lite mer konspiratorisk och tänker att svinn/stölder är viktigare för dem :teeth: