Defy hämtar inte nya gmail

Discussion in 'Defy/Defy+' started by Wavestation, Jul 4, 2011.

1. Wavestation

Wavestation Kid Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S21 Ultra
    Jag hitta denna tråd:
    https://swedroid.se/forum/15145-hamta-mail-automatiskt-gmail.html
    Eftersom den ligger på htc-delen så dar jag mitt spörsmål i Motorola-delen.

Jag har exakt samma problem som beskrivs i tråden ajg länkar till - jag får ingen som helst indikation på att jag fått ett mail. Det är sååååå smidigt att bara kasta en blick på telefonen för att kolla om jag har nya mail eller inte. Det räcker inte heller att öppna Gmail och kolla, jag måste klicka på "Meny" och sedan "Uppdatera".

Tar jag bort ett mail ur Gmail via datorn ligger det kvar i inboxen i telefonen och jag kan läsa det. Jag har rensat cachen utan att det blivit bättre. Inte ens om jag startat om telefonen uppdateras gmail. Går jag in efter omstart så står det likt förbannat "Inkorg (0)" ända tills jag trycker på "meny" och "Uppdatera". Då dyker det nya mailet upp och markeras med fetstil men uppe till vänster står det likväl "Inkorg (0)".

- Bakgrundsdata - aktiverat
    - Data - aktiverat
    - Konto - gmail
    /Synkronisera kontakter - meddelar oftast att det är problem med synkroniseringen.
    /Synkronisera Gmail - fungerar och då hämtas nya mail
    /Synkronisera kalender - fungerar

Kort sagt, allt ser ut som på min förra telefon, en htc Legend, men det funkar inte. Detta är jäkligt irriterande och jag undrar:
    1: Hur löser man det
    2: Är det relaterat till operativsystemet eller telefonmodellen?

2. candyraver

candyraver Senior Droid Medlem

Telefon:
    S10e

MINA ENHETER

Telefon:
    S10e
    Gå in i appen TALK, logga ut från TALK och logga in igen...

3. Datoristen

Datoristen Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Har du aktiverat synkronisering genom att trycka på genvägen med snurrande pilar?
    Har du bockat för "Synkronisera Gmail" i Inställningar->Konto->[ditt gmail-konto]?

Observera att bocken efter "Synkronisera Gmail" inte syns om du inte aktiverat synkronisering först. Idiotiskt enligt mig och det gjorde att jag inte hittade denna inställning förrän efter ett bra tag.

Sen om du vill synkronisera dygnet runt måste du ändra i batteri-inställningarna också, annars synkas bara på dagen.

4. Wavestation

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S21 Ultra
    Testat det nu. Ingen skillnad.

5. Wavestation

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S21 Ultra
    Var menar du, i Gmail? Där har jag en ikon med snurrande pilar som uppdaterar när jag trycker på den och endast då hämtar den nya mail, men det är detta jag vill skall ske automatiskt. Eller är det under Inställningar - Konton - Gmail du menar? Där har jag inga genvägar med snurrande pilar. Däremot uppdateras Kontakter, Gmail och Kalender när jag klickar på dem. Det ger samma sak som att gå in i Gmail och uppdatera, det vill säga, jag vill att detta sker automatiskt.

Det finns inget att bocka i där. Jag ser att mitt konto finns där men klickar jag på Meny-knappen har jag bara alternativet "Lägg till konto". Klickar jag på kontot får jag upp Kontakter, Gmail och kalender och att jag kan synkronisera dessa genom att trycka på dem. Jag kan inte bocka i något. Klickar jag på Meny-knappen har jag bara alternativet "Synkronisera nu". Senaste synkroniseringen är gjort klockan 12:06 och då gjorde jag den manuellt.

Där kan vi nog ha något. Under Inställningar - Konton - Mitt Gmail-konto finns det inga bockar på Kontakter, Gmail eller Kalender. Hur får jag dit bockarna? Jag hittar alltså inget som heter "Synka hela tiden". Det finns inget Hur aktiverar jag synkronisering?

Den står inställd på "Prestandaläge" så att den alltid skall synka.

Gå jag in på Inställningar - Datahanteraren - Dataleverans så finns det något som heter "Leverans av programdata och under där står det "Synkronisering av e-post och...". Detta är gråmarkerat och jag kan inte göra ett smack där. Klickar jag på Meny-knappen händer ingenting.

6. Datoristen

MINA ENHETER

De snurrande pilarna ("Auto Sync") i widgeten "Batterikontroll" (Power Control Widget) på startskärmen:

Edit: Se här för fullständig info:
    https://motorola-global-portal.cust...a_id/48525/~/droid-x---google-synchronization

Last edited: Jul 4, 2011
  7. Wavestation

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S21 Ultra
    Datoristen... TAAAAAAAAAACK!!! Det var en widget jag tog bort redan från början. Jag gillar att ha en så ren hemskärm som möjligt. När jag tog bort den så hade jag väl råkat trycka på snurrpilarna och inaktiverat synkroniseringen. Märkligt bara att man inte verkar kunna aktivera synken på annat vis än via denna widget.

8. jme2010

jme2010 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Inställningar > Konton och Synkronisering

Där kan du också aktivera det.

9. Datoristen

MINA ENHETER

Menyalternativet "Konton och Synkronisering" finns i alla fall inte på min Defy, utan endast "Konton". Under "Konton" finns det ingen möjlighet att slå av/på Automatisk synkronisering.

Jag har sett skärmdumpar på hur det ser ut på andra telefoner, och där finns alternativet "Automatisk synkronisering" (men alltså inte på min telefon):
    Har du detta på din Defy?

Last edited: Jul 6, 2011
  10. Wavestation

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S21 Ultra
    Nope, finns inget alternativ för automatisk synkronisering på min Defy. Jag har det på min jobbtelefon, en Samsung Galaxy Spica.