Mycket underhållande att se vissa försök att bortförklara stora batterier. Jag håller helt med Blackstar här.
Att ha en SOT på t.ex 16 timmar vid full ljusstyrka innebär inte att man nödvändigt skall använda enheten så mycket på en dag utan för att ha marginaler, t.ex att man faktiskt kan använda den fyra timmar under fyra dagar plus standby innan laddaren åker i.
Naturligtvis har vi det här argumentet "men jag är ju aldrig så långt bortom laddningsmöjlighet så varför?" eller så kör man den om batteripackarna.
Vad som blir uppenbart är att ägare av enheter med "små" batterier (runt 3000 mAh) naturligtvis måste försöka vrida diskussionen till att det är "OK" eftersom det annars skulle kunna antyda en brist i t.ex den "perfekta" enheten. Varför ha 5000 mAh när det räcker med 3000 mAh?
Först när enheter har så bra batteritider att man inte behöver fundera över saken (d.v.s strömmen räcker till bra UTAN att man måste plugga i laddaren vid 10% på kvällen) kan vi börja tala om att nivån "tillräcklig" har nåtts. 16 timmar SOT med full ljusstyrka och hård användning är helt klart ett bra riktmärke.
Om det i framtiden kan klaras av med ett 2500 mAh-batteri är det naturligtvis bra (d.v.s om hårdvaran är extremt strömsnål) men med dagens teknik finns det ingen enhet med batterier i den storleksklassen som är "tillräckligt bra" i så mening att det blir "onödigt" med mer. Men det är klart, om ens favorittillverkare ger 3000 mAh "räcker" det naturligtvis.
Optimering ersätter inte batterier på 5000 mAh eller mer. Idealet är naturligtvis en väloptimerad strömsnål enhet med batteri i den storleksklassen.
Söker man "tunn och lätt" går det naturligtvis bra, dock faller argumentet direkt när man har med sig ett batteripack i fickan. Ett sådant plus 3000 mAh-enhet blir tyngre och klumpigare än en sak med 5000 mAh eller mer inbyggt.
Men det är klart, varför ha större batteri när det finns eluttag, laddare och batteripackar?
Förövrigt får jag påpeka att bl.a Samsung faktiskt har modeller med stora batterier (C9 Pro med 4000 mAh och Snapdragon 653 vilket är en utmärkt kombo).
Click to expand...