Dålig ljudkvalitet vid samtal - reperation?

Diskussion i 'Incredible S' startad av nook, 30 jun 2011.

1. jojjas

jojjas Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

kochan10: Jag gjorde precis samma sak för några veckor sedan, kryssade i "mycket missnöjd" på det mesta och blev också uppringd. :) Jag ansåg att HTC aldrig gav rätt information till mig utan ändrade sig hela tiden (först sw-fel, sen hw-fel å sen både och... osv). Den artige mannen försöket övertyga mig om att HTC faktiskt inte visste så mycket själva om felet i ett tidigt skede. Då tycker jag att dom kunde ha sagt det, istället för att påstå något annat.

kochan10 gillar detta.
  2. LenaWe

LenaWe Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

jojjas: Min telefon började krångla precis efter 1 mån, och har varit inne 2 gånger för service. Första gången bytte de ngt i telefonen, andra gången gjorde de ingenting och hänvisade till uppdatering som skulle komma. De hade haft telefonen inne ganska länge då, och skickar tillbaka den med samma fel. Så jag ringde HTC support och fick först prata med en dryg och otrevlig tjej, som senare kopplade bort mig när jag bad att få prata med hennes chef. Ringde upp igen och fick prata med en person som var hur trevlig som helst, och förklarade att jag borde lämna in om en reklamations ansökan. Där är jag nu, telefonen är inlämnad och när jag går in för att kolla min service status hos Anovo står det den 15/9 " Produkten kommer att bytas ut mot en utbytesenhet som är beställd" Hur lång tid ska det ta ? HTC Support svarar när jag frågar, att : " ärendet ska ändok gå gemon Anovo, och hela processen kan ta upp till 3 veckor" ?!

Kan tilläggas att jag från HTC har skriftligt på att reklamationen gått igenom.

3. jojjas

jojjas Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Har precis haft ett långt samtal med HTC support. Den jag pratade med först hade verkligen ingen koll alls på läget. Efter många turer med ihopblandade versionsnummer och IMEI fick jag tillslut prata med deras tekniker (2nd line support).

Han lät upplysa om följande:
    HTC godkände till en början alla felaktiga telefoner som DOA. HTC tror till en början att problemet bara finns i en viss batch (en enstaka produktionsserie) och ligger i hårdvaran. Efter ett tag insåg de att problemet ligger i mjukvaran och att det inte hjälper att byta ut telefonerna eller mainboards mot nya enheter (vilket ju folk i denna tråd fått erfara). De inser också att problemet finns i ALLA Incredible S som tillverkats (dock inte säkert att det uppträder i alla miljöer/nät). Från den 26 juni (eller juli, uppfattade inte) godtogs därför inga fler DOA och HTC började hacka ihop en mjukvarulösning för problemet. HTC Taiwan meddelade Sveriges support att ny programvara var på gång och detta även skulle meddelades till kunder. När programvaran 2.50.xxx.x faktiskt släpptes visste inte den jag pratade med idag. Själv så misstänker jag att den inte funnits ute så länge alls (eftersom den inte nått någon telefon än). Eftersom HTC hållit inne med information tidigare så kan jag inte ens vara säker på att programvaran ens är släppt idag... (!) ...vi märker väl.

Jag fick också besked om att ingen RUU (ROM Update Utility) med 2.50.xxx.x ännu är släppt till Anovo men HTC Sverige jobbar hårt för att få Taiwaneserna att släppa en sådan. Detta innebär med andra ord att Anovo definitivt inte kan laga detta fel i skrivande stund.

Man får reda på en hel del när man börjar gräva och vara enträgen. :P Jag är glad att jag vet mer, men vad hjälper det när felet inte kan avhjälpas?! Mitt ena alternativ är att skicka in telefonen till Anovo, få tillbaks den med samma fel, skicka in igen och få den utbytt (vilket tar ~3v). Helt oacceptabelt enligt mig... Fast mitt andra alternativ är att vänta på en programvara som inte har något leveransdatum. :mad:

LenaWe och kochan10 gillar detta.
  4. jojjas

jojjas Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Just det... fick också veta att sedan 1,5mån tillbaks finns det telefoner som inte har felet. De telefonerna borde alltså ha den nya programvaran i sig vilket då talar för att den faktiskt finns... Oklart dock om de fanns tillgängliga i Sverige för 1,5mån sedan eller om de började tillverkas för 1,5mån sedan (då lär det ju ta ett tag till de landar hos svenska återförsäljare).

5. kochan10

kochan10 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Tack för info! Det blir säkert bra om det verkligen är en programvara som är boven i dramat. Jag undrar bara hur det kommer att se ut med custom roms efter den långt avvaktade uppdateringen? Kommer de alltså byggas om för att inkludera de relevanta ändringarna?

6. ante_ante

ante_ante Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel Pro XL
    Min telefon har anlänt till Anovo idag, spännande att se hur länge det skall ta för dom. Tror jag läste 3 arbetsdagar på hemsidan.

7. surmac

surmac Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hmm tre arbetsdagar tror jag inte att du ska vänta dig. min lur har nu varit hos dom sedan den 6/9 dvs i mer än två veckor...:(

8. LenaWe

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jaa min har varit inne ett bra tag nu, Anovo fick in den till sig den 12/9, och fortfarande får jag beskedet att ny enhet är beställd, men inte kommit ..... blir gaaaaaaalen... :(

9. LenaWe

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Skulle inte tro det, de flesta har fått vänta 14 - 21 dagar, och det är för att Anovo skickar telefonerna till HTC för detta fel.:mad:

10. ante_ante

ante_ante Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel Pro XL
    Du har nog rätt, MM sa 2-4veckor så får väl räkna med det :P

11. aloe

aloe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Påtal om något annat finns det någon som mottagit den nya program version 2.50.. mycket snack och lite verkstad eller från htc

12. Wetterholm

Wetterholm Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Att det finns en uppdatering för detta är lika troligt som att HTC bryr sig överhuvudtaget om problemet.

13. LenaWe

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Statusen för mig hos Anovo lyder " Till Slutprov .....Godkänd reklamation "

Vad detta nu innebär

Last edited: 24 sept 2011
  14. Memphis

Memphis Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tjenare. Några nyheter kring detta?

Jag drabbades också av detta problem nu efter några veckors användning. Oerhört störande. :ehm: Lämnade in på service hos anovo för drygt en vecka sedan, men då verkar det ju enligt "jojjas" ovan som att anovo inte ens kan fixa detta utan får vänta tills nya bättre exemplar från Htc tillverkats och kommit till Sverige.

Går det att kräva en ny annan mobil, alt. ersättning hos sin återförsäljare, enligt konsumetköpslagen?

Mvh

Last edited: 25 sept 2011
  15. LenaWe

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Så här står det på Konsumentverkets hemsida:

Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?
    Om det är något fel på din vara kan du:
    •kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
    •kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
    •kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
    •häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
    •hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.

Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.

Det finns någon praxis som säger att säljaren har 3 försök på sig att avhjälpa felet. Men det måste vara samma fel, och inget nytt som uppstår efter låt säga 2 reparationer.

Min fick jag reklamerad efter 2:a lagningen då telefonen kom tillbaka med samma fel som den hade när jag lämnat in den.

Last edited: 25 sept 2011
    kochan10 och Memphis gillar detta.
  16. LenaWe

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Följande fråga och svar finns att läsa på Lawline.se, en jättebra sida där advokater svarar på frågor inom olika områden.

Hej det är så att jag har reklamerat min mobiltelefon 2 gånger pga fel på varan. Telefon företaget säger att man måste ha reklamerat 3 gånger för att man ska kunna få en ny mobil eller kunna häva köpet… Jag undrar om det stämmer och hur jag bör ta mig till väga. Är det verkligen så att mobilen måste reklameras 3 ggr för att man ska kunna få en ny, eller för att kunna häva köpet

Hej,

Tillämplig lag är konsumentköplagen (1990:932) https://lagen.nu/1990:932, såvida du köpt telefonen som privatperson. Lagen utgör ett lägsta skydd för konsument och är tvingande i så mån att avtalsvillkor till nackdel för konsumenten är utan verkan, 3§ KKL.

De primära påföljderna vid fel är avhjälpande eller omleverans. Säljaren har rätt att avhjälpa ett fel eller företa omleverans, trots att köparen kräver annan påföljd (t ex hävning), om det kan ske inom skälig tid och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen, 27§ KKL. Säljaren har vidare rätt att välja avhjälpande före omleverans när omleverans innebär en oskälig kostnad för säljaren, 26§ KKL.

Att säljaren har rätt till två avhjälpandeförsök är inget som direkt går att läsa ur lagtexten, utan är något som framkommit i allmänna reklamationsnämndens (ARN) praxis.
    Att du måste reklamera tre gånger innan du kan kräva att köpet hävs är således korrekt då säljaren i detta fall haft tillfälle att åtgärda felet vid de två första reklamationerna och vid tredje reklamationen är säljarens rätt att åtgärda felet alltså förbrukad om det är fråga om samma fel.
    I vissa fall kan fler än två reparationsförsök tillåtas, t ex om felet inte visat sig då varan är hos säljaren för åtgärd, eller om det är fråga om olika fel.

Memphis gillar detta.
  17. Memphis

Memphis Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag tackar så mycket för informativa och bra svar!

Då blir det att vänta och om de inte lyckas fixa det så blir det att skicka in den igen. Om det då ännu inte ordnat sig för andra gången så har jag alltså rätt att få en ny produkt, alt. ersättning eller häva köpet.

Återkommer.

Mvh

18. LenaWe

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

OMG kan fler saker gå fel !!! Nu har de av någon anledning skickat min nya telefon till Malmö ??? Jag bor för f*n i Stockholm!! Hur kan man göra detta misstag ?

19. surmac

surmac Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Lite uppdateringar på mina ärenden

Jag har som jag tidigare berättat två stycken IncS. Lämnade in båda för reklamation den 1/9.
    Den ena (sambons, Köpt hos Electroworld)av kom tillbaka från verkstad i fredags 23/9 efter ett samtal så kan jag konstatera att felet oförändrat kvarstår.
    Nummer två (inköpt hos telia) har jag inte sett röken av ännu. Jag kan se att anovo har emottagit den 7/9 men sedan har inget hänt.o_O

Jag skickade jag ett ganska omfattande brev till där jag frågade vad F-n som händer. Jag besparar er detta brev men tänkte att följande konversation kunde intressera er.
    ---------------------------
    Htc svar 1:
    Tack för att du kontaktar HTC

Dessvärre så har det på en del Incredible S telefoner uppkommit ett fel med dålig samtalskvalitet. HTC har gjort en uppgradering som är ute nu och kommer som ett erbjudande till telefonen. Den uppgraderingen ska avhjälpa samtalskvaliteten.

Se till att schemalagd sökning är ibockat på era telefoner och du kan också trycka på "sök nu", för att se om uppdateringen finns tillgänglig för dig för det ögonblicket. Finns den inte tillgänglig för dig just då, kan du försöka senare. Uppdateringen ska komma till dig automatiskt, men jag kan tyvärr inte säga exakt när den kommer.
    /Martin
    [Nordics Support (Tech)]
    -------------------------------------
    Mitt svar:
    Hej
    Jag tackar för återkopplingen. En OTA uppdatering som skall fixa detta, vad bra!
    Tillåt mig bara att vara en aning skeptisk, då detta är någonting som ni har sagt till era kunder sedan i slutet på juli. Finns ens denna uppdatering ute än? Min känsla är att det bara är något som ni säger i väntan på att HTC Taiwan skall lyckas få fram en ev uppdatering.

Varför har inte min ena telefon som kom från verkstad den 23 september 2011 fått denna uppdatering? Nog borde väl en auktoriserad verkstad ha fått denna uppdatering för att kunna lägga in den i kunders enheter.

Vilket programvarunummer kan jag vänta mig att denna uppdatering har? (Så att jag vet när jag har fått den)
    mvh XXX
    --------------------------------------------
    HTC svar 2
    Tack för att du kontaktar HTC

Uppdateringen har inte varit ute så länge. I skrivande stund ca. 4 veckor. Verkstaden har inte fått uppdateringen än och för att snabba på saker erbjuds därför uppdateringen som OTA. Det nya build numret blir 2.12.405.7.
    /Martin
    [Nordics Support (Tech)]
    ---------
    forts följer...

Last edited: 27 sept 2011
    Memphis gillar detta.
  20. kochan10

kochan10 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro