Diskussion: Den här utvecklarinställningen kan förbättra batteritiden

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av mul, 19 nov 2018.

  1. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
  2. inact_0033

    inact_0033 Guest

    Det blir nog ingen större skillnad eftersom radion är avstängd så länge ingen trafik sänds eller tas emot. Android inaktiverar som standard mobildata efter ca 60 sekunder när man loggar in på ett WiFi.

    I iOS är dock mobildata alltid påslaget. Detta beror (bland annat) på att Siri använder en alternativ version av TCP-protokollet som heter MPTCP där MP står för multipath. Det gör att Siri kopplas upp via både WiFi och mobilnätet samtidigt för ökad redundans.
     
    tcntad, Kristy och bernard gillar detta.
  3. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Den ska vara avaktiverad (om man eventuellt vill spara lite batteri), vilket den är by default på flesta telefoner.
     
  4. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Jag testade istället att aktivera aggresivt byte när wifi är svagt. Vet inte hur den inställningen skiljer sig från ordinarie inställning "Byt till mobildata, aggresivt läge" låter ju som samma sak.
     
  5. inact_0033

    inact_0033 Guest

    När WiFi-mottagningen går under en viss gräns så byter Android anslutning till mobildata trots att WiFi-länken fortfarande fungerar. Den inställningen du aktiverade höjer denna gräns, d.v.s. telefonen hoppar över på mobildata ännu snabbare när du rör dig ifrån ett WiFi.