Datahastighet med Telenor?

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Herrn, 9 jun 2012.

  1. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    3s och Telenors nät ska enligt de flesta vara minst överlastad, generellt. Jag tror att 3s är mindre belastat än Telenors eftersom 3 vinner många tester av 3G nätet. Telenor kommer iaf tvåa, generellt. Detta kan ju skilja sig ganska rejält. 3 blev ju ensamt bäst på mobilt bredband (3G) i hela Sverige exkl. Norrland. De blev även bäst på tåg, med generellt 1Mbit snabbare än konkurrenterna. Telenor kom två, men blev inte bäst någon stans. Telenor kom även sist vad gäller röstsamtal där Telia vann, 3 och Telenor fick en delad andraplats och Tele2 kom sist.

    Ni kan se testet på mobils hemsida :)

    Skickat med Tapatalk
     
  2. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 448
    Mottagna gillanden:
    1 117
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Jag är ledsen men jag måste bara skriva det här trots att det är mobilt bredband

    Satt precis i soffan, och tänkte jag kör ett test till:

    [​IMG]

    Verkar inte som telenor ens har några spärrar i nätet, lixom jag har upp till 30 och får det där.

    Och jag försökte inte ens hitta bra signal, jag har 50%signal och sitter bara i soffan och slösurfar.
     
  3. Jan-Bertil

    Jan-Bertil Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G
    ROM:
    Stock
    Ja, det vill tydligen till att bo särdeles fördelaktigt, för att ta del av Felenors utlovade hastigheter. Får fortfarande max 3Mbit/s utomhus, & 0,5-1,5 inomhus. Då har jag mätt på en mängd platser. Hade varit ok med mitt tidigare 3Mbit-abbonnemang, men inte med 10-ditot...
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telenor har ju just nu en kampanj att man får 3 månader till max hastigheten, därefter kan man sänka till en annan hastighet. Inget sånt du lyckats få?

    Skickat med Tapatalk
     
  5. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 448
    Mottagna gillanden:
    1 117
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Nej det tror jag inte, kpte via Dustin och där köpte jag specifikt tjänsten 4g maxi oc det stod inget alls om det.

    Tror endast det gäller när man tecknar 4g Premium direkt av telenor och sedan byter ner sig.
     
  6. Niklase

    Niklase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    490
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    4g nätet är ännu så obelastat att de verkar kunna "bjuda" på såna hastigheter.
    Kul att de levererar mer än de lovar.

    Men ring o klaga vettja så allt står rätt till ;)
     
  7. Saliciouscrumbs

    Saliciouscrumbs Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    KOmmer upp i 0.9 mbit med services.telenor.se. BYter jag till internet.telenor.se kommer jag upp i 3 mbit. Problemet är att Bredbandskollen kan inte skicka filer när jag använder internet.telenor.se. Några med samma problem? Vill gärna anv'nda internet.telenor.se men det är ju lönlöst om jag inte kan skicka filer.
     
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Har du testat att skicka en fil själv, eller utgår du bara från Bredbandskollens resultat? Har du inte testat att skicka en fil själv så skulle jag rekommendera att du testar det :)
     
  9. Dragunov

    Dragunov Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hade samma problem. Men det funka efter några testrundor på bredbands kollen

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  10. johankardell

    johankardell Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2009
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag tog tillfället i akt och provade Telenors 3G-nät i Arboga i helgen. Där nåddes cirka 9-9.5Mbps när services.telenor.se användes, och ett byte till internet.telenor.se (utan proxy) gav istället mellan 11.8-12Mbps. Ganska stor skillnad och det gick att återupprepa både på dagen och på natten. Testade flera gånger och bytte mellan services och internet, för jag hade svårt att acceptera att skillnaden var så stor.

    Testade med SpeedTest.net på en Samsung Galaxy S3 med Fastpris Sverige abb.
     
  11. Nisse977

    Nisse977 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag hade exakt samma fel med mitt abonnemang, att jag bytt till Telenors "upp till 16Mbit-abonnemang", men hastigheten låg kvar på 0,7-0,9Mbit ner och 0,2-0,3Mbit upp. (Bredbandskollen)

    Har varit i kontakt med Telenors chatt 5-6 gånger, där de "hittat" fel i systemet som de försökt rätta till utan lycka. Till slut gick det till teknisk support där de också försökte rätta till felet, men lyckades bara få igång rätt hastighet på uploaden.

    Efter att ha läst denna tråd så testade jag att ändra inställningar till internet.telenor.se och då fick jag bra fart. Typ 4Mbit nerladdning, men försökte man surfa på nätet, så funkade det inte.... Efter att ha tagit bort de där Proxy-inställningarna så fick jag 5,2Mbit och fungerande surf, (detta inomhus)

    Snackade med Telenor om detta, och de säger att internet.telenor.se är till för mobilt bredband, så det kan innebära en annan debitering. Men ska ändå funka fritt med frisurf inom Sverige.
    Jag ska prata med teknisk support i morgon och höra om de har nån lösning på varför det inte funkar med services.telenor.se som det enligt dem också SKA göra..

    :cool:

    Edit: 5,2Mbit max testat med Bredbandskollen och 6,2Mbit max testat med Speedtest
     
    Last edited: 29 jul 2012
  12. lasslax

    lasslax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER


    Men om du kör med internet.telenor.se -> då funkar inte MMS. Du kan inte ladda ner det som skickas till dig.
    Min hastighet är inte åtgärdad heller, jag kör med internet.telenor.se, får ca. 5Mbit - och vid de få tillfällen jag behöver MMS byter jag APN...:(
     
  13. Jan-Bertil

    Jan-Bertil Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G
    ROM:
    Stock
    Skit samma vilken APN ni använder; 5Mbit/s är INTE ok, om du pröjsar för 16!!!
     
  14. borehead

    borehead Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2012
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Håller med helt och fullt. Då ska de sänka priset isåfall.

    Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
     
  15. Nisse977

    Nisse977 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Nej inte som utgångspunkt, men eftersom en i mitt fall Samsung Galaxy S klarar inte högre fart än 7Mbit säger Telenor, och då ser i alla fall jag det som hyfsat med 6,2Mbit som jag fått som mest inomhus.

    Ringde supporten per telefon idag. De svarade direkt utan väntetid. Hon informerade om att de har problem att få till datahastigheten med services.telenor.se på Samsung Galaxy S telefoner... Det är också något de jobbar på att lösa. Dock lät det som ett ganska avancerat problem så hon trodde att det dröjer 1-2 månader innan det är löst...

    Så det är väl bara att surfa vidare på internet.telenor.se så länge.

    Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2
     
  16. droidaren

    droidaren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2012
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    det är väl upp till 16 och sedan så har ju belastningen på nätet betydelse.
     
  17. Jan-Bertil

    Jan-Bertil Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G
    ROM:
    Stock
    Just precis. Och eftersom det har sådan betydelse, borde man kanske informera om det.
    Annars kunde de ju ange "150Mbit/s", eftersom de ändå friskrivit sig genom formuleringen "upp till".
    Marknadsföring, i sin lägsta & mest bondfångarmässiga form, om du frågar mig....
     
  18. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    För några år sedan hade det sålts som upp till 21Mbit, istället för 16. Detta eftersom man fick massa klagomål från PTS.

    Jag får 7-10Mbit/s hemma, då bor jag i en bunker där Telia/Tele2 knappt har 3G och utomhus på balkongen t.ex 8-15Mbit/s oftast ligger jag där på 11Mbit, vilket jag anser är bra. Jag har dock 3. Det är mobilen stim lägger gränsen, då jag kommer upp i runt 20-25Mbit/s me simkortet i ett modem.

    Om man konstant ligger på runt 5Mbit med vrå täckning osv så är det något som är fel, skulle jag säga.

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  19. Jan-Bertil

    Jan-Bertil Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G
    ROM:
    Stock
    Jo, jag trodde naturligtvis att det var något vajsing, eftersom min hastighet
    sällan kommer över 3Mbit/s. Döm om min förvåning, när detta vittnesbörd så
    afgavs, av en Felesnor-kundtjänst-unge:
    "Det är ingen idé att vi lägger en felanmälan, eftersom du kommer upp i 3Mbit/s.
    Vår teknikavdelning lägger alla anmälningar i 'runda arkivet', som tar upp hastighet
    över ca 1,5Mbit/s". Eftersom de nu så flott "bjussar på 10Mbit/s" i 6 månader
    anser jag att 3Mbit/s ÄR KASS. För att inte tala om exempelvis 2Mbit/s.
    Men nu vet man alltså hur de resonerar, & sätter sina gränser. Det faktum
    att jag oftare ligger under 1Mbit/s än över, skiter de alltså högaktningsfullt i.
     
  20. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Har du testat att göra ett inlägg på Fairshopping.se? Annars kan du ju göra det och beskriva ditt ärende ännu mer, glöm ej heller att lägga in dina kunduppgifter i det privata meddelandet. Beskriv vad du gjort och vad som hänt, där jobbar folk som sitter lite högre än de i kundtjänsten.

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2