Datahastighet med Telenor?

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Herrn, 9 jun 2012.

1. lasslax

lasslax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Jag kollade med Speedtest. Det står i mitt första inlägg.
    Citat ur min beskrivning av problemet:
    "Jag får knappt över 1Mbit med Bredbandskollen, och starkt varierande med Speedtest, som ibland visar över 6Mbit, men som oftast under 2."

2. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 376
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag menade när du hade kontakt med kundservice, bara för att visa att det inte är.någon skillnad.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

3. lasslax

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Jo, det var just vad jag gjort. Men Telenor svarar inte.
    Det kan man inte kalla för "Kundtjänst".
    Det som gör mig arg är att det är jag som skall lägga ner en massa tid och jobb, för att de skall göra en unplug med tummen, och börja göra något. Sen att jag betalar för annat än vad de levererar gör inte saken bättre.

4. lasslax

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Jo, jag har skickat in mina mätresultet i mailen som de inte svarade ens på

5. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 376
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    När problemet är löst så kan du begära att du ska få avdrag på dina fakturor eller att du inte ska behöva betala nu eftersom tjänsten inte fungerar och Telebor inte levererar det du betalar för.

Det låter bra..kontakta dem via chatt eller telefon igen och fråga när de tänker lösa problemet du upplever. Annars säger du att du vill komma i kontakt med någon kundombudsman eller reklamationsavdelning. Fairshopping.se kan vara ett alternativ också :)

lasslax gillar detta.
  6. lasslax

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Fairshopping? Har aldrig hört om, men jag kollade nu på din inrådan, och det verkar som att även Telenor svarade där på ett klagomål.
    Mycket lovande!
    Så jag tackar så hjärtligt för tipset, lcykas jag inte vid mitt nästa försök per telefon, kan jag väl skriva till "Fairshopping" och vädra mina erfarenheter.
    Tack!

7. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 376
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det funkar faktiskt riktigt bra, tänk på att lämna personuppgifter i privatfältet som finns för att få ett bättre svar och lättare få kontakt med någon med lite mer kunskap osv. Lycka till :)

lasslax gillar detta.
  8. Turbotraktor

Turbotraktor Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Lasslax, jag tänker använda varenda liten sak jag behövt utföra för att begära kompensation. Har fungerat förut och fungerar nog nu med. Bara att man räknar upp allt man gjort och hur mycket man åkt hit och dit och hur ofta man ringt dom och vad det kostar osv osv, bara att ösa på, sen begär man kompensation. Det är det MINSTA de kan göra för en när man inte får det man betalar för. Hoppas det löser sig för dig ( och mig ) + alla andra som kan tänkas ha dessa problem. Skriv gärna här när du fått nåt resultat av din kamp med Telenor :)

lasslax gillar detta.
  9. Tokas

Tokas Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    332

MINA ENHETER

Exakt vad är det som ni inte får som ni anser att ni betalar för? Betalar inte ni precis som vi andra ett abonnemang där det "ingår" en datahastighet på "upp till" 3 eller 16 mbit/sek?

Betalar ni extra för en garanterad hastighet, eller vad är det frågan om?

10. lasslax

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

0,9 - 1,3 Mb är INTE "upp till" 16.
    Och eftersom SAMMA telefon på SAMMA plats med ett annat SIM från SAMMA internetleverantör ger 2,5 - 3Mbit, finns det anledning att tro, att det är något fel där, typ att abonnemanget är strypt till lägre hastighet, trots att man betalar för det högre.

Hoppas det förklarar även för dig!

Last edited: 1 jul 2012
  11. Turbotraktor

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Som laxen säger.... 0.9-0,95mb/s kan inte anses vara standard för "Upp till 16mb/s". Inte fan räknar jag med att nånsin komma upp till 16mb/s, men en vettig hastighet förväntar man sig eftersom man betalar för det. Sen om det är 3mb/s eller 10 spelar ingen roll, bara det överskrider hastigheten för "Upp till 1mb/s". Kan lika gärna byta ner mig om det fortsätter såhär efter simkortsbytet.

lasslax gillar detta.
  12. lasslax

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

I princip har du helt rätt, men i praktiken måste man väga hur mycket jobb som krävs för att få en viss kompensation. Jag menar, lägger man ner 3 timmar på att få en hundring - då blir man bara frustrerad.
    Och det jag är mest ute efter är att min datakommunikation genom S3-an skall gå fortare, för jag är ganska beroenda av det. (Jobbar med datasupport, ibland måste jag snabbt komma åt information ute hos kunder, speciellt om kundens Nät ligger nere.) Det som stör mig är Telenors oändliga nonchalans mot kunden.

Tack ni alla som gav mig goda idéer och stöd!

13. Turbotraktor

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Kräver man inget så ger dom inget tillbaka till dig, det är det jag försöker komma fram till. Det som stör mig är framförallt att jag betalar för en dyrare tjänst som levererar exakt det som en billigare tjänst gör. Säker på att om man skulle byta ner till "Upp till 1mb/s" så skulle jag få samma hastighet som nu. Jag vill bara få det jag betalar för.

14. Tokas

Tokas Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    332

MINA ENHETER

Jag håller med dig att det är konstigt att det är olika hastigheter på två olika simkort från samma operatör, det är inte det jag menar.

Men fakta kvarstår fortfarande, ca 1mbit är fortfarande "upp till" 16mbit.

Du ska självklart göra vad du kan för att få det bättre, om det är möjligt, men att kräva kompensation när din leverantör faktiskt håller vad de lovar, vilket är att ge dig en hastighet på "upp till" 16mbit är helt absurt.

15. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 376
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om man bor på ett ställe där nätet ska klara upp till 16Mbit/s eller mer, har en telefon som klarar samma hastighet samt ett abonnemang för den hastigheten då ska man inte få runt 1Mbit/s utan då kan man räkna med åtminstone 5Mbit/s oavsett tid på dygnet.

Om man kunde räkna med att få runt 1Mbit/s när man betalar för upp till 16Mbit/s - hur kommer det sig då att man får sälja det som upp till 16 då det är så stor skillnad. Nu är det ju dessutom så att TS får ut högre hastighet med ett annat simkort vilket visar på att det är något fel hos Telenor med just det abonnemanget, därav kan man kräva kompensation då det inte är fel på utrustningen utan något som Telenor skulle kunna åtgärda. Dessutom så brukar man alltid få felanmäla och få avdrag om man får under en viss gräns, vilket hos Tele2 t.ex. är 1Mbit/s.

16. Turbotraktor

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Fick nytt SIM-kort idag, testade hastigheten, fortfarande max 0,95 mb/s. Ringde kundsupporten direkt. Förklarade mitt ärende åter igen samt allt jag gjort för att få allt att fungera. Killen i supporten frågar vart jag bor samt vilken telefon jag har, sen säger han "Kan du vänta ett tag jag ska gå och kolla upp ditt abonnemang med en tekniker". 5 minuter senare dyker han upp igen och förkunnar att "Ditt abonnemang har varit inställt på upp till 3mbit, inte 16 varav du har fått en klart sämre hastighet än vad du ska ha"
    Varför det skett visste han inte men flera personer hade haft samma problem. Han bad mig att starta om telefonen så att de nya inställningarna skulle trä i kraft.
    Vips så snittar jag nu 8,3mb/s ner och 3,6 upp :cool:, vilket är en enorm skillnad mot 0,95mb/s ner 0,3 upp.
    Varför man måste ringa 6 olika personer på deras support innan man kan lösa detta ärende är en gåta för mig, men jag får vara nöjd nu när allt fungerar som det ska. Frågade även vad för slags kompensation jag kan tänkas få eftersom jag inte fått det jag betalat för. De ska dra av 50% på nästkommande faktura. Helt ok. Ni som har detta problem som jag haft, i synnerhet Lasslax, berätta för deras support att de ska kolla upp så att ni inte har abonnemanget inställt på 3mb/s.
    Lycka till!

lasslax gillar detta.
  17. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 325
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Tycker 0.95 är riktig uselt om det var inställt på 3, tycker det låter mera som det var inställt på 1mbit

Jag har 3mbit på mitt telenor abb och får stadigt ut ~3,5 ner och ~2.5 upp

18. lasslax

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Jag jobbar så att bägge händerna är fulla, så hade jag inte tid att ringa till Telenor igen, men försöker imorgon, får se vart det leder.
    Bra att det löste sig för Dig!

19. RoidRage

RoidRage Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Har precis installerat Telenors SIM i en Huawei E586 och får knappt 3Mb ner och 1Mb upp. Det låter som om det är problem även med detta SIM, eller hur?

20. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 325
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Låter mer som det är APN problem eller något fel i inställningarna på telenors sida...