De två (kredit-/betal-) korten som RB anser att alla skall inneha?

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Bamsefar, 11 mar 2025.

1. elektronikfreak

elektronikfreak Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Siemens ME45
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A SM-T515 (2019)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S3 4G SM-T825
    Övrigt:
    5 stationära datorer (HP, ACER och DELL) + 3 laptops (HP)
    Internetbanken REVOLUT omnämns i denna tråd. Två frågor:
    1. Stödjer REVOLUT statliga insättningsgarantin?
    2. Accepterar REVOLUT registrering dvs öppna bankkonto, in- och uttag via "vanligt" BankID - EJ MOBILT BankID?

2. dagr

dagr Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    438
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9
    Från https://www.revolut.com/sv-SE/how-we-keep-your-money-safe/

Insättningsgaranti
    Eftersom Revolut är en reglerad bank är dina kvalificerade insättningar försäkrade av Litauens insättningsgarantisystem (det statliga bolaget Deposit and Investment Insurance).

3. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Nej, inget svenskt bank-id. Varken mobilt eller annat.

4. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 779
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Nej om alla svenskar stannade i Sverige så hade dem inte varit beroende av Mastercard eller Visa globala transationsdatacenter, problemet är att svenskar reser utomlands och handlar också, och det skulle inte ha möjlighet som Swedbank med typ 4 miljoner kunder bygga upp sådan transationsdata center i varje land i världen, för finnansera det få köp totalt sätt för kunna vara kreditgivare/fristående kortutigvare.

Därför väljer banker och långivare ansluta sig till Mastercard och Visa, dom har transationsdata center globalt, och det finansernas med hjälp av 90+ länder och all dess befolkning tillsammans och i gengelt så tar MasterCard och Visa en % avgift på varje transaktion som det tillhandahåller 1-2%

Men skulle Swedbank med 4 miljoner kunder bygga egna globala central för vara helt beroende så hade nog avgiften varit på 100-150% på köpet belopp. För det är för få kunder som skulle finanserna all dess driftkostnader runt om i världen så svenskar kan faktiskt betala utanför Sverige.

Last edited: 13 mar 2025
  5. Hakan2

Hakan2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    445
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE
    Info:
    Android 14
    Fast nu handlar väl ändå denna tråden om att vi ska ha en krisberedskap i Sverige. Hur svenska bankkort fungerar utomlands är väl knappast relevant då? Om bankkorten kopplade till Visa och Mastercard fungerar i Sverige oberoende av dess globala nätverk då är ju allt frid och fröjd, eller hur?

6. tag

Mottagna gillanden:
    1 779
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Sverige kan mycket väl göra som Ryssland Mir släppa eget nationellt kort som enbart funkar i Sverige, och ha alla banker och kreditutgivare som går samman i nationellt system.

Frågan är bara hur mycket kommer folk få betala för driften eller om det är även billigare bara ha ett mastercard eller visa och splita kostnaderna på driften med alla anslutna länder och dess medborgare.

Skulle man få ner det under 1% per transaktion på beloppet så skulle det vara billigare än ha mastercard och visa för nationella köp. För transationsavgiften läggs på företagen som säljer, blir det dyrare än mastercard och visa så lär jag ha svårt se att butiker och företag skulle vilja ansluta sig med inlösningsavtal för typ Swe Card.

Men det känns som Sverige nationella väg är just Swish, man skulle kunna göra Swish till debitera konto direkt och hoppa över korten vid NFC betalningar, bankomater har NFC uttag också.

Swish verka ju gå den vägen med bankerna.

Last edited: 13 mar 2025
  7. Glis

Glis Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 105
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

MINA ENHETER

Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Varför tror trådskaparen att inga kort i Sverige stöder offlinebetalningar? Det är väl normalt för storbankernas vanliga kort som ges ut till vuxna att stödja det?

Är väl Visa Electron, Meastro och den typen av kort som alltid kräver uppkoppling. (Kort för barn och ungdomar.) Och sånna fintech-kort som man fyller på med pengar i förväg. Där företagen inte vill behöva hantera att ett konto kan övertrasseras.

Hakan2 gillar detta.
  8. Hakan2

Mottagna gillanden:
    445
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE
    Info:
    Android 14
    Swish finns ju redan och infrastrukturen också. Att införa ett nationellt kort som tillägg kan ju inte vara speciellt dyrt.

9. tag

Mottagna gillanden:
    1 779
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Antal banker i Sverige är få jämfört mot antalet som ger dig krediter och köptillfälle i Sverige.
    Mängden transaktioner är dramatiskt ökad och många av dom går inte genom centralbanken heller.

Så kostnaderna lär dra iväg.

Men Swish och bankerna ser redan ut som gå mot det hållet, det skulle kunna med NFC transationsinformaiton för kontrollera banksaldot med banken för retunera max du kan ta ut eller köpa för utan kort.

Och debitera det direkt från konto. Men det skulle bara täcka det mer major bankkunderna i Sverige.

Blir svårare dock om man ska ta med alla det övriga 1000 ställen du kan få ut kreditkort från inklusive utländska aktörer som ger krediter på den svenska marknaden.

Transaktionsmängden skulle öka dramatiskt och därmed också kostnaderna för driften när inte allt ligger under centralbanken nationella system för kunna flytta från bank till bank direkt.

10. Hakan2

Mottagna gillanden:
    445
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE
    Info:
    Android 14
    Kan det vara butiken eller inlösaren som bestämmer om köpen ska kunna göras offline? Om det nu finns en beloppsgräns i vissa fall så går den att ta bort vid ett krisläge. De rena onlinekorten ges inte ut längre, exv Maestro och Visa Electron.
    Bra också att man släppt fokus på att det bara är kontanter som kommer att fungera i ett krisläge. Kassasystem och bankomater är ju lika sårbara. De har väl tittat på vad som har hänt i Ukraina, där korten fungerar och används.

11. tag

Mottagna gillanden:
    1 779
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Det är bankerna som avgör, vissa banker tillåter inte att göra offline då risken för överskrider ditt saldo, men övervägande banker tillåter att du överskrider ditt saldo i offline läge men det bruka leda till 15-16% i ränta och 100-150:- i avgift för överskridning av saldo.

Finns terminaler i Sverige som arbetar i offline läge som endast uppdaterar den slutet av dagen. Det är oftast terminaler det har i typ Pizza bilar, och likande för kunna betala pizzan med kortet till pizza budet.

Eller om du jobbar som ute på fältet kunna ta betalt och fakturera direkt på plats. Dessa köp bruka då registreras när det kommer tillbaka till jobbet.

NFC i mobilen/klockan Offline läge godkänds i samtliga banker, genom nerladdning av tokens däremot varierar det hur många tokens du får ha samtidigt mellan bankerna.
    Baken avgör hur många tokens du kan ha Swedbnak kan man ha 5 tokens för offline läge det vill säga 5 köp sedan måste du ansluta dig igen för ladda ner 5 nya tokens.

Nordea tror jag låg på 3 tokens.

Har inte frågad Länsförsäkringar än.

Google Pay däremot har en maxgräns på tokens på 10, så har du Google Pay så kan du aldrig ha mer än 10 tokens för offline köp.

Vet inte hur många max token det är på Apple Pay, eller Samsung Pay. Men även om det ger max gräns så kan bankerna själv avgöra hur många tokens banken acceptera för offline köp utan kontroll.

bernard gillar detta.
  12. nyx

nyx Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    755
    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 1

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 1
    Har du råkat ut för att butiken har internetproblem någon gång då du ska betala i nutid? De få gånger det hänt mig så funkar inga kreditkort, så jag är nog inne på att TS har rätt att vi saknar stöd för offlinebetalningar idag.

Electron och Maestro funkade som du sa en gång i tiden, men de är numera nedlagda.

13. Hakan2

Mottagna gillanden:
    445
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE
    Info:
    Android 14
    Förklara då hur samma kreditkort kan användas exv på ett flygplan 10.000 meter upp i luften, bevisligen offline.

14. Bamsefar

Bamsefar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

Ahh se där. Ja kort jobbar jag inte med så... Jag är mera infrastruktur...

Både SEB och Swedbank har "Debit" kort (dom två banker jag kollat upp, det finns säkert flera), båda har MC koppling och de skriver exakt detta.

Seedbank hade (!) Maestro kopplade debit kort, men de är alltså nedlagda. Dessa kort har en symbol på sig som kraftigt påminner om MC symbolen, men i andra färger.

Renodlade Bankomatkort har jag inte sett på väldigt många år...

15. Bamsefar

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

Vet du vilken beloppsgräns? För småbelopp, kanske just 400 men jag vet verkligen inte, så kan jag se att det lirar (aka blipp gräns utan PIN kod)?

16. Hakan2

Mottagna gillanden:
    445
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE
    Info:
    Android 14
    Vad var då din poäng med "Det är i sammanhanget värt att nämna att det finns "rena" bankkort utan Visa/MC koppling" som var det jag kommenterade? Jag förstår verkligen inte.

17. Hakan2

Mottagna gillanden:
    445
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE
    Info:
    Android 14
    Vet inte om du svarade på fel kommentar men min poäng i ett annat inlägg är att om det finns en beloppsgräns för offlinebetalningar så finns det ju därmed ingen teknisk begränsning på korten alls. Beloppsgränsen borde också i praktiken kunna höjas eller tas bort.

18. Bamsefar

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

För att RB i sin DN debatt artikel anger att det är så, jag vet inte helt enkelt. Min ursprungliga fråga är vilka som hanterar transaktioner, och de jag ser som logiska är MC, VISA, AmEx och Diners.... Finns såklart flera. Men vilka kan användas i en Svensk matvarubutik i kris?

Notering: Coop (bl.a. på Södermalm) stängde ned totalt när de var utsatta för "teknisk knockout" (de kunde inte ta betalt...).

19. Bamsefar

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

Jag mindes det så, jag hade fel.

20. Bamsefar

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

Säg det till Riksbanken då!