Datahastighet med Telenor?

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Herrn, 9 jun 2012.

  1. MaXmeOliver

    MaXmeOliver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    1 437
    Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    Vilken surprise, mitt kontantkort ska vara cappat på 1 Mbit, men Bredbandskollen ger mig 5.2 Mbit/s ned och 2.6 Mbit/s upp :)
     
  2. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 323
    Mottagna gillanden:
    1 601
    Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Det är bara att gratulera
     
  3. Droid-Nisse

    Droid-Nisse Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag vet inte om det nämnts i tråden men det ni ska göra är att pröva ta bort proxyn eller byta från services.telenor.se till internet.telenor.se eller både och, om ni inte får ut snabbare hastighet efter det så är det kört för er, telenor håller på att arbeta för en fix för det men som det ser ut nu vet teknikerna inte riktigt vad det är för fel... yey
     
  4. Matte_N

    Matte_N Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    1 461
    Mottagna gillanden:
    610
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 9a
    Telefon 3:
    Pixel 6
    Platta:
    ZTE Light
    Har bara testat en gång med mitt nya upp till 16 mb/s abonnemang, strax över 6 mb/s en fredagkväll vilket är ungefär vad jag fick med det upp till 6 mb/s jag hade förut. Ska väl prova lite mer innan jag gnäller.
     
  5. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 609
    Mottagna gillanden:
    1 325
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Resultaten är ju inte super av vad några här postat, undrar om jag inte skall sitta kvar med mitt surfa (3mbit, 79kr/månad) får ut 3.5mbit stadigt samt att min månadsräkning aldrig överstiger 200...
     
  6. Jan-Bertil

    Jan-Bertil Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G
    ROM:
    Stock
    Tack för tipsen, Nesse!

    Testade att byta till internet.osv, samt ta bort proxyn.
    Inte en j***l på kundservice har kommit med dessa tips.

    Första mätningen kom jag upp ÖVER 3Mbit inomhus, vilket
    aldrig har hänt tidigare. Nästa mätning var jag dock tebax
    på 0,5-0.9Mbit igen. (utomhus ger det inte mycket mer)

    Jag bytte från 1Mbits-abbonnemang till ett med 3Mbit/s
    för knappt ett år sedan, men märker ingen större skillnad
    i hastighet mellan dem. Telenors kundtjänst har under de
    månader jag haft mitt "snabbare" abbonnemang, visat sig
    vara en hoper okunniga, ovilliga & ohövliga skitungar. Med
    största säkerhet sommarjobbare från någon "högskola".

    Varje gång måste man utstå deras imbecilla & infantila frågor;
    har du prövat simkortet i annan telefon? Har du startat om din
    telefon? Har du verkligen en telefon som skall klara hastigheten?
    Om de nu har en logg, som de säger, varför inte bara tro på det
    som (kanske) står där? Kan det helt enkelt vara så, att det är en
    beordrad uttröttningsteknik från Telenors sida? När du har väntat
    i 20 minuters telefonkö, slussats till olika "handläggare", samt fått
    höra dessa standardfrågor för FEMTE gången samma dag, kanske
    de förutsätter att man skall ledsna & ge upp? Har skickat ett flertal
    mail till kundtjänst, och fått svarsbekräftelse med löfte om att höra
    av sig "inom 24 timmar". Ingen har någonsin svarat. När de lovar att
    ringa upp "om 10 minuter", har heller aldrig något hänt. Berättar man
    om detta för kundtjänsten, får man till svar att "jag kan inte ansvara
    för hur andra i kundtjänst sköter sig". Vad säger man? Suck....

    I förrgår utbrast en käck gosse vid namn "Alexander"; jag tänker härmed
    bjussa dig på kostnadsfritt 10 Mbit i ett halvår, eftersom du ju haft så
    mycket "strul". (det var väl meningen att jag skulle kyssa hans fossingar
    av ogrumlad tacksamhet, antar jag) "Starta bara om telefonen, så skall
    du se att hastigheten ökat väsentligt", bräkte han. Visst. Sagt & gjort.
    Ja, ni vet ju hur det gick - ingen märkbar förbättring, i sju fall av tio.

    Behöver jag säga att jag efter nästan 20 år med Telenor (visst, från
    början hade jag Europolitan) nu letar efter några bättre operatörer?
    Problemet är ju bara att allihop verkar vara lika goda kålsupare, eller?
    På Fairshopping.se gnälls det som hejsan på "Tre", och Tele2 känns
    ju knappast som något seriöst alternativ heller. Telia är väl kanske
    bra, men är ju ganska dyra, i synnerhet med tanke på att de har
    "tak" på sina surfabbonnemang. Telenor kör ju åtminstone taklöst.

    Känns som att man sitter med arslet i det blå skåpet, hur som.

    Grrrr:mad:
     
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    15 463
    Mottagna gillanden:
    8 370
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tänk på att den procent som klagar eller skriver inlägg på tex Fairshopping inte är en stor del av de faktiska kunder en operatör har. 3 har tex över två miljoner kunder just nu och om några hundra klagar så är det inte en stor del.

    Om du inte är nöjd med Telenor skulle jag satsa på 3 eller Telia.

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  8. Jan-Bertil

    Jan-Bertil Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G
    ROM:
    Stock
    Ja, man blir väl så illa tvungen. Testade Comviq lite snabbt, för ett antal år sedan
    så det går bort direkt. Täckningen var skrattretande, här utanför storstadsregionerna.
    Fortfarande lite misstänksam mot "Tre", så det kanske får bli Felia då...
     
  9. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    15 463
    Mottagna gillanden:
    8 370
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om du har bra 3G täckning med Telenor ska du köra på 3 då 3 har minst lika bra 3G täckning som Telenor, då de använder samma sändare - men backbone nätet är eget vilket gör att hastigheten skiljer sig.

    Telia kör ju samma 3G sändare som Tele2/Comviq, så om du inte var nöjd med Comviqs 3G täckning lär du inte bli nöjd med Telias heller. Tele2/Comviq delar ju för övrigt GSM nät med Telenor nuförtiden.

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  10. Jan-Bertil

    Jan-Bertil Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G
    ROM:
    Stock
    Ja, det finns ju inget som hindrar att man skulle ge "Tre" en chans, trots allt.
    Det man retar sig på i kontakterna med Telenors kundtjänst, är väl att de
    fortsätter sitt mässande; "du har faktiskt UPP TILL 10Mbit", & då anser att
    0,5 Mbit är 'hunky dory'. Det tycker inte jag, & kanske inte Post
    & Telestyrelsen heller...
     
  11. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    15 463
    Mottagna gillanden:
    8 370
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Dom borde ha en undre gräns, Tele2 har t.ex. en gräns på 1Mbit/s - får du under det ska du få lägga en felanmälan och få problemet åtgärdat.
     
  12. RoidRage

    RoidRage Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Vad är det här med proxy? Jaja, jag vet iofs vad det är, men jag har inte varit med om att använda det i telefonen.

    Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
     
  13. Jan-Bertil

    Jan-Bertil Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G
    ROM:
    Stock
    [QUOTE=cammen3;1

    Ja, det borde verkligen finnas en undre gräns, men det verkar de inte vilja höra talas om. Däremot talar de gärna om den övre gränsen, de jäkla bondfångarna...
    :(
     
  14. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 323
    Mottagna gillanden:
    1 601
    Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Tips jan-Bertil, gå in på Telia och Tre och beställ kontant kort från dom, dom skickar det gratis, och sedan tanka på dom och testa se hur dom fungerar, så slipper du teckna ett abbonemang och bli missnöjd, men kontantkorten har du en chans att testa innan så att säga
     
  15. Jan-Bertil

    Jan-Bertil Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G
    ROM:
    Stock
    Tack för tipset, Herrn!
     
  16. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    15 463
    Mottagna gillanden:
    8 370
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tänk bara på att Telias kontantkort har en begränsning på 1Mbit/s och 3s på 6Mbit/s - så hastighetsmässigt är det inte så rättvist att jämföra med två kontantkort.
     
  17. Jan-Bertil

    Jan-Bertil Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G
    ROM:
    Stock
    Jo, jag såg det, så Felia går ju bort direkt.
    Lägsta månadskostnad med 3 verkar bli 189:-
    Då ingår 2gig surf i upp till 6Mbit. Ett alternativ.

    Får nog fortsätta kika runt , och jämföra lite...
     
  18. borehead

    borehead Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2012
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Snackade med kundtjänst på Telenor idag, och han sa att de har problem med abonnemangen som är upp till 16 mbit/s. Det är många som har rapporterat att de inte kommer upp i hastigheterna. Lite konstigt att man skyltar med det och sen funkar det inte :-P Men bra att de vet om det och gör något åt det. Snart kanske vi med Telesnor surfar kanonsnabbt! :-D

    Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
     
  19. Jan-Bertil

    Jan-Bertil Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G
    ROM:
    Stock
    Jadu...man får lika många olika svar från Felenors "kundtjänst"
    som det finns inhyrda snorhyvlar i densamma. Tro mig, jag har
    klagat hos dem månad efter månad, utan att få något gehör.
    Men det jag blir mest irriterad på, är att de vägrar återkomma
    trots att de dyrt & heligt utlovat det. Jag sitter med mailkvitto
    på att de tagit emot min fråga/klagomål, & att de lovar att jag
    skall ha svar inom 24 timmar. Senaste gången var 21/6, men än
    har jag inte fått någon respons. Samma med de käcka bôskidsen
    i live-kundtjänsten. "Jag ringer upp inom 10 minuter". Jo tjenare.
    Nästa gång man talar med dem, ber de väl mig att brinna.....

    Nej, jag har nästan bestämt mig för att överge bondfångarna,
    efter nästan 20 år som deras kund. Tänkte ge 3 en chans, då
    de ju enligt uppgift skall ha bättre surfhastigheter i sitt nät. I
    dag var jag i stadens 3-butik, & snackade lite med deras fyra
    säljare. Givetvis samma säljkåta tugg som hos alla andra goda
    kålsupare, men med det 3-simkort som jag fick testa i min Dell
    fick jag 7,5Mbit/s, jämfört med mitt Felenorkort som gav 2,1.
    Skall man plötsligt tro på Felenors löften? Jag gör inte det...

    Skickat från Dell Streak, via två knubbiga tummar.
     
  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    31 000
    Mottagna gillanden:
    20 284
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ett tips: Skriv på www.fairshopping.se :)