Dålig batteritid

Discussion in 'Nexus One - Allmänt' started by plowk, Feb 25, 2010.

1. Barilla

Barilla Bannlyst Bannlyst

MINA ENHETER

Sämsta tipset någonsin, detta sätt drar mer batteri och slöar ner telefonen.

2. Dreas

Dreas Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Eee va? Hur skulle task killer kunna dra något ifall du även dödar den?

3. Manne_1

Manne_1 Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag kör också Advanced Task Killer. Ganska mys, man kan ju döda den samtidigt som man dödar de andra programmen.

4. falkinski

falkinski Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Ni måste læsa igenom hela trådarna grabbar! Det står minst en post i varje att man ska låta Android sjælv ta hand om resursførdelningen då telefonen inte ær Windows utan frigør minne sjælv vid behov. Lær man inte inte telefon detta utan dødar helt random kommer telefonen bli trøgare/långsammare plus eventuellt dra mer batteri då den inte kan optimera sjælv.

5. bouli

bouli Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

I någon av de andra trådarna nämns också att laddning via AC-adapter inte bara går snabbare, utan även får batteriet att räcka avsevärt mycket längre än vid laddning via USB. Jag har inte kunnat testa det själv, men hoppas på att få den adapter jag beställt idag.
    Någon annan som kan bekräfta eller dementera?

6. falkinski

MINA ENHETER

Jag har en laddare till en Hero, alltså en sån adapter dær man kopplar in usbkabeln, vanlig kontakt till strømuttag. Funkar det att anvænda med min N1?

7. peppelorum

peppelorum Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Batteritiden har väldigt lite att göra med mängden tillgängligt minne, det som avgör är hur många (eller faktiskt inte ens hur många) och hur mycket CPU/GPU som processerna använder sig av. Har man t ex Facebook, Newsrob, Gmail, Email, Ebuddy, Astrid m fl igång i bakgrunden och de kör sync via background data så är det solklart att de tillsammans kommer att väcka wi-fi eller annat oftare.

Så, färre applikationer (eller stäng av all form av autosync) ger längre batteritid skulle jag säga.

8. pacman

pacman Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Den laddar definitivt snabbare och därmed blir den klar snabbare och därmed så hinner den ofta ladda de 2 sista procenten som är mycket viktiga för batteritiden. Blir batteriet "bättre" laddat? Nej, men det tar mycket mer än dubbla tiden att ladda batteriet med halva strömmen...

9. falkinski

MINA ENHETER

Så døda fler apps manuellt > mer batteritid men trøgare telefon?

10. peppelorum

peppelorum Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Varför skulle telefonen bli trögare för att du manuellt dödar processer?

11. falkinski

MINA ENHETER

Som sagt tidigare bygger Android på Linux som anvænder en annan form av resurshantering nær minnet børjar ta slut. Istællet før att ha massa ram ledigt som inte anvænds kan detta cachas upp och på så sætt snabba upp systemet. Nær minnet ær fullt i Android, och ett nytt program behøver minne, væljer Android att avsluta ett program den menar inte behøver minne længre. Att sjælv gå in och døda appar før att man tycker att telefonen blir seg førstør dærfør denna upplærningsprocess før telefonen då denna funktionen ær dynamisk och lær sig ens anvændarmøster. Så har jag iaf uppfattat det.
    Min Hero var aldrig trøg, kanske laggade till då och då nær jag multitaskade med Spotify, men efter 1-2 sek fløt allt på perfekt som vanligt.

12. noShame

noShame Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Ni som har 80% efter 10-12 timmar eller 50% efter 24, kan ni beskriva användningen av telefonen då? Mest idlar eller?

Har aldrig fått min att hålla så länge, när det närmar sig 20 timmar är batteriet oftast i orange zonen ~20%

Wifi är oftast på, hemma och i skolan. GPS nästan aldrig. Enl spareparts är det inte något program som drar speciellt mkt, men oftast är wake time högre än screen time vilket bekymrar mig lite. Väder, twitter och liknande aktiviteter är inställda på 3-4h uppdateringsfrekvens. Tyvärr kan mailklienten max ställas in på 1h vilket är dumt. Ingen IM eller liknande som alltid ligger och tuggar. Skärmen är inställd på 28% ljusstyrka.

Några kortare samtal, några sms, lite surf/lek med mobilen och batteriet slutar på kanske 40% efter 10-12h. Jag kan tänka mig att den skulle ligga på 50% efter 24h om den låg i fickan och idlade 90% av tiden men det är ju inte meningen.

Hur använder ni era telefoner, kan ni beskriva lite vilka funktioner hur mycket osv så man har en referenspunkt att jämföra med.

13. jonaz

jonaz Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

jag skulle gissa på att jag kanske har 15-30 min samtal. 2-3 sms + svara på dom. 5 mail + läsa dom. 10 min webläsar surf. wlan gps alltid på.

brukar ha 50% kvar efter 24h.

14. Dylan

Dylan Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Min drar väldigt mycket i idle, efter 1h i endast standby hade jag 83% kvar i morse. Dock drar den mycket mindre vid krävande grejor som gps eller WiFi än vad min htc tytn gjorde. Antar att det är onlinewidgetarna som drar mycket i standby.

15. jonaz

jonaz Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Dom enda "online" widgetar jag har igång är snowweater och facebook. Och jag tror bara dom hämtar data när man väcker telefonen.

16. pacman

pacman Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Det har du nog rätt i. SR player, RSS-läsare, IP-telefoni, Snowstorm osv har jag igång, emn man måste se till att ha vettiga uppdateringsfrekvenser och vettig övrig konfiguration. Exempelvis så går jag via Google Reader med RSS (NewsRob) för att det drar mindre ström än att läsa RSSerna direkt från källan...

Planering och övervakning (efter varje ny app som införs) är hemligheten...
    ...kasta ut de apps som inte håller måttet...

17. falkinski

MINA ENHETER

12h 16m 32s since unplugged, 62 % remaining

display 31 %
    cell standby 23
    phone idle 21 %
    voice calls 12 %
    spotify 5 %
    android system 5 %

ær det normalt?

18. GriZzm0

GriZzm0 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag testade batteritiden lite idag. Jobbar i en frys där det är -27 grader och batteri går väl åt snabbare om det är kallare. Jag har iofs mobilen innanför både jacka och tjocktröja men den blir rätt kall ändå.

Drog ut sladden igår innan jag gick och la mig. 8 timmar senare hade jag 95% batteri kvar. 11:25 drog jag igång musik och hade musiken igång tills 20:00. På rasterna satt jag och spela hela tiden för att draina så mycket batteri som möjligt. Vi har även väldigt dålig täckning på jobb vilket gör att mobilen söker 3G nät hela tiden. På vägen hem spelade jag även en del samt kollade runt lite på internet. Nu 21:40 har jag 26% batteri kvar.

20h 30m since unplugged
    Display 31%
    Cell Standby 27%
    Mediaserver 16%
    Phone Idle 13%
    Android system 7%
    Maps 2%
    Speed test 2%
    akmd 2%

19. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

De sista dagarna har något hänt. Ser inga bovar vare sig under settings eller i Spare Parts. Det måste nästan bero på den långa upp-tiden eftersom jag inte hittar något annat.

525 timmar "up time".

Laddare ur kl 8.50.

Ca 20 minuter användning under dagen. Synk avstängd efter ett par timmar. Display på lägsta nivån. WiFi igång några minuter.

7% (!!!) kvar kl 19.35.

Det är inte ok så nu har jag startat om telefonen och så får vi se om det bättrar sig.

20. GriZzm0

GriZzm0 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Blev nyss lite chockad när jag såg detta...

2d 12h 12m 19s since unplugged och 22% batteri kvar! Har använt mobilen en hel del ändå.