Diskussion: Dagens systemchip har gjort stora batterier överflödiga?

Diskussion i 'Allmänt' startad av flipp, 3 sept 2017.

1. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 727
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det handlar inte om att försvara en "perfekt enhet" som har 3000mAh, inte heller att försvara ens "favorittillverkare", naturligtvis är mer mAh bättre allt annat lika. Dock kräver stora batterier mer utrymme som i praktiken gör telefonen både tjockare och tyngre.Tidigare har jag tyckt att en tjockare och tyngre telefon med stort batteri varit motiverad för att den bättre batteritiden varit värt det men det senaste året har jag testat tillräckligt många lurar med "små" batterier för att ändra mig. Jag gillar inte att behöva stödladda under dagen så min gräns går vid en dags användning från morgon till sen kväll och då landar jag normalt från 2 till 6 timmar SOT beroende på omständigheter. För några år sedan fick man vara nöjd med 4 timmar SOT under en dag på en genomsnittlig Androidtelefon (ta Nexus 6 och 6P som exempel), idag kan man räkna med åtminstone 6 timmar. På natten kan man ju i princip alltid ladda telefonen när man sover så nyttan med att kunna använda telefonen flera dygn i sträck ser jag som liten även om det allt annat lika såklart är en fördel.

För övrigt gissar jag att du inte har något emot att släpa runt på ett batteripack då du flera gånger förespråkat att man kan ha en separat enhet för tethering istället för att köpa en smartphone med ett brett LTE-stöd. :D

Last edited: 4 sept 2017
    Finskpinne och Psicosis gillar detta.
  2. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 311
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Som jag jag nämner, mer batteri betyder bättre prestanda i telefonen, då dom måste förhålla sig till de watt som finns att tillgå, så det där med att att ha som mål att inte öka batteristorleken är inte en bra idé.
    Ofta ser jag tomrum i telefonen, bättre fylla ut detta tomrum med större batteri..

syntetiska batteri tester säger inte så mkt, för ofta använder man många appar samtidigt som ligger i bakgrunden, detta är inget som reflekteras i syntetiska tester, som oftast går ut på att spela en video ett visst antal timmar/minuter.

Syntetiska tester tar sällan hänsyn till hur mycket modemet drar för 4G/Wifi data, detta kan vara en enorm batteri slukar, så syntetiska batteri tester kan slänga sig i väggen, det är rena glädjesiffror , betydligt dystrare siffror i verkligheten, nu finns det ju säkert användare som använder sin telefon till mer enkla saker för dom kan de nog stämma, men är man multi tasker som mig så stämmer det inte alls.

Även komponenterna blir mer energi effektiva så dröjjer det länge innan "taket" är nått att man inte ska behöva mer prestanda tex, eller mer ljustyrka i skärmen, för vi är en bra bit på vägen innan en skärm ser lika rolig ut utomhus på sommaren som inomhus, för det krävs betydligt mer kräm, vilket skulle gå rent teoretiskt men då blir batteri tiden noll.

Jag har svårt att se hur man på något sätt ska förespråka att ha tomrum i telefonen ?
    allt tomrum i telefonen ska fyllas ut med batteri så enkelt är det.
    Vill du ha en liten telefon får du nöja dig med mindre batteri, köper du phablet ska det vara gigantiskt batteri, så enkelt är det, finns ingen ursäkt att snåla med det, därför jag inte köper note 8 som annars verkar få mkt rätt.

3. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 311
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja håller med dig där... handlar om att man ska få sinnesro.. man vill ha lite marginaler. Helst även om man glömmer ladda under natten.. eller om man är på någon weekend någonstanns..

Men det finns många scenarion där telefonen drar betydligt mer än vanligt.. tex är man ute och reser och använder mkt google maps osv..

Som sagt det handlar om att hitta den prefekta balansen om alla telefoner idag hade 10 000 mah så hade sannolikt processorn varit dubbelt så snabb som den är nu då man använder prestanda per watt principen även med ARM.

4. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 191

MINA ENHETER

än en gång, varför nöjer du dig med 10 000 mAh? det är fullt möjligt att bygga en telefon med 100 000 mAh, hur snabb skulle processorn vara då? eller varför inte slå till på en telefon med 1 000 000 mAh! den processorn måste ju enligt din logik vara snabb nog att ersätta en cray.

5. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 311
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    En mobil telefon med så stort batteri blir en riktigt stor tegelsten. Största idag är väl runt 6000 mah.

Men ny batteri teknologi ligger nog inte allt för långt borta som kommer revolutionera mobila enheter . Men när dröjja några år.

6. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 727
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Packar du komponenterna för tight ökar risken för överhettning. En stort batteri gör även telefonen tyngre vilket för många är en nackdel. En tung telefon kanske känns mer gedigen men med tiden uppskattar man att slippa träningsvärk i handleden.

Kristy gillar detta.
  7. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 311
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag personligen föredrar att hålla något rejält i handen... Ligger mer stadigt i handen vilket känns svårare att tappa än en lätt flimsy sak. Så tar gärna en lite tyngre telefon med mer kräm ön massab tomrum. Men ja enligt rimligare gränser så klart.

8. cobben

cobben Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 207
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Läste för några år sedan att med nuvarande utveckling, om några år skulle det amerikanska militära bara ha råd att köpa in ett (1) enda stridsflygplan - men det stridsflygplanet skulle vara ett riktigt dunderverktyg, på alla sätt, förstås.

Med nuvarande utveckling på mobiler, om några år kommer en enda mobil att kunna monopolisera via carrier aggregation hela mobilnätet i hela Stockholm.

Och kräva kanske ett mindre vattenkraftverk för sin elförsörjning?

heh-heh!

9. AVR4000

AVR4000 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Ta fram en enhet med 6,44-8-tumsskärm och fullständigt LTE-stöd (och då vill jag även kunna använda AT&T och T-Mobile ibland) i Sverige så vore det trevligt. Om den enheten finns skall jag absolut överväga den.

Du har uppenbarligen inte förstått det där med att MiFi/tethering kommer in i de fall det helt enkelt saknas enheter med "band X" OCH övriga egenskaper man vill ha i ett och samma paket. För min del är definitivt inte 5-6-tumsskärm ett hållbart alternativ, således uppstår behovet av kompromisser.

På batterifronten kan jag enbart konstatera att "liten och tunn" med "litet batteri" är något jag testat och det ständiga behovet av laddning är irriterande. Först när enheten klarar avsevärt längre tid utan laddning och med skärmen på full ljusstyrka och hård användning av t.ex GPS blir det bra.

I princip handlar det om att kunna använda enheten UTAN att behöva fundera på strömsparande åtgärder (dra ned ljusstyrkan på skärmen etc) eller att batteripacket måste med p.g.a bristande laddningsmöjligheter.

6 timmars SOT har jag haft enheter som klarar och det är för lite.

Viktmässigt har jag inte några problem med en 210-220 gramsenhet och ser inget behov av att offra skärmstorlek och batteristorlek bara för att komma ner runt 120-150 gram.

I valet mellan 210 gram och 12 timmars SOT eller 150 gram och 6 timmars SOT vinner det förstnämnda överlägset varje gång.

Det är ju dock bra för de som gillar små och lätta enheter att det finns tillverkare som erbjuder detta.

10. AVR4000

AVR4000 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    När inträffar den träningsvärken? Har kört smartphone runt 210 gram ett antal år och inte haft några problem med vikten och ergonomin.

Får man träningsvärk av 210 gram är det kanske inte enheten som är problemet (i.o.f finns det ju en tråd i detta forum där det talas om skillnaden mellan 202 och 212 gram som varande något som ger träningsvärk i det ena fallet men inte det andra...).;)

En gång i tiden sades det att 178 gram smartphone gav "träningsvärk" men inte ens det gav mig några som helst problem (det var när 95-grammare var i ropet). Å andra sidan rådde hysterisk mätning av vikt på den tiden, att gå från 95 till 115 gram var ju totalt omöjligt då (enligt en del).

11. Brokenarrow

Brokenarrow Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Det är tyvärr det som hänt med laptops, för varje ny gen av CPUer har dom blivit mindre och fått mindre batteri (så datorerna för lika dålig batteritid varje år).

Något jag inte önskar på en mobil, laddar min varje dag och det sliter på batteri och USB kontakten i telefonen rejält.

Vet min Samsung s3 (innan custom). Höll i 2/3 dagar är enligt mig minimum. Är skönt att slippa ladda mobilen på natten.

Så att behålla 3000+ med strömsnåla delar är bättre än att priotera att mobilen håller i 8 timmar max. En dag är för dåligt och hoppas på större och bättre batterier i mobilerna inte tvärt om.

Kristy gillar detta.