Dålig täckning hos alla, vad gör man?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av P_Alvefridh, 15 nov 2020.

  1. P_Alvefridh

    P_Alvefridh Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2020
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej
    Vi flyttade till vårt hus ca 10km utanför tätort i Skåne för snart 1 år sedan och vi har sen dess haft problem med att få bra mottagning på mobila bredbandet och telefoner. Vi har i dagsläget provat Telia, Telenor och Tre.

    Vi hade telenor när vi flyttade och hade verkligen noll täckning, både mobildata och samtal. Fick svar av den tekniska supporten att de inte kunde fixa en lösning och att vi skulle byta operatör.
    Har Telia via jobb och kunde enkelt konstatera att samtal fungerar sådär och mobildata ligger på 1-3 mbit/s. Ute som inne.
    Köpte ett Tre kontantkort och samtal fungerar bra, och mätte mobildata ca 10-20mbit/s.
    Okej, satsar på nytt abonnemang till alla telefoner och en 4g router med extern antenn, Huawei B-2368
    Allt kändes bra, med hastigheter mellan 10-30mbit/s över wifi. Men efter kl 16, då dippar hastigheten ner till 0,2-1 mbit/s :-(
    Supporten säger att deras mast i området är högt belastad och eftersom vi ligger dåligt till blir vi hårt drabbade när många användare är uppkopplade. Men någon åtgärd är inte planerad inom de närmaste 6 månaderna.

    Någon fiber får vi inte heller då Telia valde att lägga ner projektet och erbjuder 4g router istället, skulle kosta 7-8000kr utan någon direkt garanti på hastigheten.

    För någon månad sen kom en grävare och slet upp alla telestolparna och klippte kopparlinan så den är helt borta nu.

    Har inte provat Tele2, men dom delar 4g med Telenor och som jag tidigare nämnt fungerade det inte alls.

    Vad kan jag göra?
    Finns det någon operatör jag missat?
    Eller ska jag kontakta någon annan för hjälp?

    Tack på förhand :-)
     
    Last edited: 15 nov 2020
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 282
    Mottagna gillanden:
    7 022
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Nu vet jag inte vilka hastigheter eller datamängder du behöver men Net1 finns ju också som alternativ. Har bättre täckning än de flesta men lägre hastigheter:
    Våra tjänster | Net1
     
  3. FarmerJoe

    FarmerJoe Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    1 132
    Mottagna gillanden:
    559

    MINA ENHETER

    Trist läge!

    Följer en del jänkare på YT som bland annat rör sig utanför städerna med exempelvis Jeepar lr skåpbilar.

    De använder någon slags signalförstärkare som helt enkelt tar den mottagning som finns och förstärker den, t ex om man har 1 pinne i mottagning så får man tydligen via denna grej säg 4 istället.

    WeBoost heter den jag minns, borde finnas motsvarande på Svenska marknaden kanske?
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 321
    Mottagna gillanden:
    17 799
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag skulle fortfarande testa Tele2, men välj att använda 3G. 3G delar inte Tele2 med Telenor, däremot med Telia.
     
    katho gillar detta.
  5. P_Alvefridh

    P_Alvefridh Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2020
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0
    Telia har jag på jobbtelefonen och den får för stunden ingen kontakt alls på 3g eller 4g
     
  6. P_Alvefridh

    P_Alvefridh Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2020
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack, ska kolla detta med dom imorgon.
    Men på täckningskartan verkar det inte lovande, endast bas i ett stort område hos oss.
     
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jobbigt läge du sitter i. Är det en riktantenn du har eller den med en cylinderformad typ fasadantenn? Antar att du testat att flytta på antennen för att se om resultatet kan bli bättre?

    Det finns ingen mening med att testa Tele2. De delar 4G med Telenor och 3G med Telia. Det kommer alltså inte att fungera bättre än Telenor eller Telia.

    Du har ju pratat med 3, har de sagt att det finns någon annan site som kanske skulle kunna fungera bättre för dig? Lite beroende på vilken router du har så går det att låsa mot en specifik site och frekvens.

    Net1, som redan nämnts, kan ju vara ett alternativ. Dock är det ju ganska begränsat - men de skulle ju kunna ge en stabilare upplevelse över dygnet. Dock utan speciellt höga hastigheter - men också utan de allra lägsta.

    Är det inte bara bättre att testa Telia-kortet med 3G då? Det finns ju ingen vits att testa Tele2...

    Telias 3G är ju alltid minst lika bra täckningmässigt som Tele2s, ofta bättre då Telia också bygger eget 3G vilket Tele2 inte gör.
     
  8. daspunner

    daspunner Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Jag vet inte exakt vad du har extern antenn till ditt upplägg men i ditt fall skulle jag testa en riktantenn och ta reda på masten står. De kan uträtta mirakel ibland. Skåne e la rätt platt med va? :-)
     
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 321
    Mottagna gillanden:
    17 799
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Låter märkligt tycker jag att du inte får in någon operatör i stort sett. Har du låtit någon vän komma över o se hur vännens mottagning är?
     
  10. P_Alvefridh

    P_Alvefridh Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2020
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag kör med en Huawei B-2368 router som enligt specifikationen har fyra mottagare för att optimera hastigheten.
    Den är i dagsläget placerad på skorstenen med fri sikt i alla fyra väderstreck.

    Detta är över min kompetens om routrar men supporten har aldrig nämnt något om det. Får nog ringa och fråga specifikt i så fall
     
  11. P_Alvefridh

    P_Alvefridh Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2020
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0
    Jepp, alla som kommer hit beklagar sig över mottagningen.
    Nästan som det ligger ett svart moln över området
     
  12. P_Alvefridh

    P_Alvefridh Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2020
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0
    Gjorde mätning precis.
    Mobil enhet över 4G, 1,4 mbit/s
    Via 4G router,
    7 mbit/s när ingen använder nätet
    3 mbit/s när en enhet streamar från netflix
    Kallar detta en bra kväll
     
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 695
    Mottagna gillanden:
    44 676
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det var ju väldigt knepigt. Frånsett net1 återstår väl då satellit? https://bigblu.se/sweden-satellite-internet-adservice/?coid=1333752251. Uppladdningshastigheten är dock usel.

    Det vore om du har en granne inom ~20km avstånd med fast uppkoppling du kan teckna ett extra abonnemang hos/hyra dig in på, och sedan smäller upp en Powerbeam: Ubiquiti - PowerBeam® AC Ubiquiti PowerBeam AC BE-5AC-GEN2 | Dustinhome.se

    Det finns också varianter med upp till 40km räckvidd, men då börjar det bli rätt dyrt och platskrävande.
     
    Last edited: 15 nov 2020
    skythread och Cupcakes gillar detta.
  14. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Gör annars ett inlägg på Kom in i samtalet, ställ frågor. | Tre Community de som svarar från 3 där verkar vara väldigt kompetenta :) Det kanske finns någon lösning som kundservice missat? Kan ju vara värt ett försök åtminstone.

    Verkar ju ändå som att 3 är den operatör som ändå har störst möjlighet för att kunna ge en bra upplevelse, som det är nu.
     
    bernard gillar detta.
  15. P_Alvefridh

    P_Alvefridh Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2020
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0
    Ska ringa supporten igen imorgon, får jag inget bra svar då tar jag det på tre community. Får hoppas på det bästa.

    Var medveten att bo på landet innebar att jag inte kan få super hastigheter men detta är ju löjligt. :P
     
  16. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 036
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Det var någon som skrev i en annan tråd på forumet, denne fick fantastiska hastigheter med hjälp av riktantenn mot en mast på nästan 10 mils (!) avstånd. Så någon operatör borde ju finnas att rikta in sig på inom den radien.
     
  17. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 001
    Mottagna gillanden:
    2 112
    För ett antal år sen hade jag en bekant på Österlen som hade ett abonnemang med parabol som pekade mot en mast hos en Internet provider som i sin tur riktade en parabol mot honom och hade därmed en väldigt snabb, stabil och bra internetanslutning.

    Det var alltså ingen mobil leverantör utan ett fast bredband. Jag har tyvärr ingen aning om någon leverantör kan erbjuda en sådan tjänst idag och vad den kan kosta men det kan vara värt att undersöka saken.
     
  18. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 374
    Mottagna gillanden:
    1 729

    MINA ENHETER

    Vill du säga vilken kommun det gäller?
    Ligger ditt hus i trakterna av någon installation som kan störa mobilnätet? Jag tänker typ försvarsinstallation/rundradiosändare/flygplats/militär eller civil radar/vindkraftverk/kärnkraftverk (Barsebäck är ju nedlagt förvisso, det enda kärnkraftverk vi har haft i Skåne). Inte för att det brukar vara stora problem med mobiltäckning runt såna anläggningar, men det kan på vissa ställen uppstå märkliga radiofenomen. Eller kan din granne operera en illegal repeater eller liknande utrustning som stör ut?

    Har du kollat de fyra stora operatörernas täckningskartor, vad säger de om täckningen i ditt område, säger de att den ska vara så dålig som du upplever den? Brukar gå att välja mellan 3G och 4G på täckningskartorna. Tror att Tele2 visar var deras master ligger, du kan ju kolla om det är långt ifrån er. Går även att maila operatörerna och fråga var närmaste masterna finns, kan vara bra att veta för felsökningen. Jag har fått ut hyfsat exakt plats för masterna nära mig från Telia, de ville inte säga exakta koordinater i mitt fall men de angav avstånd, riktning, gatuadress ungefär. Ifall du skulle testa att rikta om antennen eller skaffa en annan riktantenn så är det nyttig info också vart masterna ligger.

    WeBoost nämndes ovan, är det lagligt i Sverige utan tillstånd?
    Vad du vad tekniken kallades? Aldrig hört om. Såna "länkstråk" trodde jag krävde tillstånd.

    OT:
    Har du lust att visa ett eller några såna klipp?
    Kanske rent av klippen med WeBoost, så är vi inom topic igen :)
    Annars över PM om du vill.
     
  19. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Som @daspunner@daspunner skriver så är Skåne rätt platt, vilket operatörerna också förutsätter, så när man befinner sig bakom en av de kullar som i verkligheten finns, är det precis dött.

    Den goda nyheten är att i Skåne är det ändå rätt så tätt med sändare, så det du behöver veta är vem som har bäst signal och hastighet i din närhet och sedan en riktantenn på ett högt rör åt det håll sändaren ligger. Typ en sådan här antenn: Riktad 4G-antenn med Mimo 15 dBi - 4G-antenn

    Om Ni har android i familjen, installera appen Network Cell info light, kör sedan i en cirkel med 0,5-1 mils radie runt bostaden och se var det finns bra signal, testa då hastigheten. Prova med både tre och telia. Får ni ingen bra signal med någon av dem, kan man (oftast) ta hem gratis kontantkort från de andra operatörerna o testa med.
    Har ni inte android, får ni räkna staplar i stället.
    När ni hittat en bra sändare, vet ni åt vilket håll riktantennen ska peka, sen gäller det att skicka upp den så högt man rimligtvis kan.
    Den antennen ni har idag med tre, ger hög hastighet vid bra signal, men är inte så bra att rikta, då den är gjord för att ta flera sändare åt olika håll, så tyvärr inte så bra för er.
     
  20. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Har du provat att köra på 3G med Tre? Jag bor också på landet och har problem med att hastigheten dippar på 4G på kvällarna. På dagtid kan jag få 50 Mbit på 4G. Kl 20 en fredag kan det blir 1 Mbit.

    Låser jag routern på 3G så blir det ca 20 Mbit dygnet runt istället. Ingen använder ju 3G eftersom alla terminaler kör 4G som standard.

    Tyvärr behöver du nog en ny router då din nuvarande inte klarar 3G vad jag vet. Går att köpa billigt på tradera om du vill testa.

    Jag kör en ZTE MF286D från Telia. Dock är den olåst från fabrik. Kostar ca 1500 kr ny.

    EDIT: Det är nog goda chanser att detta funkar. Tre har 3G 900 på samma stationer som 4G 800. Täckningen bör vara likvärdig men lasten är nästan alltid lägre och jämnare.
     
    Last edited: 16 nov 2020
    jogge gillar detta.