ROM: CyanogenMod 7/9

Discussion in 'Galaxy S - ROM-filer och utveckling' started by neddie, Jan 5, 2011.

1. neddie

neddie Android Medlem

MINA ENHETER

precis som i datorvärlden är en avstängning alltid att föredra framför en reboot. långt ifrån ovanligt med data corruption när du bootar en dator med tyvärr.

2. puttehw

puttehw Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Tjena! Finns det någon funktion eller app som fungerar som samsungs task-manager så man kan döda appar? Eller sköts det automatiskt? Tycker det går lite mycket batteri.. Annars underbar mod!

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

3. SGSi9000

SGSi9000 Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Note 9

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Note 9
    ROM:
    Original
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S6 Edge +
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Platta 2:
    Ipad
    Hej!

Har tröttnat lite på MIUI då jag inte tycker de senaste versionerna har varit speciellt bra. Tänkte nu att jag ska ge CM en chans. Vilken kernel rekommenderas på CM? Anledning att jag frågar är för att efter jag installerad NEO 18 så kraschade sync programmet eller nåt sånt till min google kalender så jag får inte upp några poster?

Last edited: Nov 18, 2011
  4. neddie

neddie Android Medlem

MINA ENHETER

glitch glitch och åter glitch!

5. -Henric

-Henric Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

FuguMOD all the way :) So far den bästa kerneln i min mening :D

6. SGSi9000

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Note 9

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Note 9
    ROM:
    Original
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S6 Edge +
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Platta 2:
    Ipad
    Hahahaha hmm jo det gjorde ju saken lättare :) Har laddat ner bägge och provar just nu glitch då jag var väldigt förtjust i den under MIUI tiden.

7. SGSi9000

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Note 9

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Note 9
    ROM:
    Original
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S6 Edge +
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Platta 2:
    Ipad
    EDIT: Fasen va snabb den är :) Upplever bättre flyt än MIUI faktiskt.....

Edit2: Kan det verkligen vara så att man helt plötsligt har batteritid som på den gamla goda tiden då man körde med "vanliga" ROM´s. Har kört med CM7 hela dagen idag och hittills är batteritiden betydligt bättre än MIUI. Hoppas det håller i sig.

Last edited: Nov 18, 2011
  8. Stolle

Stolle Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Har försökt flasha Fugumod vid två tillfällen. Båda gångerna har resulterat i en trevlig bootloop, varav den första utan någon Nandroid backup.. Första tillfället testade jag med senaste stabila releasen, och andra gången med 1774 (vilket skulle fungera enligt någon i denna tråden).

Har som sagt var läst genom tråden ang. kärnan, och hur man ska gå tillväga men tycks helt enkelt inte få rätsida på detta.

I nuläget ligger jag på Cyanogens stock kernel, och antar att det är något moment jag missar innan det att jag flashar in Fugumod. Måste jag flasha en annan kernel innan Fugumod, är det någon stat som behöver wipas eller vad fan är det egentligen jag missar?

Tacksam för svar.

9. Hostis

Hostis Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Bara för nyfikenhetens skull så skulle jag testa fugumod. Har testat glitch för ett par månader sen men har sen dess hållt mig till cm stock kernel.

Tog mig 15 min så var allt klart och det verkar fungera riktigt bra :cool:
    Mitt sätt och göra vissa saker på är kanske inte och rekomendera men du står själv för riskerna.

https://faramir.eriador.org/r//CM7_galaxysmtd/
    in gå in på den sidan och ta 1974. Enklast är och läsa in barcoden och köra den via rommanager. Kör en fix permissions innan installation.

Klicka i alla förutom "wipe data and cache". Ta en titanium backup också! Just in case...

Är du osäker så tycker jag du skall besöka
    [Kernel][GPL][CM7][I9000]FuguMod for CM7 (linux 3.0) - xda-developers

Lycka till...

Stolle likes this.
  10. Stolle

Stolle Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack för hjälpen, men..

Nu har jag inte Rommanager Premium, men jag antar att det gör sak samma. Funktionsmässigt borde det väl vara samma om jag bara laddar ner 1974 och därefter väljer "Installera ROM från SDkort"?

Hur som. Jag kanske helt enkelt är dum i huvudet, men jag har bytt kärna via Odin sedan tidigare då jag fortfarande låg på stock rom. Jag har inga problem med att få in rommar, utan det har funkat med både Miui och nu senast CM.

När det kommer till detta.. Jag får inte Fugumod att fungera varken genom att köra direkt genom CWM eller Rommanager.

Testade som sagt var enligt dina anvisningar, telefonen bootar och "någonting" händer (android som plockar ur ett paket, cwm-style). Därefter bootar telefonen upp, men gör det med gamla kerneln. Kollar inställningarna om telefonen och ser heller ingen skillnad där vad gäller kernel. Fugumods boot animation lyser så att säga även den med sin frånvaro..

11. Hostis

Hostis Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Kör via CWM.
    Börja med fix permissions och sen kör du Ultimate Kernel Cleaning Script som du hittar här

[SCRIPT]Ultimate Kernel Cleaning Script - 4.0 [MIUI/CM7 and SAMSUNG] [13.11.11] - xda-developers

Testa med och kör en wipe ifall du inte skulle få det och fungera och installera om fugu igen med samma steg som innan.

Sen så finns det en app på market ifall du söker på fugu. Såg en snabb video på youtube där man skulle ställa in allt på ex4 vilket jag också gjorde och startade om.. Just den biten vågar jag inte svara på då jag själv precis flashade in den. Det enda jag inte får upp är Voodoo Color v2 preset. Men än så länge flyter den på :)

Stolle likes this.
  12. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Är det någon som vet hur man börjar på en ny rad i medföljande sms-appen? Enterknappen ersätts ju av en knapp med smileys...

Last edited: Nov 20, 2011
  13. superjohan

superjohan Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jadu lasse. Undrade samma sak o testa dra ner andra tangentbord etc men ikke!!! Så tankade ner SMS go. Rätt bra app i övrigt med och så slipper man den där jävla smileyknappen. Vilket påfund!

I övrigt så har jag också en hel del random frågor, men vet inte vart man ska placera dem då de rör lite olika saker som themes, apps och shortcuts etc.. Framför allt så vill jag hitta och flasha in samsungs orginal klocka där man har 4 flikar, en alarm, en timer, en timewatch och en kalender.

14. lassekongo

Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Jag har provat Swype och tangentbordet som följde med Cyanogenmod. Jag körde Handcent tidigare men jag tycker faktiskt att sms-appen som följde med CM var ganska bra. Inga onödiga inställningar och så. Bara det man behöver. Det enda som är lite synd är ju att man inte kan kolla vilken tid ett meddelande skickades OCH vilken tid det togs emot. Bara antingen eller.

Jag saknar originalkalendern och klockan väldigt mycket. Jag har googlat lite och det verkar som att originalapparna bara funkar på stock rom. Synd...

15. puttehw

puttehw Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har SwiftKey tangentbord och jag kan använda Enterknappen, håller jag in den får jag smileys.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

16. superjohan

superjohan Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Vad konstigt. Jag lyckades inte bli av msn smileyknappen i smsläget oavsett vilket tangenbord jag installera och valde..

17. lassekongo

Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Jag tycker också att det är lite intressant att om man går in under inställningar i sms-appen så finns ett alternativ som heter ungefär "Skicka genom att trycka Enter". Vilken enter? Jag har ju ingen! :O

18. neddie

neddie Android Medlem

MINA ENHETER

nu är det ju så att du inte ens behöver enter när du skickar sms. ett sms är 160 tecken långt och radbrytning är inget som stöds det är helt enkelt en 160 tecken oneliner och inget annat. Dock så är det ju lite allmänt muppigt om det är som du säger med original tbordet. är det likadant i mail oxå? isf är det ju fel

EDIT: i mail funkar tbordet som det ska och smileyknappen från sms-delen har ersatts av en return.

Last edited: Nov 20, 2011
  19. calm

calm Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Radbrytning fungerar bra, både att skicka och ta emot.

Även jag har SwiftKey och har default en smiley på "enter"-knappen, men håller jag intryck har jag flera alternativ på smileysar eller radbrytning

20. neddie

neddie Android Medlem

MINA ENHETER

nu var det väl default TB vi pratade om dock ;)