Fråga: Curve Card - samla alla betalkort i ett kort

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av dalton, 20 aug 2018.

  1. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag är i samma sits som du. Fick också mail från Curve den 5:e att mitt kort skulle komma inom 1-2 veckor. Men har inte fått kortet ännu. Det är nog bara att vänta, det kanske kommer i nästa vecka.

    Har du lyckats verifiera något kort? Jag försöker verifiera ett Preem Mastercard men bankid rutan bara blinkar till och försvinner. Verkar vara någon bugg i deras app. Har mailat Curve om detta och det tog en vecka att få svar. Nu har de lagt in en betalning manuellt på mitt kort så att jag ska få en kod på kontoutdraget men jag kan inte se var jag sedan ska kunna lägga in den koden i appen.

    Curve känns inte jättestabilt. Deras app buggar och det tar en vecka att få svar från supporten.
     
  2. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Jag la in ett vanligt debitkort från en av våra vanliga 4 storbanker. Godkände med BankID. Har inte sett något felmeddelande eller någon bugg alls vad jag kommer ihåg. Står att det skulle dras en mindre summa som sen skulle bli reverted. Har inte sett någon summa dras eller stå som reserverad hos min bank men tror inte att den gör så ifall man godkänner kortet med BankID. Trodde inte Curve skickade ut sitt kort innan mitt inlagda kort blev godkänt... Nu väntar appen på att jag ska skriva in 4 sista siffrorna från deras kort när det kommer fram.

    Om du inte hittar någonstans att lägga in koden kanske du behöver lägga in samma kort igen och välja att bekräfta med mikrotransaktion istället för 3DSecure, om det finns något val som går att göra där. Alternativt prova att inaktivera BankID som 3DSecure för kortet, så kortet inte kräver BankID för att bekräfta transaktioner. Kanske värt att testa om det gör att köra split screen med BankID öppnat separat från curve-appen.
     
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det finns en bugg som tydligen bara påverkar vissa telefonmodeller. Jag har en LG G4 och när BankID fönstret kommer upp vid verifiering så blinkar det bara till och försvinner direkt igen. Man hinner inte göra något.

    Jag har provat att ha BankID öppet i ett annat fönster eller på en annan enhet och godkänna betalningen där. Det funkar att godkänna betalningen så men Curve appen verkar inte fatta det och inget hamnar på kontoutdraget.

    Nu har jag fått min kod på kontoutdraget men det finns ingenstans i appen att skriva in koden. Jag har mailat deras support igen och frågat vad jag ska göra? De drog 1 krona och 37 öre och satte omedelbart tillbaka pengarna igen.

    På den "internetbank" som hör till kortet finns inga möjligheter att slå av eller på 3DSecure eller göra några andra inställningar.

    Vi får se om Curvekortet dyker upp i brevlådan under denna veckan?
     
  4. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    OK, nu kom jag vidare. Det är tydligen bara jag som är lite trög i huvudet ibland.

    Jag gick in på inställningarna till mitt Master Card i Curve appen och där kunde man välja på att verifiera via 3DSecure eller micro transaction. När jag valde micro transaction där så kunde jag skriva in min kod och verifiera kortet.

    Så nu väntar appen bara på Curve kortet.
     
  5. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
  6. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Jahapp, fick kortet idag med. Undrar vad man ska ha det till.. Får försöka tänka ut nåt.
     
  7. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Jag fick den också idag. [​IMG][​IMG]
     
  8. Droid_268

    Droid_268 Guest

    Fick precis mail från Curve att de förändrar hur de förmedlar transaktioner. De kommer skicka med rätt bakomliggande identifierare vid olika köp, så det innebär att det bakomliggande kortets villkor slår till vid ex. automatuttag. En klar försämring men samtidigt förståeligt..
     
    bernard gillar detta.
  9. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Så, då landade kortet i brevlådan. Inte hunnit testa än. Men allt ser rätt ut.


    EDIT: Ser ut att fungera. Affären sa 62.16, kvittot säger 62.16, appen säger SEK 62.16 och banken säger 62.16 Reserverat belopp. Så säger appen "Netto [Stad]" - "Food & Drink". Ser helt rätt ut.
     
    Last edited: 18 sept 2018
    bernard gillar detta.
  10. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Testade idag att handla första gången med mitt Curve card. Det var inga problem, funkade precis som vilket annat kort som helst. Jag fick omedelbart kvitto på mail och i appen där det framgick namn på affären och beloppet.
     
    bernard gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur snabbt går det att byta mellan kort skulle du säga? Sker det på någon sekund bara? Eller är det någon fördröjning?
     
  12. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Sker på en gång man väljer i appen.
     
    bernard gillar detta.
  13. Arju

    Arju Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2013
    Inlägg:
    489
    Mottagna gillanden:
    268
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Har inte fattat grejen helt med hur bytet av kort sker. Så jag fattar att man vid hjälp av en app på mobilen byter till det kort man önskar använda. Sker detta via nfc, trådlöst eller nån annan teknologi?... kort sagt, måste luren ha nfc för att få detta att funka?
     
    bernard gillar detta.
  14. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Man väljer bara kort i appen. Sen löser Curve resten. Finns ingen koppling (NFC/BT eller nåt) mellan mobil och kortet i sig.
     
    bernard och Arju gillar detta.
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ett bekymmer är väl möjligtvis om man i butiken inte har täckning och önskar byta kort, men å andra sidan brukar det räcka att trampa runt lite för att på någon plats hitta täckning igen, så att man kan genomföra bytet.

    (min favvo-ICA har av någon anledning konstruerat sin byggnad som en Faraday-bur, så täckningen är närmast noll just där, men kräver ju bara att man byter innan man går in i affären).
     
    Arju gillar detta.
  16. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det är inget mystiskt med Curve card. Man ställer inte in något i själva kortet. Reklamen låter lite överdriven.

    I princip får man ett nytt Master Card som man handlar med. Skillnaden är sedan hur inköpen betalas. Istället för att pengarna dras från ditt konto eller hamnar på en faktura så dras varje inköp direkt från det underliggande kort du har ställt in i appen. Du måste alltså ha lagt in minst ett kort i appen för att kunna använda Curve card.

    Om du har lagt in flera kort i appen så kan du växla mellan dem i appen och välja vilket kort som ska belastas nästa gång du handlar med Curve card. Växlingen sker direkt om du har internetförbindelse. Har du inte det så belastas det kort du senast har valt. Det finns också möjlighet till "Go Back in Time", alltså du har möjlighet att i upp till 14 dagar efter köpet ändra vilket underliggande kort som ska belastas. Jag antar att Curve i så fall gör en retur på köpet till det första kortet och istället belastar ett annat kort som du väljer.

    Så i korthet får du ett nytt Master Card som du sedan betalar via andra kort som du redan har. Man kan säga att varje köp passerar två kort, först Curve card och sedan det kort du valt. Du får inget nytt konto som du behöver sätta in pengar på eller några nya fakturor.
     
    Arju och bernard gillar detta.
  17. Droid_268

    Droid_268 Guest

    I det fallet finns go back in time-funktionen så du kan flytta en redan debiterad transaktion från ett bakomliggande kort till ett annat. Gör man det så görs en retur på första kortet och köpet debiteras om på det nya kortet.

    Svårt blir det dock om det saknas pengar på bakomliggande kortet som ligger aktivt i Curve, och man heller inte har mobiltäckning att ändra bakomliggande kort i appen.
     
    bernard gillar detta.
  18. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Så har jag med satt mig i kön. Skickar kod via PM om någon vill ha.
     
  19. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Nu har Handelsbanken godkänt mitt.
     
    Droid_268 och bernard gillar detta.
  20. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Det behövs ingen kod.