Coolt!
AMBER alert ser man ju bara på film vanligtvis ;-)
Tekniken ni har sett kallas Wireless Emergency Alerts (WEA) och är snarlik sms men protokollet det skickas ut genom heter Cell Broadcast och skiljer sig på några sätt. Det är en fristående teknik som varken är data eller sms, utan ett eget medium.
Cell Broadcast - Wikipedia
Enligt information jag hittar ska det inte kosta något att ta emot ett sådant och det ska komma fram även om man använder roaming. Kan skickas över GSM, 2G, 3G, 4G, (5G). Mer info:
Wireless Emergency Alerts (WEA)
Alla varningar kan stängas av i USA förutom presidentens varning, som är obligatorisk. Undrar om era telefoner nappade på att ni befann er i USA, och lade till "presidental warning" längst ner i den listan under besöket (vilket inte borde gå att bocka ur)?
Med andra ord, jag tror inte att WEA är anledningen till att datatrafik dragits i USA! Även om jag först faktiskt tänkte tanken att den obligatoriska presidentvarningen kunde vara en anledning till att den obligatoriskt var tvungen att ansluta över datatrafik ibland... Men min undersökning kom fram till motsatsen som sagt.
Trots att tekniken möjliggör att väldigt många enheter ska få ett WEA så är det fortfarande operatörsberoende, vissa operatörer kan sakna stöd. Se citat nedan.
Is WEA available everywhere? ![[IMG]](proxy.php?image=https%3A%2F%2Ftransition.fcc.gov%2Fcgb%2Fmeasuringbroadbandreport%2F2014%2Fcharts_March%2Fexpanable-arrows-blue.jpg&hash=ab2c2617df79abfdf86d971dde098c54)
Participation in WEA by wireless carriers is widespread but voluntary. Some carriers may offer WEA over all or parts of their service areas or over all or only some of their wireless devices. Other carriers may not offer WEA at all. Even if you have WEA-enabled device, you would not receive WEAs in a service area where the provider is not offering WEA or
if your device is roaming on a provider network that does not support the WEA service. Consumers should check with their wireless carriers to determine the extent to which they are offering WEA.
Vid roaming gissar jag att det hela kompliceras ytterligare. Kanske är det något i roamingavtalet mellan Telia och den amerikanska operatören, eller någon annan teknisk förklaring, som gör att du inte fick medan din kompis fick.
Sedan en lagändring nyligen här i Sverige kan "VMA" (viktigt meddelande till allmänheten) skickas till alla telefoner i ett visst geografiskt område. Men tekniken skiljer sig, jag tror inte vi använder WEA-systemet i Sverige utan man får istället ett vanligt sms, som återfinns i sms-appen och inte under den särskilda WEA-historiken som din printscreen visar. Kanske att den svenska varianten ändå använder Cell Broadcast på något sätt, då det ska levereras till alla i ett visst område. Ett WEA hamnar väl över hela skärmen och får telefonen att tjuta på ett speciellt sätt. Så skedde inte när jag fick ett VMA-sms i somras, det betedde sig precis som ett vanligt sms och avsändaren var "sosalarm" (textsträng, inget telefonnummer).