ROM: CyanogenMod 7/9

Diskussion i 'Galaxy S - ROM-filer och utveckling' startad av neddie, 5 jan 2011.

1. lumba

lumba Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

jag har random reboots med builds efter 7.1. Vad göra?

EDIT: installerade #168, får se om det blir bättre nu. Wipat cache å dalvik också.

Last edited: 4 nov 2011
  2. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

jag gillade miui egna oxå... dock är den rätt lik stock samsung fast lite rappare...

3. inka

inka Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag har även random reboots, när den bara ligger idle kan det gå 15-30 min mellan omstarterna. Har fungerat klanderfritt sedan dagen 7.1 stable släpptes men från och med idag har den börjat med detta och har inte installerat något på flera veckor. Berätta gärna hur det gick!

Edit: har wipat, cash partition och dalvik cash

Last edited: 5 nov 2011
  4. lumba

lumba Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

har inte märkt nåt problem än efter jag uppdaterade till sensate å wipade före och efter installation. får se om det är borta.

5. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 362
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om man konstant kör mobilen överklockad till 1,3GHz, hur stor skillnad för batteriet kommer det bli? För med CM7.1 klarar jag nu ca 1 dag när den används mycket, push på gmail och koll av imap-mail var 15e minut. Mycket surf osv.

Om jag sätter den på 1,3GHz, kommer den fortfarande klara sig en dag då? Förstår självklart att den kommer klara sig kortare - men tänkte om det var liten eller stor skillnad?

6. calm

calm Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Samma här. Vet inte exakt med vilken version de kom, men har uppdaterat ett par gånger utan att de försvunnit.
    Funderar på att "börja om" genom att formatera interna minneskortet, flasha om senaste och sedan inte återställa med TiBu.
    Dessutom har jag nu börjat få "you have lost data connectivity..." och därmed bara få R. Normalt är det så om jag är utanför Sveriges gränser, men nu får jag det alltså även i Sverige.... o_O

7. Tiny Turtle

Tiny Turtle Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    #172 verkar tillföra en trevlig sak: "Updated 'download space check' init script" som om jag förstår rätt ändrar cachen för Market-nedladdningar från ~20MB till ~60MB. :)

Ett par sidor tillbaka beskrev jag hur jag pillat med hur interna och externa SD-korten monterades istället för att bara bocka för rätt alternativ i CM-inställningarna. Jag har inte orkat ändra tillbaka detta och funderar nu på om jag bara skulle kunna flasha över min mixtrade #154 med en fräsch #172:a och att den då skrev över med rätt grejor. Vad tror ni?

8. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Ursäkta om jag förstör någon diskussion här :)
    Jag är 100% nybörjare och hade eventuellt tänkt försöka lägga in CM7. Kan jag lägga in cf-root och flasha med den inbygda versionen av CWM eller behöver jag någon annan typ av root?

Just nu kör jag stock 2.3.3 utan root. Funkar det att gå från gingerbread eller måste jag lägga in froyo först? På cyanogenmods wiki står det att man måste ha froyo och i första inlägget här i tråden står det gingerbread.

Måste jag konvertera mitt filsystem och i så fall hur? Cyanogenmod har väl inte samma som stock?

Tacksam för hjälp :)

Last edited: 7 nov 2011
  9. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

har du cvm kan du dra in cm 7 med hjälp av det. konverteringen sker vid install. go for it..

lassekongo gillar detta.
  10. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Jag har det inte men det följer ju med cf-root så vi får hoppas det funkar :)

Men det funkar alltså att gå från gingerbread?

11. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

ja det ska det göra... för ett bra tag sedan var det fördelaktigt att ligga kvar på froyo bootloaders...

skulle nåt kuka ur utöver det vanliga så finns alltid ezbase att tillgå så det är ingen fara på taket ;) wipe install är självklart det du ska göra oxå btw.. spara inget skit

12. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Ezbase är alltså en annan rom? Men visst kan man lägga in originalromen (samsungs officiella version) också så telefonen blir helt stock igen (utan root) så man kan uppdatera med Kies utan några som helst tecken på varken root eller rom?

13. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

kan man säkert jag har aldrig kört stock ;)
    ezbase är en clean stockrom med root och lite jox förberett.. det är inget man kör på utan det är mer en mellanlandning för vidare flash

14. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Ok, jag tänkte om man skulle skicka in den på garantin någon gång... Får prova google men det känns alltid bäst om man får höra det av någon här på forumet så man kan ställa frågor :)

15. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

hehe bara å hjojta till om du behöver hjälp jag är inne ofta och kollar läget.
    lycka till ;)

16. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Tack för det! :) Om det blir, blir det imorgon eftermiddag eller på fredag. Troligen imorgon. Jag återkommer med beslut = resultat.

17. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Jag lyckades få in CM7 och det funkar. Dock försvann mitt IMEI-nummer. Jag gjorde en backup av /efs med root explorer innan jag flashade CM7. Hur gör jag för att få tillbaka mitt nummer? Jag har läst en guide på xda men lyckas inte.
    Jag har lagt in nv_data.bin på det interna minneskortet, startat Terminal Emulator och skrivit in "su" utan " och tryckt på enter. Appen fick då super user rättigheter. Därefter skrev jag cp /sdcard/nv_data.bin /efs/nv_data.bin och tryckte på enter. då fick jag felmeddelandet cp: can't create '/efs/nv_data.bin': Out of memory

Vad göra?

18. conny85

conny85 Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Om jag var du skulle jag flasha om från början. Även om CM7 fungerar bra har det uppenbarligen blivit fel på vägen..

Då jag själv fått samma problem vid ett tidigare tillfälle gjorde jag följade: istället för att pilla med Terminal Emulator flasha EZbase 4.0.7 (Gingerbread) med repartition via odin Directory ../EZbase/i9000/ , den romen är redan rootad och har CWM. Följ sedan guiden på nytt för CM7..

Last edited: 8 nov 2011
  19. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Kan jag inte bara flasha om CM direkt från CWM? Wipea och sedan flasha igen? Dock fick jag CWM 5.nånting när jag flashade CM. Annars får jag prova med det. Jag är, som tidigare nämnt, nybörjare. Skulle du kunna tänka dig att säga vilka filer som ska vart i Odin och säga vilka rutor som ska vara ibockade? :o

20. conny85

conny85 Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Du bör göra om allt från scratch eftersom en flash från CWM av CM7 inte kommer lösa ditt problem..

Väljer du denna version måste du också roota själv. Filen finns packad i zip filen ( CF ROOT)

Sätt på USB felsökningsläge i tel.

Ladda ner Ezbase rom http://nfye.eu/autoindex/index.php?dir=EZbase/i9000/&file=EZBase-4.0.7z

Packa upp och lägg filerna på tex skrivbordet.

EZodin (går bra med 1.3 eller 1.7 också) http://nfye.eu/autoindex/index.php?dir=EZbase/i9000/&file=EZOdin.exe

Pit file 512 : http://nfye.eu/autoindex/index.php?dir=EZbase/i9000/&file=EZbase.pit

Lägg in dessa filer i denna följd i ezodin eller "vanliga odin" se även till att bocka för "Re-partition" "auto reboot" "reset time" (2 två sistnämnda brukar alltid vara förbockade)

Koppla upp luren och start.

Låt luren starta upp.

Flasha sen CF ROOT (Notera att du inte bockar för "re-partition" denna gång) Kontrollera att "auto reboot" "reset time" Är ibockat som på bild.

Välj CF ROOT som PDA anslut tel till usb och välj start.

Därefter följer du CM7 Anvisningar dvs :

1. Download the latest version of CyanogenMod.
    (Optional: Download Google Apps).
    2. Place the CyanogenMod .zip-file file on the root of the SD card.
    (Optional: Place the Google Apps .zip-file there too if you would like to have it installed).
    3. Boot into the ClockworkMod Recovery.
    4. Once in ClockworkMod Recovery: Use the volume buttons to move around,and the power button to select.
    5. Select the option to Wipe data/factory reset.
    6. Then select the option Wipe cache partition.
    7. Select Install zip from sdcard.
    8. Select Choose zip from sdcard.
    9. Select the CyanogenMod .zip-file.

Last edited: 14 nov 2011
    Tiny Turtle gillar detta.