Custom ROM baserad på Expert ROM:en RLS6 - 2010-09-29

Diskussion i 'U8100/U8110 & U8500' startad av kallt_kaffe, 2 sept 2010.

1. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Installera uppdateringen i första posten så kör den max 652.8MHz istället för 691.2MHz. Jag kör själv med den nu eftersom min telefon spontanombootade en gång under gårdagen.

2. Troppus

Troppus Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Uppdateringen fungerar! Tack för hjälpen!

3. sshädow

sshädow Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag installerade RLS6 (den med lite lägre klockfrekvens) från orginal och jag kommer inte förbi Android loggan när man sedan ska starta. Jag har wipat cache och dalvik. What gives?

EDIT: Jag har flashat om tre gånger nu. Ingen aning om varför det skiter sig. AmonRA fungerar som det ska. Jag kan flasha ditt ROM från minneskortet utan problem (Det går väldigt fort) och det är inte heller några problem att wipea data och dalvik. Men när man väl har valt restart så passerar den den första Huawei loggan och stannar vid Android.

Last edited: 30 sept 2010
  4. Marvin-Ior

Marvin-Ior Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om ovanstående 691.2MHz version är ostabil så installera nedanstående updatering. Den ger en lite snällare överklocking på "bara" 652.8MHz.

tror att det innebär att den snabba ska in först... funkar inte den så ska du klocka ner den med den lilla filen

5. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Exakt! Uppdateringen innehåller bara boot.img. dvs linuxkärnan och initrd.

6. sshädow

sshädow Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jaha, jag borde kanske ha reagerat på den lilla filstorleken och att det gick så snabbt. :P

7. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Hehe, ja... Anledningen till att min boot.img inte fungerar ihop med något annat än RLS5 och RLS6 av min custom ROM är att init.rc i ramdisken försöker köra /system/bin/userinit.sh vilket är ett skript som bara existerar f.o.m. RLS5. Finns inte skriptet så går inte bootprocessen vidare eftersom jag gör en del saker i det skriptet som måste göras innan resten av sakerna startar upp.

8. Raum

Raum Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Funderar på att dra in denna, men undrar om det är nått som inte funkar. Typ om kameran funkar o skit?? Och om det är nå mer jag ska tänka på.

Sent from my U8100 using Tapatalk

9. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Om har en Expert U8100 så skall det definitivt inte vara några problem. Den är baserad på den ROM:en och jag har själv en sådan telefon. Hårdvarumässigt funkar allt som vanligt.

Det enda som jag kan tänka mig kan blir problem är om den inte klarar överklockningen. Isåfall så installera 652.8MHz uppdateringen efteråt.

Det du ska tänka på att om du går från original ROM till denna så gör helst en wipe på data+cache efter installationen. Det kan funka bra iaf men då får du en "renare" installation. Om du inte kör en wipe på data och cache så måste du göra en wipe på dalvik-cachen eftersom denna version har JIT påslaget och din dalvik-cache kommer att vara full med o-jit:ade .dex filer. Rensar man inte dalvik-cachen så blir telefonen slöare med JIT påslaget.

10. Raum

Raum Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Eftersom jag sitter på telefonen så orkar jag inte läsa allt. Vilken android version är d? 2.1? 2.2?

Sent from my U8100 using Tapatalk

11. sshädow

sshädow Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

2.1

12. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    För de som inte redan märkt det så har Market uppdaterats from version 1713 till version 2006 i och med att betalappar släpptes i fler länder.

Detta innebär att QVGA hacket försvinner och antalet appar på Market för oss QVGA användare åter är begränsat.

Men misströsta inte... Det var inga problem att hacka nya version så i nästa release av ROM:en så är Market återställd.

Innan hack:

Efter hack:

En annan nyhet i nästa release är att jag ersatt mitt egenhackade relocate apps skript med Darktremors A2SD vilket man också kan använda för att slå av och på swap m.m.

Bifogade filer:

13. Hickin

Hickin Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

kallt_kaffe, tänkte bara höra hur det går med koden för wifi-chipsetet om du har hört något om det? Läste runt på xda och här bl a att din custom ROM inte har en fungerade wifi, stämmer detta än? Farsan har införskaffat en U1000 så får leta åt honom efter lösningar till 2.2 :)

14. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Denna custom ROM har fungerande Wifi på vad jag vet alla telefoner den testats med. Däremot har U8110 (t-mobile pulse mini) användare på Modaco forumet inte fått "network" att fungera och med network menar den GSM/3G nätet. Detta problem har dock precis fått sin lösning.

Om du har en U8100 från Expert är det definitivt inga problem då ROM:en är baserad på den original ROM:en.

Det finns däremot en experimentell Android 2.2 ROM som jag gjort och som jag baserade på den första U8150 ROM:en. Där fungerar inte Wifi men framförallt så är touchscreen kalibreringen en smula fel på den vilket i min mening är det största problemet med den. Innan Huawei får tummen ur (och den verkar sitta rätt hårt) och släpper källkoden till den linux kärna som används i U8150 så ser det mörkt ut för Android 2.2 på våra telefoner. Ett alternativ är dock att försöka få Android 2.2 att snurra på den befintliga kärnan och det har U8220 folket lyckats med så jag tror att vi skulle kunna göra det också dock med risk för att vi kanske inte får snurr på all hårdvara. Jag har dock inte haft tid att labba med detta än.

Men kort sagt, min Android 2.1 ROM skall det inte vara några problem att köra men vänta gärna nån dag till så att jag får klart nya versionen.

15. Hickin

Hickin Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Låter helt super ju, får väl hjälpa farsan få in ROMen då, fast din guide verkade göra det barnsligt enkelt. Tack för det! :D

16. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
  17. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Tjena kaffe,

Har du testat debug.sf.hw=1 på u8100? Kör det i min u8220 och tycker att ui't flyter mycket mjukare. Man lägger alltså bara till "debug.sf.hw=1 " i build.prop(eller ändrar värdet till 1 om raden redan finns), detta gör så att gpu används till att rendera UI't istället för cpu. Följden av detta blir att allt flyter bättre, scrolla mellan hemskärmar, menyer, ja allt som har med UI't att göra.

Mvh twisted

18. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Då har det troligen ingen effekt för oss för våra telefoner saknar GPU eller iaf en hårdvaruaccellerad GPU, men tack för tipset, ska testa vid tillfälle. Man vet ju aldrig.

19. Marvin-Ior

Marvin-Ior Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

nya verran sk. rls7 har apps 2 sd eller??? ärä nå mer nytt?? kör den 691?

20. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Ja den har app2sd vilket framgår i den nya tråden.
    OBS! Om du kõr rls6 och min relocate apps lösning så kör en undo på den innan du uppgraderar.
    Den är inte överklockad men det kan man lägga till efteråt.