ROM: CyanogenMod 7/9

Diskussion i 'Galaxy S - ROM-filer och utveckling' startad av neddie, 5 januari 2011.

1. Denoud

Denoud Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Problemet är att det finns så många olika tillvägagångssätt. Eller tja, att folk beskriver dem annorlunda. Sen blir beskrivningar/info gammal relativt fort. Det är numera "enkelt" att flasha CM7 men kan bli förvirrande om man läser ett halvår gammal info.

Som precis skrevs ODIN behövs inte längre. Enda syftet med ODIN är om flashningen skulle gå rent åt skogen (av någon anledning) eller om man vill gå tillbaka till "original" rom.

Min rekommendation är att om man är på originalrom, flasha in en kernel där du får ClockworkMod recovery (förkortat CWM).

När du har det så kan du göra en backup (kallat nandroid) och installera ZIP filer med tex CM7. Du når det genom att starta upp din telefon genom att trycka volym upp, hemknapp och power samtidigt.

Om CM7 mot förmodan skulle knasa, gå in i recovery igen och flasha om den.

2. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1.057

MINA ENHETER

för att få lite bättre koll överlag kan du läsa elofs lathund här på swedroids wiki.

3. -Henric

-Henric Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    349

MINA ENHETER

Efter så många frågor angående det ena och det andra så lägger jag nu ut en länk i OP till Elof's Lathund.

4. zugenerale

zugenerale Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tja, sitter och testar glitch kernel. Funkar väl bra än så länge. Det jag funderar över är vilken leakage jag ska välja? Har läst att det bara är att testa sig fram och att det bara är en leakage som funkar bra med din telefon. Nu har jag jag testa LL, ML och HL fast märker ingen skillnad alls. Hur gör man för att fatta vilken som passar min telefon bäst?? :)

5. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1.057

MINA ENHETER

som jag har fattat det är dessa mest användbara just under överklockning.. själv kör jag alltid high leakage.

6. zugenerale

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

ok, har du klockat något med glitch? hur mycket vågar man för en rimlig prestandaökning? inställningar, voltage app?

7. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1.057

MINA ENHETER

omöjligt att säga nånting... det är trial and error som gäller.. jag har varit uppe i 1600mhz och sen helt magiskt sen några versioner tillbaka kan jag knappt köra 1200 mhz utan att det ballar ur.. nu kör jag inte överklockat alls just för att det är meningslöst för mig. Jag spelar inte spel och har således ingen som helst nytta av överklockningen. undervolt kan ju däremot vara intressant då det kan öka batteritiden ganska markant.

voltage control använder jag som app för det.

8. conny85

conny85 Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Som neddie skrev så har det med OC UV att göra..

Beskrivning : What is Leakage (LL,ML,HL) and what one should i use?
    Easy explanation: start with HL. If it allows you to OC how much you want, stay there. If not, move down until you get what you want.
    For people who want more: Well, we made different leakages because koflem couldn’t OC, and he felt left out, so he started compiling on his own, which gave Tk-Glitch the idea to make three different versions. They have to do with the differences in different phones. Take for example different phones run better with different OC/UV. The leakages are the same way. They adjust the int voltages, which is something not configureable (yet) in userspace, so we have to configure them that way when we build. That way both the voltages that you are used to (the ones controllable via voltage control) are tailored to your device, as is the int voltages (the ones only we can do). Most people have no idea, but there are dozens of variables that we play with to make so that all of you can OC and UV as much as possible with as much stability as possible. Some aren't device specific, some are. We are trying to make the best experience possible for a wide range in chip quality, therefore we make different leakages, as well as making the kernel configurable via voltage control. From a stability/performance standpoint, and by extension standpoint, there is only one leakage right for your device. Different leakages aren't better in some ways for you and worse in others, there is only one good one for your device. Sorry if that didn't make sense, I tried to make it as informative as possible without it being overwhelming.

Last edited: 29 november 2011
  9. zugenerale

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok, är egentligen inte heller så intresserad av överklockning om det ger sämre batteritid (vilket är rimligt) då jag sällan spelar själv. tänkte mest på flytet i vardagligt bruk. Fast det är ju iofs inte något problem för mig än så länge ändå.

10. dannovarius

dannovarius Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jo, jag hittade Elofs lathund och den var kanon! Mycket bra introduktion till ämnet. Dock baserades väl hans ROM-specifika tips på en ganska gammal sådan som även bara funkar på froyo?

Om man läser första inlägget förklarar det ganska tydligt hur man installerar CM7 men det förutsätter att man har rootat redan, jag testade Conny85:s metod igår men som jag skrev ovan tror jag inte att det "bet" riktigt. Vet inte vad som hände faktiskt. Det stod att man skulle ha telefonen i recovery mode, menas detta att man ska använda 3knappskombon för dowload mode? Kallas det andra läget som man kommer åt genom volumknapp uppåt alltså "recovery mode"? Då ska jag testa det.

11. dannovarius

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Nu har det kört sig ordentligt. Jag försökte använda denna guide Samsung Galaxy S: Full Update Guide - CyanogenMod Wiki för att roota och lägga in CM7 eftersom inget annat vill fungera. beejizzles tps var bra förutom att telefonen inte verkade hitta filen. Connys tips funkade inte heller då jag, som jag skrivit ovan, fick det där felmeddelandet.

Nu kan jag inte starta telefonen. Det kommer upp en symbol som föreställer en telefon och en pc med ett frågetecken mellan. Kan inte komma förbi det. Det var tredje försöket med en tredje metod som går halvvägs tills det inte fungerar. Jag fattar inte vad jag gör för fel! Med guiden som jag länkade till knappade jag in kommandot i kommandotolken och det gick bra tills jag fick ett felmeddelande att det inte gick att läsa zImage. Jag blir så deppad...

12. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1.057

MINA ENHETER

Om du är såpass osäker på det hela ska du inte mecka med det är lärdomen av detta ;) Det bör dock gå att ordna med att dra ur batteriet och sedan hålla in download-mode combon medans du pillar i batteriet igen. kanske funkar det tom att bara dra batteriet, sätta i det och sen köra combon.

när du hamnar i downloadmode så bör du flasha in nån basic stockrom igen så du är tebax på banan.

13. dannovarius

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Problemet är att jag gör allt rätt (vad jag kan lista ut i alla fall). Jag förstår alla steg men det är opåverkbara fel varje gång, som att filen inte ligger på plats, felmeddelanden mitt i inläsningen och sådant. Jag kommer ju fram men det är de automatiserade sakerna som inte fungerar. Jag kommer inte till recovery mode men väl till download mode. Något tips på en ROM som är stabil och inte kräver Root? Jag vet ju inte om jag har root eller inte eftersom ingen någonsin har skrivit om man kan se om man har rootacess på något sätt, jag kan ju inte tanka superuser nu direkt..

14. beejizzle

beejizzle Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Om du har fått igång ADB på datorn så skriv "adb reboot recovery" med telefonen ikopplad så kommer du till recoveryläget utan att hålla in knapparna, update.zip ska ligga i huvudkatalogen på det interna minneskortet. /sdcard/update.zip så om du kopplar in telefonen till datorn först så är det den första mappen som filen ska ligga i på det interna minneskortet. Vilken fil är det du inte hittade?

15. papinho

papinho Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

rekommenderas senaste nightly?

16. dannovarius

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

ADB? Vad är det?

Jag lade filen som Conny85 länkade till i sitt inlägg på sidan 140 i huvudmappen (jag vet vad root folder betyder) men när jag bläddrade i recoveryläget hittade jag ingen fil med rätt namn...

17. papinho

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Har nu fixat senaste nightly och överklockat till 1200mhz, några andra tips och trix för att få luren snabb och bra? undra dock vrf den laggar när man kör blood&glory på 1200....

18. Jovial

Jovial Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ja det tycker jag!

Kört med MIUI i någon månad tycker det är hur grymt som helst snabbt m.m men batteriet håller inte en hel dag och då använder jag den inte allt för mycket.

Testade ICS nu i en dag, sen lessnade jag på alla buggar och jag lyckades bricka telefonen 2 gånger innan jag fick fart på det.

Blev senaste nightly efter det, är inne på andra dagen med det nu. Har pratat mer i telefonen än jag normalt gör på en dag, skickat ett tiotal sms och lekt runt lite och har ca 70% batteri kvar! Det flyter på snabbt och har inte hittat något att klaga på ännu. Visst jag gillar upplägget på MIUI bättre men den är inte användarvänlig om man inte har tillgång till laddare under dagen.

19. -Henric

-Henric Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    349

MINA ENHETER

Less jag blir... kan sla vad att inte ens halften av alla Swedroidare faktiskt vet inneborden av vad en brickning ar...

*** Tapatalked ***

Tiny Turtle gillar detta.
  20. papinho

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

ics går knappat att använda...mycket buggig som sagt