Cyanogen-mod tråden :D

Diskussion i 'U8220' startad av Letterbox115, 25 okt 2010.

1. HyvelTjuven

HyvelTjuven Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Varför verkar inte namnet förtroendegivande?
    De fåtal problem som finns med romen går att läsa om i tråden på Modaco.
    Clockwork skall installeras på telefonen, vänligen läs instruktionerna innan du frågar.
    Många har problem med att telefonen inte alltid ansluter korrekt, men det är ingen fara.

Framför allt undrar jag ifall du är på Android 1.5 fortfarande?

2. kandariel

kandariel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjena,

har kört FLB1.7 och nu flashat in Cyanogen och det enda problemet jag upplever är att jag tappar 3G-signalen och den kommer inte tillbaka efter omstart av telefonen.

Är det någon som upplever samma problem? :D

3. pellep

pellep Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

RC0-0.30Beta låter förstås väldigt ofärdigt. RC0 betyder väl release candidate 0. Sedan är en 0.3 beta-version. Långt från en 1.0, alltså :-)

Jag läste instruktionen utan att riktigt förstå hur Clockwork installerades. Vill helst ha allt solklart innan jag drar igång. Men om jag förstår saken rätt körs bat-filen på datorn vilken i sin tur installerar programmet på telefonen. Och det var här jag oroade mig lite för att det inte skulle fungera eftersom min dator aldrig hittar drivrutiner till telefonen när den ansluts.

Och ja, jag är kvar på 1.5. Men jag måste bara uppgradera nu.

4. anders_ludwigsson

anders_ludwigsson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

ni som kör cyanogenmod: Är telefonen på svenska? Funkar touchpal? Fortfarande inga buggar?

Är väldigt sugen på att köra detta, men då vill jag ha svenska (är mest van med de menyerna och jag vill såklart ha å, ä och ö.) Och jag gillar touchpal bäst.

Hur är det med VPN? Jag kör 3. Måste jag krångla med en massa inställningar innan jag får allt att funka som det ska beträffande VPN?

5. anders_ludwigsson

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu har jag installerat detta, och allt funkade bra MEN länken till Google Apps zip-filen länkar till en gammal zip-fil. På modaco finns den senaste. Man måste använda den, annars får man inga google apps.

Jag lärde mig det "the hard way" om man säger så ;)

6. anders_ludwigsson

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

och lägg gärna in länkarna till touchpal och sånt även i denna guide!

7. HyvelTjuven

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

OT: Haha, bara jag som avskyr TouchPal?

8. pellep

pellep Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok, nu har jag Cyanogen-mod installerat och det var ju inte alltför besvärligt. Efter installationen av Cyanogen installerade jag google-apparna samt Darktremor a2sd. Ska alla appar nu placeras på den skapade ext-partitionen? Undrar lite över detta eftersom partitionen skapades i rom-manager efter att alla appar installerats. Borde jag ha bootat innan installationen av apparna, skapat ext-partitionen och sedan lagt på apparna.

Har endast 27mb kvar. Går det att flytta dalvik-cachen till sd-kortet också. Har via rom-manager skapat en swap partition på 64 mb. Används denna för detta?

I och med att jag skapat denna swap-partition, används den nu för att snabba upp telefonen?

9. pellep

pellep Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Oops. Telefon bootar när jag försöker uppdatera facebook-appen. Det händer efter nedladdningen under installationen. Provar hämta hem en annan app. Bootar då också. Suck. Kan detta ha något att göra med a2sd?

10. pellep

pellep Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hittade en inställning där jag kunde bestämma var nya program skulle installeras (CyangenMod settings/Application settings). Valde external samt tillät applikationer att flyttas till extern lagring. Gick sedan in i Inställningar/Program/ Hantera program. Där kunde jag flytta applikationerna till sd-kortet. Det gick bra att flytta alla programmen utom QuickOffice. Fick fel att det inte gick att flytta programmet pga för litet minne (!!).

Gick sedan in på Market och uppdaterade Facebook-appen. Det gick nu! Provade sedan att hämta hem en annan app. Då bootade telefonen om under installationen. Efter omboot verkar det som om alla appar flyttat tillbaka till telefonminnet igen. Och Facebook-appen är fortfarande 1.3.2 istf 1.4 som jag uppdaterade till.

Ledigt telefonminne har nu sjunkit till 15mb.

11. HyvelTjuven

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Nu är jag froyo'd!

12. pellep

pellep Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu fungerar allt som det ska och jag är mycket nöjd med resultatet. Telefonen riktigt glänser. Problemet var att jag installerade zip-filerna i fel ordning. För att a2sd ska fungera måste DarkTremor installeras före applikationerna. Och sd-kortet ska vara partionerat (för appar och swap) innan installationen utförs. I mitt fall partionerade jag kortet mha Rom Manager men då måste ju Android redan vara installerat. Men det går ju rätt fort att göra om det, så det kanske är det enklaste sättet.

Jag fick hjälp av denna detaljerade guide hos Modaco.

Ledigt minne ligger nu på ca 30 mb efter att ha installerat ett hyfsat antal appar. Och det är ju ok. Fortsätter det att sjunka kanske jag prövar att lägga cachen på sd-kortet också. Guiden ovan visar hur man gör det.

13. Letterbox115

Letterbox115 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Ja, det är bara du. Touchpal har en stor plats i mitt hjärta o:)

Last edited: 7 nov 2010
  14. slaughter

slaughter Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej nu har jag installerat Cyanogen modden på min telefon men efter jag startar upp som vanligt och bilden cyanogen mod visas så får jag ett felmeddelande så fort jag ska dra reglaget åt sidan å låsa upp telefonen.Felmeddelande som dyker upp är Tyvärr Processen android.process.acore avslutades oväntat.Försök igen.Det ända ja jag kan välja är Tvinga fram en stängning.Trycker jag på tvinga fram stängning så dyker samma felmeddelande upp igen.Är det någon som vet vad som kan vara fel??Har jag gjort nåt fel när jag la in den kanske?

Last edited: 8 nov 2010
  15. HyvelTjuven

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Hmm, batteriet är galet dåligt, någon som vet varför?

16. Cyrix

Cyrix Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Stäng av compcache, så blir det betydligt bättre.

17. HyvelTjuven

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Hur?

18. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Inställningar -> Cyanogenmod settings -> performance settings

19. heglen

heglen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Uppdaterad! Gillar det, fast så värst stor skillnad mot flb 1.7 när den var nyinstallerad är det väl inte.
    Igår kväll, när tfnen höll på att jäklas med mig under ''massinstallationer'' av appar lyckades jag få upp ''Recent apps''. Men jag vet inte hur. Innan låg det ju frustrerande nog under långtryck på powerknappen, men där är det ju inte längre. Så frågan är vad det egentligen var jag kom åt igår?

Last edited: 13 nov 2010
  20. pellep

pellep Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har fortfarande minnesproblem. När jag låter cachen ligga kvar på telefonen sjunker ledigt minne så sakteliga och blev idag under 10mb. Har provat att köra "a2sd cachesd" och då får jag direkt mellan 55-60 mb ledigt. Men jag upplevde att det ibland tog väldigt lång tid att switcha mellan program, så segt så att jag gick tillbaka till att ha cachen i telefonminnet.

Tydligen kan ha placera cachen på cache-partitionen genom att skriva "a2sd cachepart" i terminalemulatorn. Har någon prövat det? Har inte vågat pröva det eftersom jag inte vet om jag har en cache-partition.