De två (kredit-/betal-) korten som RB anser att alla skall inneha?

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Bamsefar, 11 mar 2025.

1. elektronikfreak

elektronikfreak Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Siemens ME45
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A SM-T515 (2019)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S3 4G SM-T825
    Övrigt:
    5 stationära datorer (HP, ACER och DELL) + 3 laptops (HP)
    Jag gissade på att det knappast var en svensk bank som låg bakom REVOLUT. Nu känner jag över huvud taget inte till den litauiska insättningsgarantin, men den borde ju gälla även för svenska medborgare eftersom Litauen liksom Sverige är EU-medlemmar. Tycker bara att det är märkligt att alltför många får sina konton låsta och sina besparingar konfiskerade enl inlägg på TRUSTPILOT.
    Om inte REVOLUT accepterar svenskt BankID, hur legitimerar man sig då dvs stärker sin identitet? Man kan väl knappast öppna ett bankkonto med namnet Kalle Anka och frågar REVOLUT kan man ju bara påstå att man heter Kalle och är släkt till den kända "Hollywoodfrun" som heter Anka i efternamn. :cool: ... :D

2. Hakan2

Hakan2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    445
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE
    Info:
    Android 14
    Man kan ju tolka deras information även som att alla kvarvarande Maestro och Visa Electron måste bytas till Mastercard och Visa. Alla kortavtal ändras så att korten kan användas offline. Alla inlösare, banker och butiker måste ändra så att offlinebetalningar alltid tillåts osv. Programmeringen i chipet låter som en sak som kan ändras (som pinkoden) utan att byta kort, eller att det avser Maestro och Visa Electron. De skriver egentligen inte att alla kort måste bytas.

3. Bamsefar

Bamsefar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Och i sig spelar det, återigen, ingen roll - frågan var vilka kort som finns rent generellt. De tekniska lösningarna har jag inget med att göra, inte ens infrastrukturen runt dessa (till på köpet sysslar jag mera med prestanda i analys system än något annat - det är lite mera DW om man så säger än online transaktioner i IMS eller vad man väljer att nu nyttja). Så Riksbanken får stå för allt tjaffs kring offline.

4. Hakan2

Mottagna gillanden:
    445
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE
    Info:
    Android 14
    Ja fast det är ju du som påstår i ditt första inlägg:
    "Så RB vill att varje person, eller hushåll, har minst två betal-/kreditkort som stödjer offline (vilket inga kort gör i Sverige, men väl i Norge och Danmark) transaktioner."

Riksbanken tjafsar inte, utan det är du som påstår att inga kort i Sverige stöder offlinebetalningar, enligt din egen tolkning av vad de skriver. Sedan har vi bara diskuterat vad som egentligen kan vara sant, inget mer.

5. Glis

Glis Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 105
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

MINA ENHETER

Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Tror det. Eller misstänker det. Butiken tar väl en kreditrisk om dom går med på ett offlineköp. Så om en butik (typ Hemköp) är van vid att alltid ha uppkoppling, men internet tillfälligt går ner mellan butiken och banken, så kanske dom inte vill ta den typen av transaktion. Utan istället avstår tills internet är tillbaka. Men en annan aktör har valt annat. Vissa terminaler kan ju "röra på sig" och inte alltid ha uppkoppling, t.ex. på ett fordon. Så då är det kanske standard att kunna ta betalningarna offline. Borde vara relativt enkla inställningar, eller affärsmässig val man gör. Inte någon egentlig teknisk begränsning på våra kort.

Så vitt jag vet så har väl offlinetransaktioner varit standard på bankernas vanliga kort för vuxna hur länge som helst.

För barnkorten verkar man ha tagit bort varumärkena, verkar vara från 2023. Men bankerna ger fortfarande ut den typen av kort till barn som är online-only, men märkta Mastercard istället för Maestro. Så egentligen fungerar barnkorten nog ungefär likadant som förut, men man har förenklat lite bakom kulisserna och bytt namn på dom. Jag kollade hos SEB, Swedbank och Nordea, dom hade alla den typen av kort för barn. (Vet inte om SHB har det.)

Så här står det hos SEB:
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

Hakan2 gillar detta.
  6. Glis

Glis Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 105
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

MINA ENHETER

Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Jag har läst det du har länkat och det står helt enkelt inte i artikeln det som du hävdar. Står såhär:

I Sverige går det i dag att betala med kort offline, men bara i begränsad utsträckning. Det beror på vilket kort man har, vilket avtal man har med banken, vilken betalterminal butiken har och vad som tillåts i kortnätverken Visas och Mastercards regler. Offlinefunktionen är dessutom programmerad i det fysiska kortets chip. Det innebär alltså att det inte går att handla genom att blippa sitt kort eller sin mobil när internet ligger nere.
    Det hela gäller alltså om en kortterminal i butik inte kan få en kontakt med kortutgivande bank, för att validera att det finns pengar på kontot. En butik kan drabbas av helt andra fel relaterade till sin kassa och utan den så kan man inte sälja och genomföra transaktioner alls. Om du tänker på t.ex. ransomware-attacken mot Kaseya som drabbade Coop så man fick stänga butikerna.

Dyker alltid upp på Aftonbladet om det är kortstrul med en bank. Händer några gånger om året.

7. Ko900

Ko900 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    180
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Hela vitsen med ett kreditkort är just att kreditbolaget "går i godo" för köpet. De tar på sig risken och de tar ut hutlösa avgifter på de som är korkade nog att lyckas övertrassera ett kreditkort. Själv har jag ett kort med 100k och ett med 50k.

Från början var det ju till och med "slippar" som drogs över kortet som sattes i en fysisk maskin. Kreditkontroll var helt omöjlig att genomföra, men behövs inte heller när kreditbolaget tar på sig risken.

8. Hakan2

Mottagna gillanden:
    445
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE
    Info:
    Android 14
    På den tiden var butiken tvungen att ringa inlösaren för en kreditkontroll för köp över ett visst belopp och nån typ av kontrollkod skrevs sedan på slippen. Så kreditkontroll gjordes även på den tiden. :)

9. Ko900

Ko900 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    180
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Kreditkort var allt för "fancy" på den tiden så jag hade bara vanligt bankkort då. Hela vitsen med kreditkort är annars att kreditgivaren tar på sig risken och tar bort risken för handlaren så det där steget borde varit helt onödigt även om det kanske skett i sverige.

I usa förväntar man sig kreditkort - allra helst vid hyra av bil, det är en garanti för betalningsförmåga enligt dem.

10. Hakan2

Mottagna gillanden:
    445
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE
    Info:
    Android 14
    Nja, jag är helt säker på att stora köp kontrollerades även i andra länder, speciellt som man länge bara använde namnteckningen för verifiering av identiteten (exv i USA). I Sverige skrev de i alla fall numret på idkortet på slippar så länge jag kommer ihåg.

11. Ko900

Ko900 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    180
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Blir lite svårt 10 000 meter upp i luften som sagt. Å andra sidan, vad är ett större köp? Bara det faktum att du innehar ett kreditkort gör dig oftast kreditvärdig för något basbelopp åtminstone.

Kreditkortsbolagen har ju slagit mynt av detta med, med gold, centurion etc. Ingen kommer tveka att sälja en bil för en miljon till någon med ett centurionkort.

12. Hakan2

Mottagna gillanden:
    445
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE
    Info:
    Android 14
    Många teorier och killgissningar i den här tråden nu. Lycka till! :D

milky81 gillar detta.
  13. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Foto på id-kort (körkort, pass, edyl) + foto (selfie) som tas vid ansökan.

14. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Enligt avtal mellan butik/kortutgivare och kanske kortanvändare. En riskbedömning där varje part får göra sin egen bedömning om vad som är acceptabelt.

15. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Eventuellt pågår det kontinuerligt kampanjer för att smutskasta Revolut. Liknande inlägg förekommer på t.ex. Reddit och får ofta kommentarer om att de nog är skrivna av bottar eller folk som försöker använda kortet/kontot till illegala aktiviteter.

16. Fluffybreeze

Fluffybreeze Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57

MINA ENHETER

Finns väl inga flygplan som inte är uppkopplade sen rätt många år tillbaka. I stort sett alla har ju internet till passagerarna. Själva planet och personalen har ju varit uppkopplade långt innan man hade hastigheter som kunde delas upp till passagerarna.

17. Fluffybreeze

Fluffybreeze Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57

MINA ENHETER

Revolut har svenskt BankID. Vet inte vart uppgifterna om att dom inte skulle ha de kommer ifrån.

18. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Kan du berätta var jag hittar det? Jag hittar inget om svenskt bank-id i Revoluts app.

19. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det är inte alla som har det tror jag, iallafall inte utan en kostnad. De gånger jag flugit inom norden så är det typ bara Norwegian som har haft Wi-Fi utan kostnad vad jag kan minnas iallafall
    Det enda Revolut har med bank-id o göra är när man fyller på/toppar upp, inte för inloggning. Vart har du sett bank-id i Revolut appen?
    Nej, det enda jag sett med bank-id är när jag toppar upp mitt Revolut konto, då kräver mitt kort från LF bank-id verifiering, men annars har jag inte sett bank-id

20. monavis

monavis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Även om uppkopplingen finns är den ofta inte stabilt. Man vill inte vara beroende och behöva vänta eller prova några gånger innan köpet fungerar.

Handlar man på på flygplanet så kan transaktions datum vara en dag senare.