Dålig kamera??

Diskussion i 'Galaxy S24 Ultra' startad av AmandaJoh, 11 februari 2024.

1. bertone_x19

bertone_x19 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

Ignorance is a bliss - kör kameran helt orörd, och är faktiskt ganska nöjd med resultaten. :cool:

paycheck, night77, kissidor och 3 andra gillar detta.
  2. zztop007

zztop007 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.590
    Operatör:
    nope
    Telefon:
    Alla jag har råd med

MINA ENHETER

Operatör:
    nope
    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Intressant att vad som borde vara en första version av gcam config ser bättre ut än stock. Även om det är en rätt "grått" motiv samt en komprimerad bild är det både mindre färgbrus och en skarpare bild med gcam när jag zoomar in på telefonen. Imponerande

Last edited: 27 februari 2024
    clajdo och Kristy gillar detta.
  3. Arn83

Arn83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57
    Vad är det för problem med kameran på s24 Ultra? Antar att samma problem i så fall finns på s23 Ultra som jag har idag. Är det rörelsefoton i mörker som är problemet? Finns det något sätt då att komma runt problemet med inställningar? Är det mindre kameraproblem med Google Pixel 8 Pro?

4. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3.569
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    S24 Ultra är precis som tidigare lurar från Samsung ganska långsam på att ta bilden. När du trycker på avtryckaren (särskilt många gånger på kort tid) kommer fotografierna inte se ut som sökaren när du tryckte. Detta kallas shutter lag och förutsatt att du använder 12MP-läget på Pixel 8 Pro så är den avsevärt mycket snabbare.

Ovanstående är bara ett problem för viss typ av fotografi med snabb rörelse. Tar du bilder på landskap eller stillastående objekt är det helt lugnt. Djur eller människor i rörelse blir däremot en utmaning.

Ett annat problem är att S24 Ultra är medioker i lågt ljus. Det blir brusigt och ser lågupplöst ut. Rörelse blir oskarp. Här är Pixel 8 Pro väldigt mycket bättre.

Samsung har fortfarande inte löst problemen med sin HDR-merge-algoritm, dvs när flera exponeringar slås ihop till en för att ge ett större dynamiskt omfång. Det triggar ibland en bugg som kan ge dubbelexponering - att en fågel i snabb rörelse blir flera fåglar. Objekt i snabb rörelse, även i perfekt ljus, kan se väldigt konstigt ut. Pixel 8 Pro har också problem med rörelse i bilder (en gammal Gcam-sjukdom) men den sköter sig klart bättre än S24 Ultra.

Sen har du nattläget som har en mycket aggressiv efterbearbetning med konstiga färger och överdriven HDR-effekt. Samt mycket aggressiv brusreducering som får allt att se plastigt ut. Ibland får natthimlen konstig bandningseffekt i nattläget, en bugg som hängt med sedan S23 Ultra och ej lösts. Här presterar Pixel 8 Pro mycket bättre.

Om kameran är viktig skulle jag inte tveka en sekund att köpa Pixel 8 Pro istället. Det är den överlag bästa kameran av alla Android-telefoner jag testat.

Arn83, spigen, Kristy och 1 annan gillar detta.
  5. zztop007

Mottagna gillanden:
    1.590
    Operatör:
    nope
    Telefon:
    Alla jag har råd med

MINA ENHETER

Operatör:
    nope
    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Skulle säga samma även om det var ett tag sedan jag hade en S23U. Senaste firmware sas hjälpa lite mot Ghosting, okänt om det verkligen landade hos oss. Annars är det primärt problem med att DNG från expert Raw inte kan öppnas i vissa program samt i de program som fungerar exempelvis Lightroom fungerar inte profilen vilket ger överexponering. Utöver det är nattbilder för ljusa (personlig smak) och har lite skakig vitbalans.

Synd att Samsung inte kopierar möjligheten att ställa in önskad atmosfär i bilden som ex. Apple eller numer även Xiaomi.

Är det först och främst kameran man är ute efter skulle jag välja Pixel alla dagar i veckan. Sedan är S24U bra på många andra sätt.

Last edited: 17 mars 2024
    Arn83 och Kristy gillar detta.
  6. Arn83

Arn83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57
    Tack för bra beskrivningar. Har haft både s22u och s23u så nästa mobil får bli en pixel. Såg även på dxomark att kameran fick högre betyg

zztop007 gillar detta.
  7. Arn83

Arn83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57
    Kom på en liten följdfråga. Kollade mina inomhus bilder tagna med s23 Ultra och slutartiden när det är svag belysning ( inget betydande ljus från fönstren utan enbart lampor tända) ligger oftast på 1/25s, vissa gånger lite kortare slutar tid på 1/50 eller 1/100 men oftast 1/25. Är pixel 8 Pro annorlunda i detta avseendet? Smart vore om telefonen själv kunde förstå att det är ett barn som rör sig och därför korta ned slutartiden.

I min Samsung s23 Ultra finns ingen som helst inställning som minskar slutartiden. Tidigare när digitalkameror var på tapeten så fanns det ofta ett sportläge som automatiskt valde kortare slutartider om den märkte att något objekt rörde sig. Tveksamt om någon sådan AI funktion finns i s23 Ultra.

Hur är det då med Pixel 8 Pro i detta avseende? Är det liknande slutartider med mindre shutter lag eller är slutartiderna kortare? Detta kommer dock till priset av mer brus så optimalt är om kameran kan känna igen om den har ett rörligt motiv framför sig eller en statisk bild av ett landskap etc. Med dagens intelligenta mobiler borde detta ju vara busenkelt

Kristy, flipp och Egil gillar detta.
  8. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3.569
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Problemet är huvudsensorn i S23/S24 Ultra. Den mäter 1/1.3" på ytan och har hela 200 miljoner pixlar, vilket ger en individuell pixelstorlek på ynka 0.6µm. Pixel 8 Pro har en 1/1.31" stor sensor (dvs ungefär exakt lika stor som S24 Ultra) men betydligt större pixlar på 1.2µm då den endast har 50 miljoner pixlar. iPhone 15 Pro Max har ännu större pixelstorlek då sensorn är större än både S24 Ultra och Pixel 8 Pro och antalet pixlar är begränsat till 48 miljoner.

För att komma runt att de små pixlarna har relativt mediokra ljusegenskaper använder Samsung en teknik som heter pixel binning. De tar en grupp på 16 pixlar och slår ihop informationen i dessa till en pixel så att den slutgiltiga bildfilen landar på 12.5MP istället för 200. Det är inget fel på den här metoden, men det ställs mycket högra krav på ISP (bildprocessorn) och kameramjukvaran för att ge ett bra slutresultat.

Mina observationer stämmer med dina. Samsungs approach ger generellt betydligt längre slutartider än konkurrenterna vid samma scenario, troligen för att de försöker minimera brusnivåerna som blir riktigt hemska på denna 200MP-sensor om högre ISO-värden måste användas för att få kortare slutartid.

Det känns som att Samsung har gjort det svårare för sig än de behöver. De mest högpresterande sensorerna på marknaden är sällan mer än 50MP. Inte ens de mest professionella DSLR-kamerorna har över 50MP (undantaget Hasseblad för sexsiffriga belopp). Men vad gör man inte för att kunna skryta med en "fyra gånger bättre kamera än konkurrenterna"...

Timpppa, Kristy, Arn83 och 1 annan gillar detta.
  9. Arn83

Arn83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57
    "Samsungs approach ger generellt betydligt längre slutartider än konkurrenterna vid samma scenario, troligen för att de försöker minimera brusnivåerna som blir riktigt hemska på denna 200MP-sensor om högre ISO-värden måste användas för att få kortare slutartid."

Det låter som en rimlig förklaring.

Förr i tiden när digitalkameror var på tapeten brukade tester analysera hur bra bilder kamerorna tog på olika ISO tal men detta är ingenting som längre kontrolleras. Bilder tagna med iso-värden på exempelvis 1600 på s23 Ultra ser ganska skarpa och brusfria ut när jag kollar dem på mobilens högupplösta skärm. Naturligtvis kan andra kameror presterade bättre. Denna typ av tester ingår dock inte i gsmarena och dxomark. Där tas enbart foton på statiska scener när man testar nattfotografering. Där är det mest bildbearbetning som styr resultatet eftersom mobilen tar ett stort antal foton och fogar samman till ett foto.

10. zztop007

Mottagna gillanden:
    1.590
    Operatör:
    nope
    Telefon:
    Alla jag har råd med

MINA ENHETER

Operatör:
    nope
    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Nedan är GSMArena jämförelse mellan Pixel 8 Pro och S24 Ultra.
    Samma tema i övriga bilder de lagt upp, en telefon tar klart bättre bilder på natten som jag ser det.

Samsung Galaxy S24 Ultra vs. Google Pixel 8 Pro

Vilken bild ser bäst ut? A eller B

A:
    Skärmavbild 2024-03-21 kl. 14.39.26.png
    B:
    Skärmavbild 2024-03-21 kl. 14.39.17.png

11. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3.569
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Tänker inte avslöja vilken som är vilken, även om det är extremt tydligt i detta exempel.

Tyvärr går det ju inte att bedöma kvaliteten på bilder som är uppladdade till forumet, de är bara några hundra kilobyte och forumet komprimerar bort alla detaljer.

Det jag däremot kan säga är att B tveklöst ser mest realstisk ut. Jag har själv ägt telefon A och känner igen hur den misslyckas med att på ett bra sätt maskera olika exponeringszoner när den gör sin HDR merge. Det syns tydligt som en svart skugga runt själva byggnaden som gör att bilden ser fejk ut.

Så, utan att kunna titta på bilden i full upplösning och därmed kunna bedöma detaljerna så skulle jag säga att B ser mest naturlig ut men A troligen har bäst kvalitet. A har också bättre färger och mindre av den klassiska gröna tinten som tillverkaren av B är känd för i sitt nattläge.

Skulle säga att båda bilderna har stora brister.

Kristy gillar detta.
  12. MultiMan

MultiMan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Pixel 7 Pro och då Google/GCAM har imponerande efterbehandling av bilderna i svåra scenarion. Jag tar massor av bilder på katter i närmast mörker. Det har hänt hundratals gånger att telefonen väljer slutartid på flera sekunder och mitt i exponeringen så börjar katten röra sig och jag har tänkt: Jaha. bara att kasta bilden. Men nej, på något sätt lyckas efterbehandlingen gång på gång välja en stillbild och få den riktigt skarp. Gränsar nästan till magiskt för mig faktiskt. Första telefoner jag hade som var på rätt väg var Huawei, men Pixel tog det till en helt ny nivå.

Ramboline och eastbound gillar detta.
  13. Arn83

Arn83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57
    Jag skulle säga oavgjort. Bättre HDR på den ena till priset av lite mer onaturliga färger. Beror helt och hållet på vilken scen som fotas och hur stort behovet av HDR är i den scenen. Med detta sagt har jag själv haft en del synpunkter på s23 Ultra och att färgerna hade kunnat vara mer realistiska

night77, Kristy och eastbound gillar detta.
  14. Arn83

Arn83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57
    Kanske aningen off topic men finns det fler här på forumet som har haft både s23 Ultra samt vanlig s23 eller s23 plus?

Vi har en av varje och jag tycker att en 23 Ultra har betydligt bättre bildkvalitet på huvudkameran. I bra dagsljus är kontrasten och exponeringen fenomenalt bra medan s23 plus ibland tar utmärkta bilder i dagsljus men ibland saknar den kontrasten och det dynamiska omfånget som finns i ultran. Bilder i motljus och svåra bild förhållanden blir också betydligt bättre på Ultra.

S23 plus har en 50mp sensor, något större Pixel storlek men det verkar som Ultra med dess något större sensor samt pixelbindningteknik och vad jag förstått något annorlunda variant på autofokus levererar betydligt bättre foton. Man kan säga att s23 Ultra tar fantastiska foton i dagsljus i 95 % av fallen medan motsvarande siffra ligger på 70 % på vanliga s23.

Är det fler som har haft båda varianterna och kan bekräfta att Ultra är bättre eller ska vanliga s23/s23 plus ta lika bra foton i dagsljus när det gäller kontrast och dynamiskt omfång samt förmåga att hantera motljus med mera?

15. zztop007

Mottagna gillanden:
    1.590
    Operatör:
    nope
    Telefon:
    Alla jag har råd med

MINA ENHETER

Operatör:
    nope
    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    S23 Plus har i sig en mindre sensor än S23 Ultra men större pixlar i sig pga. 50 vs 200. En killgissning är att en större sensor och en gissningsvis mer avancerad sensor (1-2 generationer senare?) spelar ut sin roll när förhållanden är optimala?

S23 Plus 50 MP, f/1.8, 24mm (wide), 1/1.56", 1.0µm, dual pixel PDAF, OIS
    200 MP, f/1.7, 24mm (wide), 1/1.3", 0.6µm, multi-directional PDAF, Laser AF, OIS

16. Arn83

Arn83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57
    Kollade just en youtube video som jämförde just dessa modeller och menade att bildkvaliteten var likvärdig men det stämmer inte med min uppfattning

zztop007 gillar detta.
  17. amaswe

amaswe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31