Dålig ljudkvalitet vid samtal - reperation?

Diskussion i 'Incredible S' startad av nook, 30 jun 2011.

1. DR_Gonzo

DR_Gonzo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu har jag ringt supporten två gånger och dom säger samma sak. Att en uppdatering håller på att "rullas ut". Enligt tjejen som jag pratade med sist så skickar servrarna ut 30,000 uppdateringar per dygn.

Jag skulle bara vänta tills mitt imei nummer "blev matchat" mot en server. Så skulle uppdateringen komma sa hon.

Jag tycker det låter som bullshit.

Är det någon som vet har man har för rättigheter att lämna tillbaka i detta läget?

Att prata i luren känns ju lite som en huvudfunktionerna. Lite som att köpa en bil som går på tre cylindrar och när man kommer tio verkstan så säger dom att man ska vänta på en reservdel som aldrig kommer. Men man kan u lyssna på radion så länge... Och elhissarna fungerar ju...

2. kochan10

kochan10 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Jag kollade reparationsstatus på anovos hemsida och...det står bara att senaste mjukvaran har ominstallerats och att mobilen skickades tillbaka. Jag kan slå vad om att de inte lyckades med att "återställa problem". Hela reparationsprocessen tog bara två dagar. Vi får se vad de säger på netonnet.

EDIT: hämtade mobilen igår och som sagts hade anovo-gubbar bara ominstallerat senaste mjukvaran, asså inte uppdaterat något. Jag har exakt likadan mjukvara som när jag lämnade in mobilen på service!!! Det är verkligen löjligt. Hur i helvete kan det hjälpa!?

Jag slog *#*#2432546#*#*, fick "checkin succeded" men jag har inte märkt att något installerats på min enhet. Det finns inte några tillgängliga uppdateringar för min mobil heller.

Last edited: 13 sept 2011
  3. kochan10

Mottagna gillanden:
    59
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Ominstallering av samma mjukvara har självklart INTE löst problemet (no shit ;) ) så jag var nyss tvungen att skicka om telefonen till service.

4. *Zalona*

*Zalona* Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har testat att bara låsa till 3G nätet och det har funkat hela tiden nu, mot det burkiga, att den plötsligt börjar eka osv, men däremot får jag ju andra ljud att telefonen börjar skrika som ett modem och fräsa och ha sig när jag ska ringa upp eller mitt under samtal.

Sen nu så avbryter den tvärt ofta, klickar direkt, om jag ringer upp, kan inte ringa ut alls ibland, det går inte, försöker gång på gång, ofta går det om jag startar om den, men sen får jag samma problem igen..

Och alla som ringer till mig kommer inte fram, oavsett när jag har den så den kan växla nät eller om den är låst till 3G nätet..

Känns också hopplöst, att kunna bli nådd och att kunna ringa ut är det viktigaste för mig.. nu kan jag ibland inget avdera..

Jag sa till HTC idag att jag hört att dom hade förlängt DOA tiden i vissa fall på dessa telefoner, men hon sa att dom inte gör det längre. min tid gick ut nu i fredags..

Jag har ju haft problem sen första dagen jag köpte den..

Jag vill knappt se åt telefonen snart.. får plocka fram min gamla N95:a snart..

Tjejen sa iaf att uppdateringen är på väg, 2.50 nånting ska den heta..
    men dom har ju sagt det så länge nu..

En fråga, HAR NÅGON här fått uppdateringen ännu?

5. *Zalona*

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ringde HTC igen nu, för sambon sökte på nätet och INGEN typ i hela världen har nämnt nåt om att dom fått ut nån 2.50, nån ny programvaruuppdatering alls..

Folk brukar ju vara snabba att nämna det, här eller nån annanstans..

HTC pratade nu om en version som heter 2.12 och inte 2.50... men versionsnumret borde väl inte gå neråt tycker vi, för 3st har idag + en annan tidigare har sagt 2.50.

Men ja, annars skulle uppdateringen komma ut.. så det var bara att vänta på den, eller så skulle jag skicka in telefonen och avhjälps inte felet så skulle jag skicka in den igen och igen, och sen blir den reklamerad och köpet hävs...

Ja, jag får väl nästan avvakta lite till då, men annars skicka in den.. :/

6. grief

grief Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    Oneplus 3

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 3
    Telefon 2:
    Motorola Lumia 640 LTE
    Telefon 3:
    SGS3
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact 611
    Platta 2:
    iPad 2 3G
    Tror Anovo kvävts utan alla defekta Incredible S - modellen vi i butik bara avskyr...

7. *Zalona*

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jo, den modellen måste ju bara fått massor med skit alltså, och så alla butiker som måste fixa med att skicka iväg dom ständigt. Jag lider med er..

Sambon har en Sensation, lyckas jag nån gång få så köpet blir reklamerat (OM jag behöver skicka in den 3ggr) så ska jag höra om jag kan lägga till pengar och köpa en sån istället..

Trivs du bra med din Sensation? sambon har inte haft några problem..

8. kochan10

Mottagna gillanden:
    59
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Hade det varit ett mjukvarurelaterat fel hade alla modeler som kör RUU WWE (asså alla i Sverige och de flesta i Väst Europa) haft ett likadant problem men så inte är fallet här. Problemet är alltså hårdvarurelaterat och ingen uppdatering kommer att fixa det! Jag vet inte vad de på anovo gör men självklart inte det rätta. På netonnet säger de däremot att de aldrig hört om vårt "lilla" problem med is.

Last edited: 14 sept 2011
  9. Jeeks

Jeeks Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har samma problem och jag har också ett annat problem, trots att jag har teckning ibland kan jag inte ringa, jag kan inte skicka SMS heller. Helt plötsligt efter ett tag löser det sig själv och jag klarar ring och SMS:a.

Jag har också ett problem med skärmen där det finns ett litet område det beter sig som det är nedtryckt på skärmen, när jag öppnar app drawer:n sär få startas några appar automatiskt.

Jag skickade den till Anovo för att Komplett gör sina service där och fick veta att den är fukt skadad. Snart får jag den hemskickad igen, halvfungerande och ska betala för det. Dessutom varken garanti eller försäkring täcker den här sorten skadan. Jag kontaktade även HTC och fick samma svar.

10. surmac

surmac Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Fan vad less man blir när man läser att det är så många som har samma problem. Jag köpte min IncS precis när dom kom ut i våras från Telia. Men jag ringer många korta samtal så jag har inte tänkt så mycket på detta ekoproblem. När motparten klagade så har jag trott att det är någon form av nätproblem.
    I augusti så köpte jag en röd IncS till min sambo (från Elecroworld) och hon klagade ideligen på detta problem och då fick jag även själv höra det för första gången.

Nu är båda telefonerna inlämnade till service sedan två veckor, så det skall bli intressant att se vad som händer. :(

Last edited: 15 sept 2011
  11. ante_ante

ante_ante Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel Pro XL
    Men när detta ändå är ett sånt stort problem tycker man ju att HTC borde vara lite mer tillmötesgående, iställe för att bara säga att en uppdatering skall lösa problemen. Ska lämna in min också.

12. kochan10

Mottagna gillanden:
    59
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Det är skitsnack för att komma undan problem och svepa bort kunderna. Vad gäller fabrikationsfel är det reparation/återköp de enda rimliga lösningarna.

Men vad gör de på Anovo? Om de känner till problem så vf ominstallerar de bara mjukvaran och skickar mobilen tillbaka utan några kommentarer? Det känns som jä...la skämtet. Tycker de att kunderna är idioter?

Det är ett fall för konsumentverket, men seriöst.

Last edited: 15 sept 2011
  13. LenaWe

LenaWe Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jaa HTC är ju inte direkt snabba, trots att jag lyckats få igenom en reklamation och är lovad en utbytesenhet, så kan det ta upp till 3-4 veckor innan jag har den i hand??
    Har blivit lovad av Telenor, att om jag bara får en ny telefon i kartong, byter de gladeligen ut min telefon mot annat märke.
    Skulle tro att HTC i sin iver att vara med och konkurera med iPhone och Samsung, spottat ut sina telefoner utan att riktigt ha testat dem. En bekant köpte en Sensation men den va trasig redan vid leverans, så mitt förtroende för HTC är noll!!!!!!

14. ante_ante

Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel Pro XL
    Har återställt min nu så ska bli kul å höra vad MediaMarkt säger imorrn om reparation.

15. jojjas

jojjas Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Här kommer en fortsättning på mitt krångel med Incredible S, som började på sid1 i denna tråd:
    Ringde HTC den 20/6 och fick en DOA beviljad av dom genom att uppge serienumret. -"Det är lungt, skicka bara in den så blir den utbytt".
    Hos Anovo var det dock andra besked, Jag fick ett kostnadsförslag: "Skrotning eller retur utan åtgärd", alternativ att jag skickar in komplettering för DOA-ansökan. De fick då mitt inköpskvitto/faktura och gav sedan beskedet att enheten inte täcks av DOA! Mysko redan där... HTC säger en sak och Anovo en annan.
    Ärendet blir ett garantiärende och efter att Anovo väntat på reservdelar några dagar får jag äntligen tillbaks telefonen med ett utbytt mainboard i början av augusti. Dagen efter jag fått den har jag samma fel igen, tre gånger samma dag.
    Blir ilsken och ringer HTC för att få en förklaring... i det läget verkar de inte veta så mycket om felet, tjejen jag pratar med dribblar bort sig rejält. Hon säger först att det är ett hårdvarufel, jag kontrar med att jag fick mainboard utbytt vid reparation och felet kvarstår. Hon säger då att felet avhjälps med mjukvaruuppdatering och det slutar med att man ska både ska behöva hårdvaru- och mjukvaruuppgradering. Hon kan inte ge något besked om när mjukvaran ska komma. Detta var den 10/8.

Några dagar senare nämns den nya programvaran här i tråden och jag ringer till HTC varje vecka i fem veckors tid utan att få någon vidare klarhet i vad som händer och när programvaran faktiskt kommer.
    Jag konfronterar vid ett tillfälle HTC med det faktum att jag bytt mainboard och Anovo knappast har nyare programvara än vad jag kan få OTA - alltså ger det inget att jag skickar in den för Anovo kan inte göra bättre åtgärd vid reparation två. Supporten på HTC håller med i mitt påstående - alltså finns det ingen anledning för mig att vara utan telefonen 1-2 veckor för att få tillbaks den med samma fel.

Vid ett tillfälle blir jag ombedd att "checka in" telefonen men det hjälper inte. När jag ringer veckan därpå säger en annan supportmänniska att "checkin" inte har något med uppgraderingen att göra och att det inte påskyndar någon uppgradering.

Förra veckan (3,5 månad efter inköp och efter mer än fyra veckors väntan på programvara) kontaktar jag Dustin och ifrågasätter rimligheten i detta utdragna ärende. Får till svar att jag ska skicka in den för service. Jag påtalar då att Anovo mest troligt inte kan reparera felet eftersom de redan bytt mainboard och HTC säger att en mjukvara som löser problemet är på gång. Jag ifrågasätter också varför telefonen inte byttes ut på DOA när HTC sa det vid mitt första samtal med dom. Dustin lovar höra av sig men efter en vecka utan svar kontaktar jag dem igen och ber att få prata med samma person som redan är insatt i ärendet. Han är upptagen med blir ombedd att ringa upp. Ingen ringer och jag kontaktar Dustin igen dagen efter. Enligt Dustin så är Anovo "väldigt upptagna och svåra att nå".
    Nu blir jag sur och slår själv numret till Anovo och efter 55 minuter i kö får jag prata med en otroligt sympatiskt och trevlig person som inte verkar ha det minsta bråttom (vilket man kanske borde med 1h telefonkö).
    Min första fråga är: Varför beviljades inte DOA?
    Svar: Det hade gått mer än 30 dagar sedan inköp. Jag får väl skylla på HTC då, som uppenbarligen inte hade full koll när jag ringde första gången. Nu till det roliga: Enligt personen hos Anovo var telefonen köpt i mitten av februari, på min faktura står det ett datum i mitten av maj! Kom då på att IMEI byttes när Anovo bytte mainboard - kan det vara så att mitt nuvarande mainboard satt i en annan telefon som köptes i februari?! Personen pratade bort det och sa att han knappat fel när han sökte... nåja, det kan ju faktiskt ha varit så.
    Vidare får jag information att Anovo inte har någon som helst koll på vilken programvara de lägger in i telefonen, de hämtar bara hem den från en FTP hos HTC. HTC bestämmer vad som ska ligga på FTP:n.
    Han kan således inte svara på om min telefon får en programvara som löser problemet om jag skickar in den. Enligt personen på Anovo kan det faktiskt vara så att jag får en äldre version om HTC lagt en sån på FTP:n - fullt möjligt.
    Jag får också information att de mainboard som byts ut kommer direkt från HTC och kan ha ny revisioner som faktiskt åtgärdar felet. Jag fick dock bekräftat att så inte är fallet för Incredible S, någon ny revision av mainboard verkar inte finnas.

Om det nu varken finns hårdvara eller mjukvara som löser problemet, hur bra fungerar då de nyproducerade telefoner man kan köpa i en butik idag?

Vilken cirkus detta är... blir så less.

LenaWe gillar detta.
  16. LenaWe

LenaWe Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Skönt att höra att man inte är ensam om detta strul. Fick höra av min återförsäljare Telenor, att Anovo inte får göra några rep av HTC telefoner, utan måste skicka vidare till HTC.
    På min service status hos Anovo står det att "Produkten kommer att bytas ut mot en utbytesenhet som är beställd". Kul då att HTC support säger att det kan ta 3 veckor från att jag skickar in min trasiga telefon, till att jag har en ny :(

17. jojjas

jojjas Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

LenaWe: Går ditt ärende som en DOA eller som garantiservice? Alltså, är det ett utbyte inom de första veckorna eller har du haft telefonen ett tag och kanske haft den inne på service en tidigare sväng.

18. kochan10

Mottagna gillanden:
    59
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Några klausuler från Konsumentköplagen:

20 § Frågan om varan är felaktig skall bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när den avlämnas. Säljaren svarar för fel som har funnits vid denna tidpunkt, även om felet visar sig först senare.

20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.

29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.

Frågan är bara om man i så fall ska vända sig till återförsäljare eller direkt till producent.

19. kochan10

Mottagna gillanden:
    59
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    hehe i morse fyllde jag i en enkät angående HTC-kundtjänst. Eftersom jag är väldigt missnöjd med service så markerade jag nästan alla "väldigt missnöjd" svarsalternativ och lade till ganska omfattande kommentar där jag beskrev hur mycket jag var trött på den hela situationen dvs. felaktiga modeler, anovo service blablabla. Efter några timmar blev jag uppringd av en kille från HTC, som var ledsen och sade att de kände till problemet och att lösningen i form av....yes uppdateringen är på väg och det är bara att vänta. Jag svarade att det var konstigt och att jag inte trodde att det var ett mjukvarurelaterat fel. Han svarade i sin tur att han inte var någon teknik själv utan att han fått sådan officiell information om uppdateringen från ännu tuffare htc-nissar :)
    Om denna uppdatering däremot INTE kommer att fixa felet, ska jag återkomma till dem :)

Jag vet inte vad jag ska tänka nu.

20. ante_ante

Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel Pro XL
    Nu har jag varit på mediamarkt och lämnat in telefonen, inga problem även fast den är köpt på onoff. Beskrev problemet och ska skickas iväg. 2-4 veckor skulle det ta. En lång väntan framöver nu.