Dags att överge Telenor??

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Nerre, 3 jul 2012.

1. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Messa Mera hade väl aldrig obegränsad surf om man inte samtidigt köpte för 69 spänn? Och den kan man fortfarande köpa.

2. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det är precis som förut med Messa Mera. Tankade du inte efter 30 dagar så föll du tillbaka till Bas, blev av med alla kvarstående fria SMS etc. MEN, potten är kvar och så drog de 69 spänn från den så man fick fri surf.

3. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 370
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hade du läst lite vad Nerre hade skrivit så hade du nog sett vad det spelar för roll, i detta fallet :)

4. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Ojdå jo det stämmer missade det :o

5. Playstation

Playstation Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Fri är det bästa / billigaste kontantkortet. Tro mig, jag har räknat på allt (Se mina tidigare trådar gällande hur dyrt comviq blivit)

"Messa Mera hade väl aldrig obegränsad surf om man inte samtidigt köpte för 69 spänn? Och den kan man fortfarande köpa. "

Exakt. Tanka för 150 och dra av 69 så är det exakt som innan. Du borde kanske ha läst innan ud började klaga, faktiskt.

6. MaXmeOliver

MaXmeOliver Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    Messa Mera (och alla andra Telenors kontantkort) hade fri surf.

7. Playstation

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Fast där har du fel - för obegränsat fick man slanta 69;- / 30 dagars period , förutom de för 300+, jag märkte det själv först igår dock när jag försökte hitta info om omläggningen idag.

Sak samma - Vi talar om vad som finns idag, och då är Fri det "bästa" du kan ha. Jämför med Tele2 och du kommer kräkas, tyvärr, för Tele2/Comviq var mycket bra tidigare.

8. MaXmeOliver

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Jag betalade ingenting och betalar ingenting på min nuvarande laddning för fri surf. Jag kan inte ens lägga till mobilsurf som tjänst.

9. Playstation

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Fast har du bara laddat 150;- på en 30 dagars period, eller flera?
    Man kan inte lägga till det via deras site - men - om man ringer in kunde de dra 69 från saldot. Läser man reklamen " ALLTID MED FRI SURF " så framgår det med, om än något otydligt.

Jag laddade alltid för 300 - så jag vet inte, men för min sambo som körde 150 så blev det direkt debitering, fast jag vet faktiskt inte hur mycket, de räckte dock i typ 20 dagar, sedan försvann surfen.

10. MaXmeOliver

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Jag laddade 150 varje månad, och fick fri surf.

11. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Då blev jag blåst då som laddade för 150 och fick draget 69 spänn för fri surf?

Sen undrar jag ju hur Telenor tänkt spärra internet-delning...? Jag kan inte se hur man tekniskt kan skilja på trafik som kommer direkt från telefonen och trafik som kommer från en annan enhet? Särskilt inte om man börjar köra VPN... de ser ju inget av trafiken inuti ett VPN, kommer de att spärra VPN helt då alltså?

Last edited: 3 jul 2012
  12. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Jag hade inte Messa mera. Jag hade ett enkelt kontantkort som jag fyllde på efter behov. Sedan så hade jag en tjänst hos Telenor som drog 69 kr/månad från kontantkortet för fri mobilsurf upp till 1 Mbit/s.

13. Stennan

Stennan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Dom körde väl med någon deal, ladda under sommaren och få fri surf en månad oavsett laddningsbelopp, tidigare behövde man ladda minst 150 kr för att få fri surf.

14. YEAH

YEAH Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Där har DU fel, senaste halvåret var det en "kampanj" där du fick fri surf om du laddade med 150 kronor eller mer på messa mera. Om de nu var så elaka att de ändå fortsatte och drog 69 kronor på de personer som missat detta, men startat sitt "surfabbonemang" i höstas eller något vet jag inte.

Men jag är nöjd, trodde först att fri var betydligt sämre. men det verkar vara det bästa alternativet idag (och då räknar jag även med abbonemang)

jag har vid många tillfällen använt min mobil (med messa mera) som modem till datorn, fungerat utmärkt även det.

15. ViLANDER

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Jag har nu räknat och det lönar sig för mig att skaffa ett abonnemang alà Pott med Surf 249. Mycket bättre än att lägga 150 kr/mån för begränsad surf (kontantkort) eller 300 kr/mån obegränsad surf (kontantkort).

Lite skillnad mot förut då jag endast la ut 500 kronor per halvår till mitt kontantkort och så varade det så länge också. Jag förlorar på alla alternativ, oavsett operatör eller abonnemang.

16. YEAH

YEAH Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Visa gärna hur du räknat.

17. ViLANDER

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Nuvarande deal/år:

500 kr/halvår + 500 kr/halvår = 1000 kr/år.

De drar totalt per år 828 (69 * 12) kronor för mobilsurf. 172 kronor återstår. Jag ringer kanske två/tre samtal per månad och skickar kanske fem, tio SMS per månad.

Obegränsad surf upp till 1 Mbit/s.

Telenor Fri 150 kr/mån-deal:

150 kr/mån * 12 = 1800 kr/år. Förlorar 800 kronor på dealen. Dessutom är mobilsurfen begränsad till 0,5 GB. Jag går inte bara back pengamässigt utan även "surfmässigt".

Telenor Fri 300 kr/mån-deal:

300 kr/mån * 12 = 3600 kr/år. Jag går back 2600 kronor. Här är dock inte mobilsurfen begränsad. Jag går bara back pengamässigt.

Pott med Surf 249-abonnemang:

250 kr/mån * 12 = 3000 kr/år. Då får jag 16 Mbit/s (uppgradering alltså), internetdelning och obegränsad surf. Förlorar 2000 kronor men tjänar jämfört med motsvarande Fri 300 kronor-alternativet, 600 kronor.

Pott med Surf 149-abonnemang:

150 kr/mån * 12 = 1800 kr/år. Då får jag 1 Mbit/s (ingen uppgradering), ingen internetdelning och obegränsad surf. Förlorar 800 kronor, men har ingen begränsning.

Med andra ord, de mest lämpade alternativen för mig som tidigare kontantkortinnehavare, är de två sista alternativen. Kontantkort har således blivit helt värdelöst för mina behov.

Förtydligande; jag ska och vill heller aldrig någonsin ha en begränsning vid ett visst antal GB som jag uppnått.

18. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Visst, det är mig veterligen enbart Telenor som har "obegränsad" surf (till skillnad från andra operatörer bromsar de efter 15GB och de bromsar till 0,5GBit/s och inte till 64 kbit som alla andra gör). Men rent tekniskt uppfyller *ingen* detta krav vad jag har kunnat hitta? (Med de villkor som gäller för abonnemang som kan tecknas idag)

EDIT: Noterade att Telenors definition på "extrem användning" märkligt nog varierar beroende på hur dyrt abonnemang man väljer... Så de tillämpar likadana begränsningar som alla andra, dock högre (med 100GB på de dyraste abonnemangen).

19. YEAH

YEAH Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vad är det som hindrar dig att göra samma sak? Kör på 150 kronors Fri, och sedan obegränsad surf för 69 kronor per månad. Enda skillnaden mot förut bör vara att du nu kommer kunna göra flera samtal för samma 1000 kronor.

20. ViLANDER

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Men jag måste fortfarande fylla på 150 kronor per månad? Sedan plus de 69 kronorna/månad över hela året blir totalt sett över 2000 kronor. Då kan jag lika gärna ta abonnemanget på 149 kronor/mån.